Vetehinen kirjoitti:Kirjoitit ansiokkaasi luettelemalla joukon luonnon oikeudesta puhuneita ajattelijoita kuten Plato, Aristoteles, stoalaiset, Tuomas Akviniolainen, Cicero, Descartes, Hugo Grotius, John Locke, Samul von Pufendorf vieläpä Elias Lönnrot ja lopuksi nimitit kaikkia heitä populisteiksi, ja jos noin on, niin ilman muuta kannatan populisteja...
Mene kotiisi kasvamaan. Tämä foorumi ei ole nulikkamaisten väitteiden esittämistä varten. Kun itse olin kakara (joku 6-8-vuotias), oli tapana sanoa toiselle: Sano valo. Kun toinen sitten sanoi ymmärtämätta jekkua ”valo” sanottiin ”Sun housuis on palo” ja juostiin räkäisesti nauraen pakoon. Väitteesi minun sanomistani on kakaramainen.
Lisäksi tuosta saa aiheen sanoa, että siinä julistat itse olevasi populisti, niin kuin oletkin. Surkea populisti, lisäksi. Populismin idea on saada populistille itsellen ja tämän kannanotoille ja mielipiteille kannatusta moraalisesti tuomittavaa menettelyä käyttäen. Et ole onnistunut siinä, siis saamaan kannatusta, ainakaan tällä foorumilla. Tapasi "siteerata" on kyllä moraalisesti kyseenalainen.
Oikeudessa ainakin pyrkii noudattamaan lakia, lakiin vedotaan ja sillä puolustaudutaan,tuomari mutta kuten Olaus Petri (1493 - 1552) sanoi, "Mikä ei ole oikeus ja kohtuus, se ei saata olla lakikaan"
Tuomarinohjeet, joita samalla tulet siteeranneeksi,
ovat osa Suomen lakia, mukaan lukien siteeraamasi kohta
"Mikä ei ole oikeus ja kohtuus, se ei saata olla lakikaan". Ne löytyvät "Suomen laki"-kirjan ensimmäisiltä sivuilta, ja siteeraamaasi kohtaa siteeraavat monet asianajajat usein, joten osaan sen ulkoa. Kohta jatkuu: "
Sillä sen kohtuuden tähden, joka laissa on se hyväksytään". Tuomarinohjeet löytyvät täältä
http://www.om.fi/Etusivu/Julkaisut/Esit ... arinohjeet
Positiivisen oikeuden mukaan voidaan Suomessa perustella positivistisen ideologian mukaan mutta noudattaen itse asiassa kohtuutta: kun laissa (=tuomarinohjeissa) säädetään, että vain se mikä on kohtuullista on laki, ei kyseistä lainkohtaa voi tulkita tavalla X, sitä on lain ja tuomarinohjeet huomioonottaen tulkittava tavalla Y. Tuomiolauselmassa asia sitten ratkaistaisiin siis tavalla Y. Muodollisesti noudatettaisiin lakia, siis positivistisesti tulkiten, mutta asiallisesti noudatettaisiin jotain varsin epämääräistä luonnon oikeutta.
On syytä tässä huomauttaa että sekä
analoginen tulkinta että
e contrario-tulkinta ovat loogisesti samanarvoisia ja molemmat ovat loogisesti hyväksyttäviä. Voidaan sekä sanoa
analogisesti tulkiten: "kun näissä tapauksissa jotka laissa mainitaan [eksplisiittisesti], niin sitä suuremmalla syyllä esilläolevassakin asiassa... " että tulkiten
e contrario "kun laissa mainitaan vain tapaukset X [eksplisiittisesti] muttei tapausta Y, niin esilläolevassa asiassa...". Suomessa on tulkittu muistaakseni kauppakaaren 12 §:ää (säädetty 1734 vuoden laissa Ruotsissa johon kuului myös nykyisen Suomen alue)
e contrario mutta Ruotsissa
analogisesti (laki on Suomessa identtinen Ruotsin voimassaolevan lain kanssa historiallisista syistä). Lainkohdassa mainitaan tapaukset ryöstö, murto, kavallus ja kiristys ja Suomessa on tulkittu, että vain näissä tapauksissa, mutta Ruotsissa on saman lainkohdan katsottu soveltuvan muissakin samanlaisissa tapauksissa.
sillä vaikka Heikki Jansson noudattaisi juutalaislakeja, apartheid-lakeja ja orja-lakeja kirjaimellisesti, niin minä rikkoisin niitä, koska ne eivät ole oikeutta ja kohtuullisuutta.
