Tuo on varma keino vihastuttaa suomalaiset ja haastaa riitaa.juhamann kirjoitti:Eikö historioitsijoissa riitä selkeää kanttia siihen, että todetaan monokulttuurisuutemme inhottavaksi ja vaaralliseksi hölynpölyksi?
Tuo on varma keino vihastuttaa suomalaiset ja haastaa riitaa.juhamann kirjoitti:Eikö historioitsijoissa riitä selkeää kanttia siihen, että todetaan monokulttuurisuutemme inhottavaksi ja vaaralliseksi hölynpölyksi?
Yhtenäinen kulttuuri kuvaa ilmiötä, jota ei ole olemassa. Sen vaalijat ja puolestapuhujat puolustavat jotakin sellaista, jota ei ole olemassa, ei voi tulla eikä ole koskaan ollutkaan. Tämä ei ole ainoa asia jonka olemassaolo väitetään todeksi, vaikka ei ole. Ihmiset eivät ole samanlaisia ajattelultaan kuten eivät ulkomuodoltaankaan. On todellakin historiatonta väittää, että "me" olemme saaneet olla täällä rauhassa niin kauan kunnes "noita" alkoi tulla.juhamann kirjoitti:Eikö historioitsijoissa riitä selkeää kanttia siihen, että todetaan monokulttuurisuutemme inhottavaksi ja vaaralliseksi hölynpölyksi? Kuitenkin koen keskustelun mukamas yhtenäisestä kulttuuristamme selkäpiitä karmivaksi. Mielestäni muidenkin historioitsijoiden tulisi kokea samoin.
Entisen Tsaari-Venäjän alueen kansalaisia oli Suomessa 1922 pakolaisina 33500, enemmän pakolaisia kuin koskaan myöhemminkään.jsn kirjoitti: Yhtenäinen kulttuuri kuvaa ilmiötä, jota ei ole olemassa. Sen vaalijat ja puolestapuhujat puolustavat jotakin sellaista, jota ei ole olemassa, ei voi tulla eikä ole koskaan ollutkaan. Tämä ei ole ainoa asia jonka olemassaolo väitetään todeksi, vaikka ei ole. Ihmiset eivät ole samanlaisia ajattelultaan kuten eivät ulkomuodoltaankaan. On todellakin historiatonta väittää, että "me" olemme saaneet olla täällä rauhassa niin kauan kunnes "noita" alkoi tulla.
Aivan, EU-maathan luokitellaan turvallisiksi maiksi. Mutta Suomessa turvapaikkaa hakevista yli puolet tulee EU-maista. Joten voikohan Suomesta turvapaikkaa hakeva anomuksessaan kirjoittaa pakenevansa vaikkapa vainoa Englannissa? Vai sanooko hän pakenevansa vainoa jossain EU:n ulkopuolella?jsn kirjoitti:Ilmeisesti tarkoitat "valkoisen miehen taakalla" pakolaisten vastaanottamista Euroopan ulkopuolelta, jota joskus vastuulla perustellaan.
Venäläisten emigranttien Suomessa kirjoitetaan eristäytyneen omiin yhteisöihinsä ja AKS lienee suhtautunut emigrantteihin välinpitämättömästi.jsn kirjoitti: AKS lienee suhtautunut täysin päinvastaisesti venäläisten pakolaisten maahantuloon. Heidän kiinnostuksensa rajoittui mm. karjalaisiin ja inkeriläisiin. Vertaatko heitä niihin, jotka nykyisin haluavat rajata maahanmuuton "eurooppalaisiin"?
EU-maasta turvapaikkaa hakevat käsittääkseni palautetaan, mutta ei automaattisesti, vaan hakemus tutkitaan yksilöllisesti. He eivät ole EU:n tarkoittamia työttömiä työnhakijoita, joilla on vapaa liikkuvuus. Turvapaikkaa voi ymmärtääkseni hakea myös oltuaan ensin työnhakijana, katsotaan Geneven yleissopimuksessa ja direktiivissä 2004/83/EY. Hakemukset on tutkittava yksilöllisesti, objektiivisesti ja puolueettomasti. Oleskeluoikeus jäsenvaltiossa kuuluu hakemuksen päätökseen asti. Eli hylkäysprosessi ei ole koskaan läpihuutojuttu.Veikko Palvo kirjoitti: jsn kirjoitti:
Ilmeisesti tarkoitat "valkoisen miehen taakalla" pakolaisten vastaanottamista Euroopan ulkopuolelta, jota joskus vastuulla perustellaan.
Aivan, EU-maathan luokitellaan turvallisiksi maiksi. Mutta Suomessa turvapaikkaa hakevista yli puolet tulee EU-maista. Joten voikohan Suomesta turvapaikkaa hakeva anomuksessaan kirjoittaa pakenevansa vaikkapa vainoa Englannissa? Vai sanooko hän pakenevansa vainoa jossain EU:n ulkopuolella?
