Aluksi haluan kiittää kaikkia äänestäjiämme ja Sami Ranista objektiivisista, rationaalisista ja erittäin rakentavista puheenvuoroista.
Sami Raninen kirjoitti:Jaakko Häkkinen kirjoitti: voiko olla "rivinatseja" jotka kuuluvat vain ykköskohtaan eivätkä kakkoskohtaan - eivätkö sellaiset siis ole natseja? Voiko natsin ja ei-natsin välinen raja siis kulkea esim. natsipuolueen sisällä? Jos taas ykköskohdan mukainenkin on natsi, silloin kaikki natsismi ei ole rasismia, koska ykköskohta ei täytä Rastaan käsitystä rasismista.
Riippuu tietysti natsin määritelmästä. Ääritapauksissa jokaista Kolmannen valtakunnan sotilasta tai viranomaista nimitellään natsiksi. Se on tietenkin monellakin tapaa harhaanjohtavaa. Ehkä voimme kuitenkin rajata tässä yhteydessä natsin tarkoittamaan ihmistä, joka on jossain määrin sisäistänyt natsi-ideologian. Tällöin voidaan epäilemättä aina puhua rasismista, koska natsi-ideologia lakkaa olemasta natsi-ideologiaa, jos siitä poistetaan rasismi (nyt puhun jotain aiempaa kommenttiani vastaan, mutta saahan sitä muuttaa mieltään).
Sehän riippuu taas täysin rasismin määritelmästä. Jos natsi-ideologiaan kuuluu vain käsitys oman kansan parhaimmuudesta, se ei täytä rasismin määritelmää.
Sami Raninen kirjoitti:Jos ihminen ei ole rasisti, hän on niin kaukana natsismista, että hänen nimittämisensä natsiksi täyttänee jo solvauksen kriteerit.
Samoin täyttää solvauksen kriteerit, jos nimittää rasistiksi ihmistä joka ei täytä rasismin kriteerejä. Tämä on kuitenkin valitettavan yleistä eräiden fanaattisimpien idealistien keskuudessa. ”Natsi” taas on toisaalta jo niin vesittynyt termi (esim. tiukka moderointipolitiikka voi johtaa natsiksi nimittelyyn), että se on rinnastettavissa ”vitun homoon”…
Sami Raninen kirjoitti:Mitä tulee siihen erään kirkkoslavistin jäsenyydestä nauttivan järjestön väitettyyn "natsihenkisyyteen": Pidän kyllä äärimmäisen kaukaa haettuna ajatusta, että maahanmuuttokriittisen järjestön yhteydessä syytös natsihenkisyydestä voisi tarkoittaa mitään muuta kuin syytöstä rasistisuudesta. Tai siis tarkemmin sanottuna: se voi viitata rasismin ohella muutamaan muuhunkin asiaan, mutta rasismiin se viittaa joka tapauksessa.
Kyllä varmasti. Tämä tosin ei liity suoraan natsismin eikä rasismin määritelmään vaan vain siihen kuvaan, joka nimittelijöillä on natsismista. Sitä ei voi käyttää todisteena mistään.
Sami Raninen kirjoitti: Jaakko Häkkinen kirjoitti: automaattisesti rasisteja ovat vain ne natsit, jotka ideologiansa oikeuttamia syrjintätoimia ja joukkotuhoja panivat aktiivisesti toimeen.
Olen ehdottomasti ja jyrkästi eri mieltä. Kyllä rasistiksi voi ja pitää automaattisesti kutsua jokaista henkilöä joka puheillaan uusintaa ja ylläpitää rasistista ideologiaa, vaikka ei osallistuisikaan ideologiaa toteuttavaan suoraan toimintaan. Muuten langetaan melkoiseen tekopyhyyteen ja samalla "päädytään absurdiin tilanteeseen", jos saan lainata itse käyttämääsi ilmaisua:
Olen samaa mieltä siitä, että rasistiksi voidaan kutsua henkilöä, joka puheillaan uusintaa ja ylläpitää rasistista ideologiaa – mutta ovatko kaikki natsit tällaisia? Ilmeisesti sinun määritelmäsi mukaan natsi on vain sellainen henkilö, joka näin tekee, koska sinusta kaikki natsit ovat rasisteja.
