Sami Raninen kirjoitti:Jalosen esiin nostamassa määritelmässä ei puhuta nimenomaan syrjinnän kohderyhmän ominaisuuksien määrittelemisestä. Valta- ja alistussuhteen voi tuottaa sekin, että jokin ryhmä määrittelee itsensä olemuksellisesti muita paremmaksi. Vallan tai alistamisen kohteen tai kohteiden olemuksellisia ominaisuuksia ei ole erikseen tarvetta määritellä, jos kohde automaattisesti määrittyy huonommaksi jo sillä perusteella, että se ei kuulu niihin "parempiin".
Tästä seuraa, että "kaikkien muiden tasapuolista syrjintääkin" voi siteeratun määritelmän mukaan pitää rasistisena syrjintänä, jos se perustuu ajatukseen syrjivän joukon olemuksellisesta paremmuudesta kaikkiin muihin nähden.
Olet oikeassa siinä, että tuon Rastaan määritelmän mukaan kyse ei ole välttämättä negatiivisesta arvottamisesta. Kuitenkin hän avaa tuota määritelmää esim. lauseilla (valitettavasti kopioiminen tuosta PDF:stä ei onnistu, joten kirjoitan omin käsin vain pätkiä):
"Siksi olen halunnut tässä työssä tarkastella rasismina sellaisia suomalaisuuden kyseenalaistavia, rodullistavia, poissulkevia ja alistussuhteita tuottavia käytäntöjä, joiden taustalla on tieto tai oletus jonkun ihmisen juurista
Suomen ulkopuolella."
Tässä Rastas selvästi implikoi nimenomaan
kohderyhmän ominaisuuteen (ei siis syrjijäryhmän erinomaisuuteen) perustuvaa syrjintää - rasismiin siis kuuluu hänestä tämä aspekti, vaikka itse määritelmässään hän ei sitä auki kirjoitakaan.
Sami Raninen kirjoitti:No, entä jos jokin ryhmä pitää itseään olemuksellisesti muita parempana ilman että siitä syntyy valta- tai alistussuhdetta? Sitten ei ehkä puhuttaisi rasismista annetun määritelmän nojalla, etnosentrisyydestä ja ksenofobiasta kylläkin.
Ks. edellä. Siinä olet oikeassa, että pelkkä "pitäminen" ilman toimenpiteitä ei ole rasismia. Rastas kirjoittaa:
"Toiseksi, rasismi rakentuu epätasa-arvoisille valtasuhteille, ja samalla se uusintaa ja tuottaa niitä, joten
pelkkää erojen toteamista tai huomioimista ei tulisi vielä määritellä rasismiksi."
Sami Raninen kirjoitti:Natsihenkisyyskiistan suhteen olen täysin pihalla. Mistä tässä oikein kiistellään? Natsihenkisyys toki implikoi montaa muutakin asiaa kuin vain rasismia, mutta rasismi on kyllä erottamaton osa natsihenkisyyttä. Tältä pohjalta voi aivan moitteettomasti todeta, että natsihenkinen on (muutaman muun asian ohella) aina rasisti. Toki hän voi rasismin ohella olla vaikka vegaani, toritaiteilija, wagneriaani ja viiksivallu.
Kiistellään siitä, että Jussi Jalosen ja jsn:n mielestä natsihenkisyys = rasismi. Minä olen perustellut, että osajoukko ei voi olla sama kuin koko joukko, ja ainakin jsn näyttää sanavalintojensa perusteella tämän tiedostaneen ja hyväksyneen.
Sen lisäksi nähdäkseni voi hyvinkin olla natsi olematta rasisti. Jos otetaan "rivinatsi", jolle saksalaiset olivat herrakansaa mutta joka ei sen kummemmin aktiivisesti syrjinyt mitään rotua/kansaa/etnistä ryhmää, hän ei sinun hyväksymäsi määritelmän kriteereillä olisi rasisti.
