Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Rusin Tiitisen lista, oman asian ajamista?

skrjabin kirjoitti:Tavallaan tutkimuksenkin kannalta on ikävää että ylipäätään tultiin kertoneeksi koko Tiitisen listan olemassaolosta
Mietin jo aiemmin ketjun juttujen perusteella, että tutkija varmaan tykkäisi, jos Tiitinen olisi ymmärtänyt polttaa listan vaivihkaa, joka taas johtaa mieleen Pelhon esityksen sodanaikaisten dokumenttien hävittämisestä.

Asiakirjojen hävittämisellä, tai toiveella niiden katoamisesta, tuntuu olevan tilausta historiantutkinnan areenalla.

skrjabin
Viestit: 778
Liittynyt: 28.09.07 21:54

Re: Rusin Tiitisen lista, oman asian ajamista?

Vetehinen kirjoitti:
skrjabin kirjoitti:Tavallaan tutkimuksenkin kannalta on ikävää että ylipäätään tultiin kertoneeksi koko Tiitisen listan olemassaolosta
Mietin jo aiemmin ketjun juttujen perusteella, että tutkija varmaan tykkäisi, jos Tiitinen olisi ymmärtänyt polttaa listan vaivihkaa, joka taas johtaa mieleen Pelhon esityksen sodanaikaisten dokumenttien hävittämisestä.

Asiakirjojen hävittämisellä, tai toiveella niiden katoamisesta, tuntuu olevan tilausta historiantutkinnan areenalla.
Ei ollut yllätys että sinulta jäi pointti tuosta edellisestä viestistäni ymmärtämättä.

heehak
Viestit: 124
Liittynyt: 06.03.08 11:25

Re: Rusin Tiitisen lista, oman asian ajamista?

skrjabin kirjoitti: Luonnollisesti esim. puolueiden arkistot olisi hyödynnettävä myös, jos kunnollista tutkimusta halutaan tehdä. Tavallaan tutkimuksenkin kannalta on ikävää että ylipäätään tultiin kertoneeksi koko Tiitisen listan olemassaolosta
Historiantutkimuksen kannalta ei Tiitisen listalla kaiketi ole paljonkaan annettavaa. Yleiskuva suomalaisten DDR:ään myönteisesti suhtautuneesta joukosta lienee kohtalaisen selvä.

Poliittisesti listaa haluttaisiin kaiketi käyttää leimakirveenä, kuten viimeksi presidentin vaaleissa. Tarja Halosen vaalijulisteisiin kiinnitettiin painettuja tarralappuja, joiden tekstistä ei jäänyt harhakuvaa Halosen kuulumisesta Tiitisen listalle. Tarroilla ei sitten ollutkaan toivottua vaikutusta. Tarrojen liimaaja näytti olevan hyvinpukeutunut keski-ikäinen nainen, ehkäpä Kokoomuksen kannattaja. :lol:

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Rusin Tiitisen lista, oman asian ajamista?

heehak kirjoitti:Poliittisesti listaa haluttaisiin kaiketi käyttää leimakirveenä, kuten viimeksi presidentin vaaleissa.
Se on tietenkin selvää, että on mahdollisuus käyttää listaa poliittisesti hyväksi. Samasta poliittisesta syystä se on salattu.

Listaan liittyy poliittinen vastuu. Poliitikko kantaa vastuun, tai pitäisi kantaa, myös siitä, että on toiminut vieraan vallan vakoojana.

Jussi Jalonen
Viestit: 902
Liittynyt: 29.05.07 11:18
Paikkakunta: Pyynikki

Re: Rusin Tiitisen lista, oman asian ajamista?

Eero Heinäluoma keskustelee parhaillaan Ykkösaamussa tästäkin aiheesta, ja vastailee aihetta koskeviin kysymyksiin hyvin tyynesti mutta samalla kovin sanoin.

Eduskunnan puhemiehen mielestä Rusin kirja "täyttää kunnianloukkauksen tunnusmerkistön". Hän myös huomauttaa, että aiemmin oikeusvaltiossa oli periaate, että moiset väitteet pitää kyetä todistamaan, etenkin jos ne esitetään vainajasta, joka ei voi puolustautua. Heinäluoman mukaan "Rusi loukkasi kaikkia niitä, jotka ovat tehneet elämäntyönsä isänmaan hyväksi, ja jotka eivät edesmenneenä voi puolustaa itseään".