En puhunut suorasta toiminnasta (jolla käsittääkseni viittaat fyysisen tason toimiin) vaan ”syrjintätoimien aktiivisesta toimeenpanemisesta”. Tämä virastokielinen ilmaus tarkoittaa minkä tahansa syrjivän toimenpiteen aktuaalistumista, vaikkapa vain sen että kieltäydytään myymästä tiettyä reseptilääkettä jollekulle siksi että tämä on juutalainen, joka natsi-ideologiassa on alempiarvoinen. Eli emme liene sisällöstä erimielisiä?
Vai voiko sinun mielestäsi olla rasisti sellainen, jonka ideologia pysyy pään sisällä ja josta kukaan ei arvaisi että hän ajattelee ”rasistisesti”? ”Rivinatsi” (esim. sihteerikkö joka liittyi puolueeseen miehensä mukana) joka uskoi että juutalaiset olivat alempi rotu, koska tiedemiehet olivat niin sanoneet, mutta joka ei koskaan sanallakaan uusintanut tai ylläpitänyt tätä käsitystä, ei minusta olisi
Rastaan määritelmän mukaan rasisti. Äskeisen kommenttisi mukaan hän ei sinustakaan olisi Rastaan määritelmän mukaan rasisti.
Sami Raninen kirjoitti:Jaakko Häkkinen kirjoitti: Muuten päädytään absurdiin tilanteeseen, jossa Pentti Linkola olisi vastuussa ja tuomittaisiin vankilaan Pekka-Eric Auvisen kouluammuskelun takia, koska heillä oli sama ideologia. Tämä olisi täysin kestämätöntä niputtamista oikeusvaltion kannalta.
Älä loukkaannu, mutta tuo vertaus on epäonnistunut.
Eivät ideologiat tai maailmankatsomukset (yleensä) ole kiellettyjä vaan ideologian mukaiset teot. Tuon esimerkin nojalla Linkolaa ei voisi kutsua misantroopiksi, koska hän ei edusta misantrooppista käytäntöä vaan pelkästään teoriaa. Tai jos Linkolaa kutsutaan misantroopiksi, siitä seuraa, että häntä rangaistaan toisen misantroopin teoista. Ei se asia sentään nyt ihan niin mene. Ei uusnatsejakaan tuomita vankilaan ideologian vaan tekojen takia.
Juuri sitähän minä olen koko ajan sanonut: eivät ideologiat tee kenestäkään syyllistä vaan toiminta! Miksi rasismin kohdalla tilanne olisi erilainen? Tätä juuri vertauksellani hain, joten ilmeisesti se toimi.
Enkä tarkoittanut ideologialla misantropiaa vaan ääriekovihreää ajattelua, jonka mukaan Maapallo pelastuu vain ihmisten määrää vähentämällä – hyvin rationaalinen perusta. Misantropia eli ihmisviha taas on käsittääkseni irrationaalista. (Mustavalkoisille lukutaidottomille selvennys: ei, minä en ole tuon ääriekovihreän ajatuksen kannattaja, minä vain luokittelin sen rationaaliseksi vastakohtana irrationaaliselle misantropialle.)
Linkolaa voi nimittää ääriekovihreäksi, koska hän on aktiivisesti toiminut tämän aatteen eteen kirjoittamalla kirjoja aiheesta. Tässäkin siis teot ratkaisevat nimityksen oikeellisuuden,
koska kellään ei ole pääsyä toisen pään sisään.
Sami Raninen kirjoitti:Jaakko Häkkinen kirjoitti:
Erittäin tarkka analyysi. Mutta A-kohta ei kokonaisuudessaan ole vielä rasismia, vaan sitä tarkentavat Rastaan aukikirjoittamat lauseet:
1. "Toiseksi, rasismi rakentuu epätasa-arvoisille valtasuhteille, ja samalla se uusintaa ja tuottaa niitä, joten pelkkää erojen toteamista tai huomioimista ei tulisi vielä määritellä rasismiksi."
2. "Siksi olen halunnut tässä työssä tarkastella rasismina sellaisia suomalaisuuden kyseenalaistavia, rodullistavia, poissulkevia ja alistussuhteita tuottavia käytäntöjä, joiden taustalla on tieto tai oletus jonkun ihmisen juurista Suomen ulkopuolella.