Miten sitten oli mahdollista, että he integroituivat parissa sukupolvessa?Veikko Palvo kirjoitti: Venäläisten emigranttien Suomessa kirjoitetaan eristäytyneen omiin yhteisöihinsä
Kyllähän venäläiset integroituivat, mutta aluksi he mm. Max Engmanin Rajan mukaan perustivat omia yhteisöjä Suomessa, kyse lienee ollut keskinäisestä avustuksestakin.Emma-Liisa kirjoitti:Miten sitten oli mahdollista, että he integroituivat parissa sukupolvessa?Veikko Palvo kirjoitti: Venäläisten emigranttien Suomessa kirjoitetaan eristäytyneen omiin yhteisöihinsä
Myös monet suomalaiset uskoivat bolsevikkien häviävän. Samoin valtiovalta toivoi ja ei toivonut tätä, koska ei halunnut sekaantua sisällissotaan eräistä vakavista yrityksistä huolimatta. Suhtautuminen pakolaisiin ja heidän poliittiseen organisoitumiseensa oli äärimmäisen ristiriitaista. Tärkein syy miksi Suomen hallitus ei lähtenyt tukemaan heitä oli, että ei ollut takeita että uusi valta olisi halunnut tunnustaa Suomen itsenäisyyttä, vaan haki keisarikunnan rajojen palauttamista. Venäläispakolaiset olivat siis korkean tason poliittinen kysymys, kunnes 1920 jälkeen heistä tuli ainoastaan kiusallisia, joista haluttiin eroon tai ainakin vaieta heidän olemassaolostaan. Tämä vaikutti paljon siihen, miten heihin suhtauduttiin. Sen sijaan 1990-ja 2000-luvulla saapuneet pakolaiset eivät ole koskaan muodostaneet vastaavaa poliittista uhkaa maan itsenäisyydelle ja olemassaololle. Tämän vuoksi heihin onkin kiinnitetty vielä vähemmän huomiota kuin 1918-21 tulleisiin venäläisiin.Veikko Palvo kirjoitti:Kyllähän venäläiset integroituivat, mutta aluksi he mm. Max Engmanin Rajan mukaan perustivat omia yhteisöjä Suomessa, kyse lienee ollut keskinäisestä avustuksestakin.
Aluksi venäläiset uskoivat bolsevikkien häviävän sisällissodan Venäjällä ja, että he pääsisivät palaamaan takaisin.
Keväällä 1921 Kronstadtin kapinallisia pakeni Suomeen 6-7000 ja 1600 jäi Suomeen, pystyivät hankkimaan elantonsa. Pääosa Krondstatin pakolaisista palasi takaisin.
Idän Emigranttien klubi http://fi.wikipedia.org/wiki/Id%C3%A4n_ ... tien_klubi näytetään suljetun välirauhansopimuksen perusteella 1944.
Integroituminen näyttää vaatineen kaksi- kolme sukupolvea Pohjois-Amerikassakin. Amerikkaan kirjoitetaan usein lähdetyn Suomesta pakoon tsaarivallan kutsuntoja, venäläistämispolitiikka yms. vainoja pakoon. Mutta eiköhän Amerikkaan lähdetty paremman elintason toivossa myöskin Ruotsista ja Norjasta?jsn kirjoitti: Nykypäivän pakolaisista ensimmäinen sukupolvi taitaa pääosin elätellä realistisia tai epärealistisia toiveita paluusta. Seuraava polvi ei halua palata, mutta ei oikein sopeudu tännekään. Integraatio ei voi toteutua kuin vasta 20-30 vuoden aikana. Jos koko ajan tulee uusia, tämä hidastaa integraatiota. Venäläisten ym. tulo tuli isona aaltona, jonka jälkeen se pysähtyi.
FT Halla-Aho sanoo eräässä haastattelussa: "Onko suomalaisilla ylipäätään velvollisuus ratkaista ongelmia, joita eivät itse ole olleet aiheuttamassa?"Seppo Jyrkinen kirjoitti: En tunne Halla-ahon ajatusmaailmaa, mutta se seikka, että monikulttuurisuudesta keskustellaan, on sinällään erinomainen asia. Myös kriittinen keskustelu. Meillä on vielä aikaa ehkäistä Pariisin palavat autot.
Antaapa Saukkosen selittää.Veikko Palvo kirjoitti:FT Halla-Aho sanoo eräässä haastattelussa: "Onko suomalaisilla ylipäätään velvollisuus ratkaista ongelmia, joita eivät itse ole olleet aiheuttamassa?"Seppo Jyrkinen kirjoitti: En tunne Halla-ahon ajatusmaailmaa, mutta se seikka, että monikulttuurisuudesta keskustellaan, on sinällään erinomainen asia. Myös kriittinen keskustelu. Meillä on vielä aikaa ehkäistä Pariisin palavat autot.
Ja Halla-Aho sanoo saaneensa tappouhkauksia hänkin.
----
"Kyllä sillä puolella on suomalaisessa yhteiskunnassa eniten tekemistä, että saadaan suomalaiset alkuasukkaat sopeutumaan yhteiskunnan muutokseen," sanoo
Dosentti, VTT Pasi Saukkonen haastattelussa / Maailma.net http://maailma.net/uutiset/monikulttuur ... yos_meilta
Monikulttuurisuus-käsite näyttäisi rantautuneen Suomeen samoihin aikoihin kuin maailman kulttuureja tutkiva ja esittelevä Kulttuurien Museo avattiin 1999 Helsingin Tennispalatsissa. http://www.nba.fi/fi/kumu_nayttelytTapio Onnela kirjoitti:Olisi kiinnostavaa kuulla näkemyksiänne kovin pinnalla olevasta käsitteestä, eli "monikultturisuudesta", lähinnä historiallisesta näkökulmasta.