En ole sosialidemokraatti, enkä erityisemmin ole koskaan pitänyt Heinäluomasta poliitikkona, mutta tässä asiassa olen hänen kanssaan aivan samaa mieltä.



Best,

J. J.

Heikki Jansson
Viestit: 662
Liittynyt: 14.04.06 12:55
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Rusin Tiitisen lista, oman asian ajamista?

Korkein hallinto-oikeus 12.5.2010 taltionumero 1116): kirjoitti:
Suojelupoliisi oli vuonna 1990 saanut kansainvälisessä tiedustelutietojen vaihdossa haltuunsa asiakirjan (niin sanottu Tiitisen lista). Ei ollut poissuljettua, ettei asiakirjalla voisi olla edelleenkin merkitystä suojelupoliisin toiminnalle. Suojelupoliisi oli asiakirjojen ja suullisessa käsittelyssä esitetyn perusteella osoittanut, että saadun luottamuksellisen tiedon julkistaminen voi vaikuttaa kielteisesti suojelupoliisin yhteistyötahojen halukkuuteen jatkossa luovuttaa suojelupoliisille tiedustelutietoja. Tällaisten tietojen saamatta jääminen saattaisi heikentää suojelupoliisin edellytyksiä hoitaa valtion turvallisuuden ylläpitämiseen liittyviä tehtäviään ja siten vaarantaa valtion turvallisuutta. Näillä perusteilla ei ollut julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 9 kohdan salassapito-olettaman sisältävässä vahinkoedellytyslausekkeessa tarkoitetulla tavalla ilmeistä, että tiedon antaminen puheena olevasta asiakirjasta ei vaaranna valtion turvallisuutta.
Suomen perustuslaki 12 § 2 momentti
Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta... 24 § 1 momentti 9 kohta sekä ...
( Vahvennukset HJ. Kursivoiduista konditionaaleista ilmenee, että KHO on ratkaisessaan asian ottanut huomioon käännetyn todistustaakan, joka seuraa lakiiin sisältyvästä salassapito-olettamasta, kuten päätöksessäkin on todettu (ei ollut ilmeistä, että tiedon antaminen ei vaaranna valtion turvallisuutta ===> siksi siis salainen!).

Näin lausui siis Korkein hallinto-oikeus päätöksessään, jolla se pysytti suojeupoliisin päätöksen olla julkistamatta ns. Tiitisen listan.

En näe, että Suomen perustuslaki, johon KHO nimenomaan päätöksessään viittaa, olisi mitenkään ”poliittinen” kuten täällä on väitetty (mikäli poliittisella tarkoitetaan päivänpolitiikkaa). Nähdääkseni KHO on tehnyt päätöksensä juridisesti moitteettomasti suuren yleisön kannalta vaikeassa asiassa. Selvää on, että erilaiset hosujat jotka vain hakevat helppoja ratkaisuja jo joiden mielestä on mukava kritisoida, murisevat, koska ”taas salaillaan”. Jäin kysymään, pitäisikö suojelupoliisin kaikki saamat tiedot julistaa kirkossa sunnuntaisin. Ellei, mitkä tiedot saisi julistaa vain arkisin? Onko jotain asiakirjaa, jota ei tarvitsisi julistaa lainkaan kirkossa? KHO linjasi asiakirjojen julkisuutta koskevan eduskunnan säätämän lain 24.1.9-kohdassa säädettyä salassapito-olettamaa, jonka mukaan todistustaakka on käännetty: salassapito on sääntö, josta voidaan poiketa vain, jos turvallisuus on osoitettu.

Täällä esitetty väite, jonka mukaan

Listaan liittyy poliittinen vastuu. Poliitikko kantaa vastuun, tai pitäisi kantaa, myös siitä, että on toiminut vieraan vallan vakoojana

on latteus, joka ei varmaan anna aihetta ainoaankaan kommenttiin täällä.

