Kaisa Kylakoski
Viesti: Kotisivu

USA ei uskonut Natsi-Saksan hyökkäävän Ruotsiin

Blogissa Strange Maps julkaistiin eilen postaus 497 - Nazis Up the Mississippi, And Other Axis Invasion Scenarios, jossa esiteltiin Life-lehden visioita Natsi-Saksan hyökkäyssuunnille maaliskuussa 1942. Erityisesti hyökkäyssuunnille kohti Yhdysvaltoja. Mutta itse kiinnitin huomiota Pohjolaan. Suomi on väritetty selväksi osaksi Natsi-Saksan aluetta ja kaikissa skenaarioissa Ruotsi jää puhtaan valkoiseksi.

Kyseinen Life-lehden numero (March 2. 1942) on digitoituna luettavissa Google Books-sivustolla. Artikkeli: Now the U.S. must fight for its life

Kari Hintsala

Re: USA ei uskonut Natsi-Saksan hyökkäävän Ruotsiin

Kaisa Kyläkoski kirjoitti:Suomi on väritetty selväksi osaksi Natsi-Saksan aluetta ja kaikissa skenaarioissa Ruotsi jää puhtaan valkoiseksi.
Luulen että mustalla ja valkoisella on merkitty nimenomaan julkaisuajankohdan tilanne, ja musta on axis-controlled tms (Suomen erillissotaan tässä mitenkään puuttumatta :-)). Valkoisella on merkitty myös Sveitsi ja Vichyn Ranska. Kaakkois-Aasian tilannekarttakin on helmi-maaliskuun vaihteesta 1942.

Mielenkiintoinen piirroskuvitus kuvitteellisista taisteluista Pohjois-Amerikassa!

Jussi Jalonen

Aika hauska. Varsinkin nuo kuvat, missä japanilaiset panssarivaunut ja saksalaiset kaukopommittajat pysähtyvät tankkaamaan amerikkalaisilla bensa-asemilla.

Best,

J. J.
Viimeksi muokannut Jussi Jalonen, 31.03.11 09:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tapio Onnela
Viesti: Kotisivu

Minun silmääni pisti tämä kohta kartassa:
Kuva

"5th Column" Viides kolonna, mitähän sillä mahdettiin tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti kyseessä olivat ne syntyjään japanilaiset, italialaiset tai saksallaiset Yhdysvaltain kansalaiset, jotka sitten laitettiinkin leireille. Ainakin Wikipedia selittää viidettä kolonnaa näin:"The United States and Canada interned U.S. and Canadian citizens of Japanese, German, and Italian descent around the same time (early 1940s), using similar justification."

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”