Eri asia on tietysti, jos natsi määritellään niin, että hänen on täytynyt ymmärtää ja hyväksyä rotuopit ja niiden mukaiset rasistiset toimenpiteet. Tällöin natseja oli Saksassa aika vähän.
Jussi Jalonen kirjoitti:Jaakko Häkkinen kirjoitti:Jussi Jalonen kirjoitti:Mainittakoon, että Häkkinen hieman muutti maalintolppia noissa perusteluissaan. Ylempänä hän mainitsi aluksi "Ei ole rasismia pitää omaa rotuaan ylempänä", mutta sitten muutti terminologiaa ja totesi perusteluissaan "oman kansan parhaana pitäminen ei ole rasismia". Tämä ei ollut mielestäni mikään kosmeettinen muutos. Itse allekirjoittaisin tuon jälkimmäisen lauseen totuusarvon, mutta en kyllä tuota ensimmäistä.
Rotu on epämääräisempi ilmaus ja kansa täsmällisempi.
Molemmilla noista sanoista sattuu olemaan omanlaisensa merkitys. Mikäli kirjoittelet aluksi pokalla naamalla "ei ole rasismia pitää omaa rotuaan ylempänä" niin annat kyllä itsestäsi luvalla sanoen oudon vaikutelman.
Itsestäni?! Mitä sillä on minun kanssani tekemistä? Jos ihminen haluaa pitää omaa rotuaan ylempänä, hänellä on siihen oikeus, olipa tiede roduista mitä mieltä tahansa. Ihminen voi pitää vaikka marsilaisia parempina kuin jotain ihmisrotua, eikä ole
minun syytäni, että nykytiedon valossa lauseen sisällön tarkoitteella "marsilaiset" ei ole todellisuuspohjaa.
Jussi Jalonen kirjoitti:Mikäli tarkoituksesi olikin oikeastaan sanoa "oman kansan parhaana pitäminen ei ole rasismia", niin se on tietysti aivan OK, mutta olisi reilua jos samalla myöntäisit, että tulit tuossa ensimmäisessä virkkeessäsi puhuneeksi läpiä päähäsi.
Minusta rotu ja kansa ovat rasismin suhteen täysin tasa-arvoisia yksikköjä: jos niiden perusteella syrjitään jotakuta aiemmin mainitut kriteerit täyttäen, kyse on rasismista. Jos sen sijaan vain pidetään omaa rotua tai kansaa parempana kuin muita, kyse ei ole rasismista.
Kansa on helpompi määritellä kuin rotu, mutta eiköhän se joka rotuihin uskoo, ole määritellyt oman rotunsa ja muiden rotujen erot. Käytännössä näillä käsitteillä ei ole mitään eroa rasismin kannalta.
Jussi Jalonen kirjoitti:Jaakko Häkkinen kirjoitti: Sisältö ei sanavalinnasta muutu: rasismia ei ole se että pidetään omaa kansaa/rotua ylempänä...
Ahaa, olet siis edelleenkin samalla kannallasi myös tuon rotuasian suhteen. Toisin sanoen uskot vakaasti, että esimerkiksi valkoisen rodun ylemmyyteen uskova henkilö
ei ole rasisti? Tavallaan tämä kielellinen vääntelehtimisesi ja uudenlaisten käsitteiden luominen on hauskaa katsottavaa.
Minä en suinkaan luo käsitteitä, minä vain avaan sinulle vaikeaselkoisia käsitteitä rautalankakielelle. Kuten voit edeltä lukea auktoriteettisi Anna Rastaan sitaateista, rasisti ei todellakaan näyttäisi olevan sellainen henkilö, joka uskoo valkoiseen rotuun ja sen ylemmyyteen, elleivät seuraavat kriteerit täyty:
- hän pitää muita rotuja huonompina
näiden kuvitellun olemuksellisen/pysyvän ominaisuuden perusteella, ja
- hän myös toteuttaa syrjintää todellisuudessa.
