Aivan. Siihen suuntaan minäkin kallistun. En aio jatkaa täysin hyödytöntä insisteeraamista kanssasi, ainakaan tästä asiasta. Sinulla tuntuu olevan kahdenlaiset aseet: ironia ja vetoaminen auktoriteettiin. Kumpikaan ei oikein tehoa minuun; jos ei minun iässäni jo luota omiin havaintoihinsa, niin ei sitten koskaan.Jussi Jalonen kirjoitti:Mitäpä tuohon sanoisi.
Muutama sana kuitenkin vielä:
Olen seurannut suomalaista historiankirjoitusta kohta neljänkymmenen vuoden ajalta, ja vääjäämätön havaintoni on, että tutkijakunnassa ovat ainakin olleet varsin voimakkaasti esillä ns. kansallismielisyys ja poliittinen konservatismi. Jos nimitys "kansallisoikeistolainen" tuntuu liiaan räikeältä, voin siitä luopuakin. Ja voi hyvinkin olla, että niitä "erilaisia virtauksia" vallitsee "tutkijakentässä"; kuten aikaisemmin sanoin sellaiset sisäpiiritiedot jäävät minulta tavoittamatta. Olen sen varassa, mitä julkisuuteen tulee. En enää esitä lisää esimerkkejä, koska ne ovat sinusta "absurdeja", mutta viittaan vaikkapa sanokaamme viimeisten 20 vuoden aikana ilmestyneisiin Suomen historian yleisesityksiin, ne kai parhaiten kertovat myös perustutkimuksen suuntauksista ja niiden voimasuhteista. Löytyykö niistä erilaisia virtauksia ja vivahteita, erityisesti viime sotien osalta?
Varhemmin tänään kritisoin Meinanderin kirjan "tunnemaiseman" vinoutuneisuutta, koska siinä ei mielestäni juuri lainkaan tuoda esille kansan syvien kerrosten tuntoja välittömästi sodan päättymistä seuranneena aikana, suurta ilon ja helpotuksen tunnetta, kun sota päättyi. Vaivauduin vielä käymään kirjaa läpi syys- ja lokakuun 1944 osalta, ja tällaista löytyi:
(s. 274) Kotirintamalla vallitsi niin ikään vaisu ja epäröivä tunnelma. Eeva-Liisa Hirvensalo, tuolloin 11-vuotias helsinkiläistyttö, miten hänen perheensä pienessä kodissa Etu-Töölössä vietettiin parhaillaan äidin 40-vuotispäiviä kahvikorviketta juoden, kun radiossa luettiin ilmoitus aselevon voimaantulosta: "Aikuiset olivat niin turtuneita, että eivät paljon edes osanneet näyttää tunteitaan." Hänen mukaansa samanlainen tunnelma vallitsi myös runsaan kahden viikon kuluttua, kun ilmoitettiin välirauhansopimuksen kovat ehdot - lasten vuoksi aikuiset pysyttelivät tyyninä.
Tässä on siis kaikki, mitä Meinanderilla on kerrottavana tavallisten suomalaisten "tunnemaisemasta" syys-lokakuulta 1944. Kuten aikaisemmassa viestissäni kerroin, itse olen kuullut ns. kansanihmisiltä aivan toisenlaisiakin muisteluksia, kun he ovat pyydettäessä kertoilleet rauhan tulon heissä synnyttämiä tunteita. Meinanderin näkökulma siis mielestäni edelleenkin kovin valikoiva ja vino, eikä siinä minun kohdallani auta edes vetoaminen edes tutkija Ville Kivimäen ja hänen arvostelunsa arvovaltaisuuteen.(s. 289) Pirkko Jauhiainen muisteli, miten hän oli 15-vuotiaana syksyllä 1944 pistäytynyt ravintolaan Karhulassa Kotkan kupeessa. Salista ei kuulunut hiiskaustakaan, vaikka asiakkaita oli runsaasti. Ikkunapöydässä istui "kolme mustamanttelista, vieraannäköistä miestä, tunnistin ne heti valvontakomission upseereiksi." Miesten kasvoista paistoi miehittäjän ylimielisyys, ja tyttö tunti, että hänen sydämestään nousi leppymätön viha, jollaista hän oli kokenut vielä kauan jälkeenpäin. Vihan tunteessan Pirkko Jauhiainen ei ollut yksin, vaan pikemminkin melko tavallinen tapaus.
Ihan pikkuhuomautuksena vielä: puhut toistuvasti jostain Aki Rasilaisesta. Tunnen hänen kirjoituksensa, mutta en ole koskaan ollut häntä kuuntelemassa.
Mitäpä tähän enää siis sanoisi. Olisiko siis parempi, että kun näkemyserot ovat näinkin suuret, niin pitemmittä puheitta kumpikin yrittäisi tulla omalla uskollaan autuaaksi?