Väitöskirja Suomen merimiesunionista
Seuraava Helsingin yliopiston väitöskirja on nyt luettavissa
E-thesis-palvelun verkkosivuilla:
Timo Soukola: Järjestö jäänmurtajana. Suomen merimiesunioni
työmarkkinaosapuolena ja suomalaisten laivatyöntekijöiden
turvallisuuden vankentajana 1944-1980
(humanistinen tiedekunta, historian laitos)
URL: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-10-3799-3
Väitöstilaisuus järjestetään 30.3.2007 kello 12 osoitteessa Helsingin
yliopiston päärakennus, sali 5, Fabianinkatu 33. Vastaväittäjänä on
dosentti Kari Teräs, Turun yliopisto, ja kustoksena professori
Juha Siltala.
Väitöskirjan tiivistelmä:
"Jatkosodan päätyttyä Suomen ammattiyhdistysliike sai aiempaa
paljon laajemmat toimintamahdollisuudet, joita laivatyöntekijöiden
ammattiliitto käytti nopeasti hyväkseen. Suomen merimiesunioni
onnistui hankkimaan jäsenilleen yksinoikeuden ulkomaanliikenteen
alusten miehistötyöpaikkoihin. Laivanvarustajat ja valtiovalta
joutuivat hyväksymään suljetun työpaikan järjestelmän, koska
sotamenetysten pieneksi kutistama Suomen kauppalaivasto piti
välttämättä saada liikkeelle.
Merimiesunionin työmarkkina-aseman vankentuminen perustui toisaalta
siihen, että liitto sai jäsenikseen valtion omistamien jäänmurtajien
laivatyöntekijät. Talviaikaan merimiesunioni saattoi käytännössä
katkaista Suomen ulkomaankaupan pysäyttämällä jäänmurtajat.
Liittoa kolmen vuosikymmen ajan taitavasti ja arkailematta johtanut
Niilo Välläri ei halunnut vaarantaa kotimaisen kauppamerenkulun
kannattavuutta vaan kohdisti vaatimuksensa julkiseen valtaan. Vällärin
keinoin merimiehet saivat vapautuksen palkkasäännöstelystä,
poikkeuksellisia tulli- ja veroetuja sekä ensimmäisenä palkkatyöväen
ammattikuntana Suomessa työeläkejärjestelmän.
Pienen avainryhmän etuja valvoneen merimiesunionin epäsolidaarinen
linja menestyi sekataloudessa, jossa kasvun varmistamiseksi
markkinavoimia kontrolloitiin ja teollisuustyöntekijöiden suuret
ammattiliitot tyytyivät maltillisiin palkkavaatimuksiin. Merimiesunioni
saavutti lukuisia voittoja myös Vällärin seuraajien johdolla, kunnes
rahoitusjärjestelmän säännöstely purettiin 1980-luvulla. Suomalaiset
varustamot saivat luvan viedä pääomaa ulkomaille ja alkoivat
ulosliputtaa aluksiaan ulkomaisiin rekistereihin. Kun pääoman- ja
työvoimansiirtojen vapautta hyödyntävä merenkulun uusi järjestys
ulottui myös Suomeen, suomalaisia merimiehiä uhkasi joutuminen
korvatuksi halpatyövoimalla ja heidän ammattiliittonsa neuvottelu-
voima heikkeni vakavasti. Merimiesunioni säilytti toimintakykynsä
mutta joutui taipumaan palkanalennuksiin jäsentensä työpaikkojen
pelastamiseksi."