Täytyy sinua oikein ihailla, kun olisit noin rohkea. Valitettavasti et ole joutunut sitä osoittamaan, olet vain kerskunut rohkeudellasi. Minä noudatan lakeja positiivisen oikeuden mukaan. Oikeuden jumalatar kun on, kuten usein huomautetaan, sokea. Samalla tavalla kuin haravan varsi lyö sinua päähän jos astut sen piikistöön toimii oikeuskin: jos teet lakia vastaan kuuluu sinua rangaista. Siinä on lain idea. Lailla säädetään, että maassamme ovat olot tavalla X jolloin tuomarin tehtävä on tuomita tavalla X. Sinä puolestasi ilmoitat että sinä tuomitsisit hetken mielijohteesta tuomiten oman mielesi mukaan ja syrjäyttäen lainsäätäjän tahdon (sisältyy implisiittisesti "kohtuuten" joka itse asiassa ansaitsisi oman ketjun) . Eihän kukaan edes usko sinua, sillä jos sinä pääsisit mukaan tuomioistuimeen - mistä Luoja meitä varjelkoon - tuomitsisit arveltavasti kykyjesi mukaan lakia soveltaen viimeistään silloin koska tuomarinvalasi (tuomarinvala on vannottava ennen tuomarinvirkaan ryhtymistä) edellyttäisi sitä. Ajatko sinä muuuten autoa? Tuskin siinä tapauksessa kuvitteletkaan ajavasi omien käsitysten mukaan, milloin vasemmalla puolella milloin ojassa, milloin oikealla, vaan ajat tieliikennelain määräysten mukaan oikealla. Et varmaan aja suinkaan kohtuuskäsitystesi mukaan vaan kaikkia sitovan määräyksen mukaan oikealla (sillä muuten poliisi estää kohtuuskäsitykseesi perustavan ajosi).
Problematisoinnista "sinne päin"- virheistä - varot individualisoimasta mainitsemiasi lakeja - huolimatta ne osoittavat demokratian heikkouden. Kun natsit saivat vallan Saksassa katolisen von Papenin myytyä sen heille poliittisessa lehmänkaupassa 1933, seurasi muiden kaameuksien lisäksi merkittävä moraalis-filosofinen ongelma: voiko yksittäiseltä käskynalaiselta vaatia, että tämä ei noudattaisi lakeja koska ne ovat "vääriä". Korkein valta Saksassa oli parlamentilla ja vallan kahvan olivat natsit saaneet. Parlamentti oli käyttäen valtaansa (sinusta "väärin") säätänyt lait, joten niitä oli noudatettava. Nähtiin mitä tapahtuu kun parlamentti käyttää valtaansa "väärin". Vastuu oli tietenkin parlamentin. Ilmeisesti tarkoitat "juutalaislaeilla" natsi-Saksassa voimassa olleita juutalaisuutta ja sen periytymistä koskevia lakeja?
Sinä ratkaiset ongelman yksinkertaisesti kerskumalla kuin pikkupoika: väität että sinä kyllä olisit tehnyt populistisesti (populistihan toimii yleisen mielipiteen mukaan) edes yrittämättäkään ymmärtää moraalis-filosofian ongelmaa. Voittajavaltiot taas panivat pystyyn näytösoikeudenkäynnin jonka taustatarkoituksena oli näyttävästi osoittaa etteivät natsit olleet mitään sijaiskärsijöitä (sen syyn vuoksi esim. Osama Bin Ladenin tuhka siroteltiin mereen). Selvää oli, että jotain oli tehtävä: Saksahan oli antautunut ja miehitetty. Kansa eri voittajavaltioissa vaati verta. Sääli vain, että Nürnberg-oikeudenkäyntiä käytettiin myös propagandistisiin tarkoituksiin. Suomessa on yleisesti ymmärretty Nürnbergoikeudenkäyntiä vastaavan sotasyyllisyysoikeudenkäynnin problemaattisuus. Tosin siinäkin sai porvarillisten propagandistien näkemykset ylivallan. Lisäksi nämä ovat liemessä kun he eivät halua myöntää että Nürnbergoikeudenkäynti oli (tosin vain osittain) näytösoikeudenkäynti mutta kuitenkin tuomitsevat heti sotasyyllisyysoikeudenkäynnin Iso-Britannian Neuvostoliiton pakottamana näytösoikeudenkäyntinä.
Että semmottii...