markus12

sotalapsista

Tervehdyksiä kakille!
Kysymykseni koskee sotalasten matkojen ja elinkustannusten rahoitusta vierailla mailla. Yleisestihän kerrotaan ruotsalaisten vapaaehtoisjärjestöjen rahoittaneen tämän toiminnan, mutta olen kuullut toisenlaisiakin "totuuksia(?)", jotka eivät ole laisinkaan yhtä mairittelevia kuin virallinen totuus..? Myöskään sotalasten kohtalot (joita olen kuullut) eivät olisi virallisen kuvan mukaisia. En väitä mitään, vaan kysyn, jotta voisin hälventää epäilyni, tai sitten vahvistaa niitä.

Tapio Onnela
Viesti: Kotisivu

Re: sotalapsista

Hei
Kiinnostavan tuntuinen aihe, mutta voisitko hiukan täsmentää mitä tarkoitat, ainakaan minulle nuo asiat eivät ole yhtään tuttuja, vaikka jopa tunnen joitakin "sotalapsia".
Eli mitä nuo "virallisesta kuvasta" poikkeavat näkemykset mahtavat olla?

markus12

Sanoinsinko näin että en halua vieläkään yksityiskohtaistaa niitä tarinoita joita olen kuullut, vaikkapa vain itsesensuurista johtuen.Mutta toisaalta ne kulemani väitteet ovat kovia.

Ilmo Kekkonen

Entisenä sotalapsena olen jonkin aikaa ihmetellyt näitä vihjailuja. Jos kyse on tarinoista, niin miksei niitä voi esitää ainakin ydinkohdin? Vai pelkääkö Markus 12, että hyvät tarinat kumotaan faktoilla?

Mikä ylipäänsä on "virallinen kuva" sotalasten kohtaloista? Meitä oli kai 70 000 kahdessa maassa, joten pätevää virallista kuvaa voi olla vaikea laatia. Esimerkiksi tuossa aivan naapurissani on suuperhe, josta lähti puolenkymmentä lasta Ruotsiin. Kaikkien heidänkin kohtalot eroavat toisistaan. Toisaalta on hyvin vaikea sanoa, mikä osa elämämme kohtaloista johtuu sotalapsuudesta ja mikä muusta.

Voisiko siis saada niitä "kovia väitteitä" edes pääpiirtein tai yhden tarkasti? Eihän koko avauksessa ole mitään mieltä, ellei kerrota, mistä on kyse.

markus12

Pyydän välittömästi anteeksi, jos olen käyttäytynyt tahdittomasti. Tarkoitukseni ei ole missään nimessä levitellä huhuja tai perättömyyksiä. Olen täällä etsimässä tietoa täysin vilpittömästi. Siksi kirjoitin ympäripyöreästi jotta... no en levittelisi huhuja vaan välttäisin huhujen levittämisen, vaan toisin ilmeisesti kävi. Eräs henkilö on kirjoittanut minulle, että hänen mummonsa olisi kertonut hänelle ruotsalaisten (ruotsinkielisten?) hakeneen rahaa tai muita arvoesineitä "korvaukseksi" lapsista jotka oli lähetetty ruotsiin. Tämä on se mitä minulle on kerrottu perimätietona. Tai eräs henkilö on kertonut että hänellä on tällainen perimätieto. Yritän saada TIETOA, että onko kenties jonkinlaista "trokausta" tapahtunut tässäkin asiassa?
Ja en todellakaan ole tarkoittanut loukata ketään, nöyrimmät anteeksipyyntöni.

Vetehinen

markus12 kirjoitti:Myöskään sotalasten kohtalot (joita olen kuullut) eivät olisi virallisen kuvan mukaisia. En väitä mitään, vaan kysyn, jotta voisin hälventää epäilyni, tai sitten vahvistaa niitä.
Tämä vaikuttaa poikkeavalta viralliseen pravdaan nähden:

http://pnykanen.vuodatus.net/blog/335369#commentform

Linkissä on luettelo kittiläläisistä lapsista, jotka kuolivat Ruotsissa yhden vuoden aikana.

Lainaus linkistä:
I svenska läger dog under åren 1944-1945 ungefär åttio barn från Kittilä.
Man kan bara tänka sig huru mycket dog barn från andra finska kommuner.

Under åren 1939-1944 dog 229 soldater från Kittilä i kriget. Det gör 46 soldater per år vilket är mindre än de döda barnens antal under ett år i flyktingsläger i Sverige.

Palaa sivulle “Kysymyksiä historiasta”