A-kohdasta: Ilmaisin epäilemättä liian epäselvästi ja ylimalkaisesti. Mutta kun kirjoitin:
a) ajattelussa, puheessa ja toiminnassa ilmenevän ihmisten luokittelun, johon liittyy valta- ja alistussuhde,
- niin tarkoitin kyllä täsmälleen samaa kuin Rastaskin tuossa lainaamassasi kohdassa. Jos ihmisen luokittelemisesta johonkin kategoriaan seuraa ko. ihmisen joutuminen valta- ja alistussuhteen osapuoleksi, luokittelussa ei enää ole kyse pelkästään "erojen toteamisesta ja huomiomisesta".
Joo, tässä olin jo samaa mieltä kanssasi kun yhdyin kommenttiisi "Natsismi ei ollut pelkkää erojen toteamista ja huomioimista." Eli ykköskohdan lainauksen lisäsin oikeastaan turhaan.
Sami Raninen kirjoitti:Siteeratussa Rastaan tekstissä kohta 2 on selvästikin tutkimuskohtaista kysymyksenasettelun konkretisointia eikä enää rasismin yleistä määritelmää. Muutenhan rasismin yleiseen määritelmään käytännössä sisältyisi se, että rasismia esiintyisi vain Suomessa! Rastas sitäpaitsi käyttää kakkoskohdan yhteydessä ilmaisua "tässä työssä".
Pointtihan ei minulla ollut tuossa suinkaan suomalaisuus vaan
kohderyhmän ominaisuus. Suomalaisessa kontekstissa se tulee esiin siinä, että Rastas puhuu Suomen ulkopuolelle menevistä juurista – toisin sanoen kohderyhmän ominaisuus tuossa on se, että se erottuu jo naamansa tai puheensa perusteella alkuperäissuomalaisista.
Sami Raninen kirjoitti:Joka tapauksessa itse aion vastaisuudessakin nimittää rasismiksi myös niitä tapauksia, joissa ihmisten välisiä "valta- ja alistussuhteita" tuotetaan ja perustellaan viittaamalla jonkin ryhmän olemukselliseen biologiseen tai kulttuuriseen paremmuuteen - vaikka kohderyhmien ominaisuuksia ei erityisesti määriteltäisi. Enkä oikein usko, että Rastaskaan olisi tästä eri mieltä. Väitteeseen paremmuudesta sisältyy automaattisesti myös väite huonomman olemassaolosta. Eikä niiden huonommiksi oletettujen "muiden" nimeäminen tai yksityiskohtainen luokittelu erilaatuisen huonouden alaryhmiin liene minkään määritelmän mukaan edellytys rasismista puhumiselle.
Minun nähdäkseni Rastas ja muut määrittelijät ovat kyllä siitä eri mieltä. Se että yhden paremmuus edellyttää muiden huonommuutta, ei tee siitä rasismia. Tätä käsittelimme jo aiemmin, ja sanoin että kiinalainen ravintola voi palkata kiinalaisia ja jättää palkkaamatta muita – se ei ole rasismia. Rasismia on vasta se, että palkataan kaikkia muita mutta vain tiettyjä yksilöityjä ryhmiä jätetään palkkaamatta.
Ajatellaanpa kansallisylpeyttä: henkilö on ylpeä suomalaisuudestaan. Jos esimerkiksi Suomeen muuttaa valkoinen, koulutettu englantilainen, hänet kyllä tiedostetaan epäsuomalaiseksi, mutta häntä ei silti pidetä yhtään huonompana. Päinvastoin, suomalainen kansallisylpeä todennäköisesti sallii englantilaiselle tämän oman kansallisylpeyden. Käsittääkseni kansallismielisten mielestä jokaisen pitäisikin olla ylpeä juuri omasta kansastaan.
Vaikka ihminen pitäisi omaa kansaansa parhaana esim. Pisa-tuloksiin vedoten, tätä on minusta silti mahdotonta nähdä rasismina.
Vasta jos joku huonommin valitulla mittarilla pärjäävä kansa yksilöidään valta-asetelman kohteeksi ja väitetään, että sen tulokset johtuvat sen synnynnäisestä huonommuudesta, täyttyvät rasismin kriteerit.
Sami Raninen kirjoitti:Koko kysymys on sikäli vähämerkityksellinen, että omaan olemukselliseen paremmuuteensa uskovat tuntuvat käytännössä aina muodostavan jonkinlaisia valta- ja alistussuhdetta perustelevia stereotypioita "huonompien" olemuksesta.
Oletko edellä sanotun jälkeen vielä samaa mieltä?