Lue viesti uudelleen alusta niin ehkä pysyt kärryillä.
Jussi Jalonen kirjoitti:Jaakko Häkkinen kirjoitti: Ainoa motiivini on jatkuvasti ollut sen varmistaminen, että termejä käytetään oikein. Sinullahan tunnetusti on taipumusta väännellä sanoja (esim. ”pedofilian pyhittävä” --> ”lapsenraiskaaja”) niin että niiden tarkoitus muuttuu aivan toiseksi. Sama on tässäkin tilanteessa: sinä nimitit natsihenkiseksi luonnehditun järjestön jäseniä rasisteiksi, vaikka rasismi on aivan eri asia kuin natsihenkisyys, eivätkä viranomaiset käyttäneet rasisti-nimitystä.
Ei herran tähden mitä käsittämätöntä lässytystä. Mikäs siinä, epäilemättä on olemassa myös selibaatissa eläviä pedofiileja, mutta tämä puuduttava saivartelusi alkaa käydä jo täysin naurettavaksi ja herättää lähinnä jonkinlaisia myötähäpeän tuntemuksia. "Natsihenkisyyden" esittäminen sellaisena asiana, jolla ei muka olisi mitään kytköstä rasismiin, on puolestaan jo melkoinen kommervenkki.
Et siis vieläkään ole ymmärtänyt lapsenraiskaajan ja pedofilian eroa? Uskomatonta, noin koulutettu mies! Rautalankaa:
- Pedofiili on henkilö joka tuntee seksuaalista viehtymystä kehittymättömiin lapsiin.
- Lapsenraiskaaja on henkilö joka pakottaa lapsen sukupuoliyhteyteen.
Pedofiili ei välttämättä koskaan edes koske lapseen, joten hän ei voi automaattisesti olla lapsenraiskaaja. Kyseessä eivät siis ole synonyymit, vaan jälleen osajoukko (lapsenraiskaajat) suhteessa koko joukkoon (pedofiilit) - mutta sinullehan tällainen yksinkertainenkin joukko-oppi näyttää muutenkin tuottavan ymmärrysvaikeuksia.
Jussi Jalonen kirjoitti:Jaakko Häkkinen kirjoitti: Edelleen näytät sekoittaneen rasismin ja natsihenkisyyden – sinulla ei näytä olevan minkäänlaista pätevyyttä asioissa jotka kuumentavat tunteitasi. Toiseksi en ole missään vaiheessa kiistänyt Suomen Sisun natsihenkisyyttä - tämä on itse kyhäämäsi olkinukke.
Eipäs yritetä kääntää pöytiä. Olet johdonmukaisesti moittinut tällä palstalla allekirjoittanutta "herjauksista" ja "solvauksista" mainittuani, että eräät tuohon kyseiseen yhdistykseen kuuluvat kansanedustajat omaavat selkeitä rasistisia tendenssejä. Olet tehnyt näin siitäkin huolimatta, että aiemmin olen siteerannut varsin kattavasti muutamia heidän itse lausumiaan kommentteja, joita voi varsin perustellusti luonnehtia rasistisiksi.
Ei riittävän perustellusti, kuten olen osoittanut. Luepa uudestaan tämän viestin alusta auktoriteettisi Anna Rastaan näkemyksiä määritelmästä (ja itse PDF löytyy googlaamalla "Rasismi lasten ja nuorten arjessa").
Miksi sinä kehittelet ihan omia määritelmiäsi rasismille? Vain päästäksesi solvaamaan ihmisiä? Mikset tyytyisi asiantuntijoiden laatimiin määritelmiin niin kuin minä teen?
Jussi Jalonen kirjoitti:Nyt yrität paeta sen selityksen suojiin, että vaikka yhdistys onkin natsihenkinen, se ei ole pätevä syy otaksua sitä rasistiseksi. Tätä väitettäsi yrität tukea tapasi mukaan kielen kieputtamisella ja omien neologismien sekä rasismimääritelmien keksimisellä. Olen nähnyt tämän kaiken ennenkin, eikä se kuumenna tunteitani laisinkaan, sillä käyttäydyt täysin oppikirjaesimerkkien mukaan.