Ilmoittamalla, että poliitikko on rikosoikeudellisessa vastuussa syyllistyessään vakoiluun (mikä on rikoslakien mukaan fakta kaiketi kaikkialla maailmassa eikä suinkaan vain politikkojen osalta) ei varmaan vakuuteta ketään siitä, että KHO:n yksittäistapauksessa tekemä laintulkintaa koskeva päätös olisi ollut virheellinen tai "poliittinen". Näkemys, jonka mukaan KHO olisi muka ”suojellut” rikollisia politikko-vakoojia ei liioin vakuuta ainakaan siten perustellen, että tämä muka pitäisi paikkansa koskapa "vakoilu vieraan vallan hyväksi" on laissa kiellettyä.

Kirjoitus toi kaiken lisäksi mieleeni poliitikon, joka julistaa suureen ääneen ”minä otan täyden vastuun. Otan täyden vastuun kantaakseni!" - sen jälkeen politikko hymyileekin tyytyväisenä itseensä: "hyvin sanottu”.

Itse asiassa tuo kuviteltu politikko ei sano yhtään mitään. Hän vain julistaa tyhjänpäiväistä latteutta. Jos tulee aika jolloin kysytään: ”kenen syy” tämä politikko jaksaa selitellä kaikenlaista tietämättömyydestään, muistamattomuudestaan, vilpittömästä mielestään jne. "Otan täyden vastuun" on yleensä mitäänsanomaton fraasi. Samoin yksilöimätön fraasi "poliitikko kantaa vastuun".

On syytä ehkä muistuttaa myös siitä, että eduskunta säätäessään asiakirjain julkisuudesta joutui tekemään rajanvetoja toisaalta avoimen demokratian julkisuusintressin välillä, toisaalta valtion turvallisuusintressien välillä, jotka edellyttävät julkisuuden rajaamista. Eduskunta päätti asiakirjain julkisuuslain säätämisen yhteydessä, että sen kaltaiset asiakirjat, kuten (monta vuotta myöhemmin ajankohtaiseksi tullut) Tiitisen lista, kuuluisivat niihin, jotka eivät ole julkisia. Joku saattaa olla eri mieltä eduskunnan tekemän rajanvedon onnistuneisuudesta, mutta näin eduskunta joka tapauksessa ratkaisi asian, oltiinpa lopputuloksesta mitä mieltä tahansa. Jo tätä aiemmin oli eduskunta säätänyt, että lopullista päätösvaltaa yksittäistapauksissa käyttää näissä asioissa KHO, joka siis pysytti päätöksen.

Tätä kaikkia asianomaiset noudattakoot, kuten KHO:n (ja KKO:n) päätösten lopussa tavataan sanoa.

Semmottii...

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Rusin Tiitisen lista, oman asian ajamista?

Jussi Jalonen kirjoitti:Eero Heinäluoma keskustelee parhaillaan Ykkösaamussa tästäkin aiheesta, ja vastailee aihetta koskeviin kysymyksiin hyvin tyynesti mutta samalla kovin sanoin.

Eduskunnan puhemiehen mielestä Rusin kirja "täyttää kunnianloukkauksen tunnusmerkistön". ...... En ole sosialidemokraatti, enkä erityisemmin ole koskaan pitänyt Heinäluomasta poliitikkona, mutta tässä asiassa olen hänen kanssaan aivan samaa mieltä.

Miten voit olla samaa mieltä Heinäluoman kanssa, vaikka et ole lukenut Rusin kirjaa? Kirjoitit ettet ole itse edes avannut teosta.

Nolaat itsesi kirjoittamalla hölmöyksiä.

Anteeksi vaan, mutta voin kertoa, että nauran kippurassa.
Viimeksi muokannut Vetehinen, 16.10.11 19:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Rusin Tiitisen lista, oman asian ajamista?

Heikki Jansson kirjoitti:Jäin kysymään, pitäisikö suojelupoliisin kaikki saamat tiedot julistaa kirkossa sunnuntaisin. Ellei, mitkä tiedot saisi julistaa vain arkisin? Onko jotain asiakirjaa, jota ei tarvitsisi julistaa lainkaan kirkossa?
Kohtalainen provo.

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”