Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Pro gradu: Autoistuminen Suomessa 1960-luvun alusta 1980-luv

Pro gradu: Antti Tapio Humalamäki: Keskiluokkaistuva kansa nousee kumipyörille - Autoistuminen Suomessa 1960-luvun alusta 1980-luvun lopulle

Tiedekunta – Faculty Humanistinen tiedekunta
Laitos – Department
Tekijä – Author Humalamäki, Antti Tapio
Työn nimi – Title Keskiluokkaistuva kansa nousee kumipyörille - Autoistuminen Suomessa 1960-luvun alusta 1980-luvun lopulle
Oppiaine – Subject Suomen historia
Työn laji – Level Pro gradu- tutkielma
Aika – Month and year Syyskuu 2006
Sivumäärä – Number of pages 104


Tiivistelmä – Abstract

Tutkielma esittelee suomalaisten suosikkiautoja ja etsii niiden suosiolle syitä. Lisäksi tutkimus antaa yleisluontoisen kuvan autoistumisesta 1960-luvun alusta 1980-luvun loppuun sekä selvittää, kuinka automainonta muuttui eri vuosikymmeninä. Tutkimuksessa tarkastellaan tilastoja hyväksikäyttäen autokannan lukumääräistä kehittymistä, autokannassa tapahtuneita muutoksia sekä myytyjen autojen merkki- ja valmistusmaakohtaista jakaumaa. Tilastojen perusteella selvitetään yleisluonteisesti, millaisilla henkilöautoilla suomalaiset ovat ajaneet kyseisellä ajanjaksolla. Lisäksi tutkimuksessa erotetaan tilastojen perusteella kahdeksan suomalaisten suosimaa automerkkiä tarkempaan käsittelyyn, jossa haetaan merkin saamalle suosiolle tarkempia syitä ja perusteita. Päälähteinä tutkimus käyttää tilastojen ohella kahta suurinta suomalaista autolehteä.

Autoistuminen tapahtui Suomessa varsin myöhään ja nopeasti. Suurimpina syinä myöhäiseen ajankohtaan olivat Suomen maantieteellisesti syrjäinen sijainti ja huonokuntoinen tiestö sekä 1960-luvun alkuun saakka voimassa ollut henkilöautojen tuontisäännöstely. Ennen 1960-lukua autojen tarve ja kysyntä oli patoutunut, sillä sodan runtelema autokalusto alkoi kulua loppuun korjauksista huolimatta. Niinpä säännöstelystä luopuminen sekä tuontia hillitsemään luodun autoveron asettaminen olivat osa luonnollista tapahtumaketjua Suomen havitellessa mukaan länsimaiseen vapaakauppajärjestelmään.

Yhteiskunnan rakenne oli 1960- ja 1970-luvuilla muuttumassa agraarista kohti palveluyhteiskuntaa ja uudet länsimaista vapautta ja tasa-arvoa ihailevat aatteet saamassa kannatuspohjaa. Autosta tuli varsin nopeasti saavutettavissa oleva unelma - unelma vapaasta liikkumismuodosta, kun aiemmin se oli ollut lähinnä ylellisyysväline, johon vain harvoilla oli ollut varaa. Tässä mielessä auto demokratisoi liikkumista, mutta toisaalta se alkoi eriarvoistaa auton omistavia ja omistamattomia toisistaan. Auto paitsi edesauttoi suurta rakennemuutosta ja maaltamuuttoa, niin se myös vaikutti samaan aikaan tapahtuvaan rakentamiseen. Uusien teiden, kaupunkien lähiöiden ja automarkettien syntyminen olivat mahdollisia kasvaneen autoilun ja autokannan myötä, mutta toisaalta ne myös ruokkivat entisestään autoilun tarvetta ja kasvua. Auton käyttöön totuttiin keskiluokkaistuvassa yhteiskunnassa varsin nopeasti ja auto muuttui osaksi tavallisten suomalaisten arkea.

Autoistumisen nopeudesta kertoo jotain, että vuosien 1960 ja 1990 välillä Suomen autokanta kymmenkertaistui. Ajanjakson lopulla autoja oli jo yli 1,9 miljoonaa. Tuhatta suomalaista kohti autoja oli noin 390, kun vuonna 1960 vastaava luku oli ollut vain hiukan yli 40. Suomalaisille autot olivat koko ajanjaksolla kalliita hankkia. Niinpä suosikkiautot valikoituivat pitkälti hinnan, kestävyyden, mutta myös ominaisuuksiensa perusteella. Suosituimpia merkkejä ajanjaksolla olivat Datsun, Fiat, Ford, Lada, Opel, Saab, Toyota ja Volkswagen.

PDF-tiedostona:
http://thesis.jyu.fi/06/URN_NBN_fi_jyu-2006492.pdf

Palaa sivulle “Uudet historia-aiheiset mediat”