Minä en ole keksinyt omia määritelmiäni rasismille, vaan päinvastoin sinä olet. Minä seuraan uskollisesti Anna Rastaan ja muiden asiantuntijoiden rasismimääritelmiä. Natsihenkinen ei ole sama kuin rasistinen - mikset voi pitäytyä niisä nimityksissä ja määritelmissä joita yleisesti käytetään? Miksi sinun pitää jatkuvasti kieputtaa sanoja ja muunnella merkityksiä ja määritelmiä? Sellainen aiheuttaa vain väärinkäsityksiä, koska keskustelijoilla ei ole käytössä suomi-jussijalonen-sanakirjaa.
Ole siis hyvä ja pitäydy yleisesti hyväksytyissä määritelmissä. Älä kutsu kansallisylpeää tai natsihenkistä rasistiksi äläkä pedofiiliä lapsenraiskaajaksi. Sellaisella toiminnalla osoitat vain oman mustavalkoisuutesi ja ymmärryskyvyttömyytesi.
Jussi Jalonen kirjoitti:Jaakko Häkkinen kirjoitti: Kiinnostus ihmisrotuihin ja niiden eroihin ei vielä tee kenestäkään rasistia minkään virallisen määritelmän mukaan – eikä kai edes sinun oman, perusteettoman määritelmäsi mukaan?
Tjaa. Mitäköhän siitä pitäisi päätellä, että yhdistys suosittelee kirjahyllyssään kaikenlaista hämärää natsipropagandaa sekä rotuopillista pseudotiedettä, ja julistaa sitten vielä
periaateohjelmassaan, miten
"kansoja ei saa luonnottomalla tavalla sekoittaa keskenään"? Taidanpa kuule edelleenkin tehdä sen olettamuksen rasismista.
Auktoriteettisi on kanssasi eri mieltä. Toki sinulla on oikeus määritellä rasismi vaikka kaljuuden pohjalta, mutta silloin sinun pitää keskustelun ymmärrettävyyden vuoksi ilmoittaa, että käytät omaa määritelmääsi rasismille etkä suinkaan yleisesti käytettyä määritelmää.
Jussi Jalonen kirjoitti:Jaakko Häkkinen kirjoitti: Et sinä niin etevä asiantuntija ole, että osaisit heittää lonkalta miten asia on, tutustumatta lainkaan argumentteihin.
Luvalla sanoen, Häkkinen, tästä nimenomaisesta aiheesta olen todennäköisesti jo unohtanut enemmän kuin sinä voit ikinä edes toivoa oppivasi. Asiantuntijana täällä ei esiinny kukaan muu kuin sinä, eikä kellään muulla näytä olevan ideologista taikka aatteellista painolastia kuin sinulla.
Minä esiinnyn korkeintaan luetun ymmärtämisen asiantuntijana - sillä saralla sinulla on vielä paljon opeteltavaa, kuten tämäkin viestisi hyvin osoittaa. Mitään ideologista painolastia minulla ei todellakaan ole - olen jatkuvasti pyrkinyt ainoastaan objektiivisuuteen ja määritelmien oikeaoppiseen käyttöön, kuten voit viesteistäni nähdä. Sen sijaan sinä keksit olemassaoleville sanoille ihan omia määritelmiäsi, samoin tulkitset toisten kirjoittajien tekstejä täysin käsittämättömällä tavalla; nämä yhdessä jatkuvien (tahallisten?) väärinymmärrystesi vuoksi saa asian kyllä näyttämään siltä, että sinulla on jokin vääristävä ideologinen linssi silmilläsi.
Ja aika hybristisesti melkoisena asiantuntijana kyllä näytät itseäsi pitävän, jos väität jo unohtaneesi enemmän kuin minä voin ikinä oppia. M.O.T.