Em. artikkelistani:Voisiko arvoisa hra Geust valottaa meille millaisissa tunnelmissa noita viimeisiä, (siis viimeisiä Talvisodan aikana koottuja), Ruotsissa koottuja lentokoneita lennettiin Suomeen juuri Talvisodan loppuvaiheessa?
Kaikkien Ruotsissa koottujen Fiatien aseiden kohdistus tapahtui Ruotsin Flygvapnetin F 6-lennostossa Karlsborgissa, mistä koneet lennettin edelleen Västeråsiin luovutettaviksi suomalaisille.
---
Fiatin lennettiin Suomeen 11.2-12.3.1940, ja liitettiin Utissa toimivaan Lentolaivue 26:een. Sen jälikeen kun Utti oli ollut toistuvien pommihyökkäysten kohteena Fiatin siirrettiin Haukkajärvelle. Maaliskuun alussa osa koneista siirrettiin Hollollan lähinnä Lahden suojaksi. Talvisodan viimeisinä päivinä päätehtävanä oli Puna-armeijan Viipurinlahden ylityksen torjunta. Fiateilla saavutettiin talvisodassa 13 ilmavoittoa, joista kaksi Tampereen lentokonetehtaan yhteydessä toimivassa Koelentueessa. Yksi Fiat pudotettiin ilmataistelussa. Kaksi lentäjää, joista yksi italialainen vapaaehtoinen (Diego Manzocchi), kaatui. (Tämä kappale korjattu 6.1.2012)
---
Talvisodan aikana käytännössä kaikki Ruotsin lentokonetehtaat ja -korjaamot oli valjastettu kokoamaan Suomen eri maista tilaamia lentokoneita, vaikka itse lentokonepulasta kärsivän Flygvapnetin omat lentokonetilaukset viivästyivät sen johdosta kuukausikaupalla. Yhteensä 157 Suomen tilaamaa lentokonetta saapui laatikossa Ruotsiin, missä ne koottiin 5.12.1939-12.4.1940. Ilman tätä sangen tuntematonta panosta Suomen Ilmavoimat ei olisi voinut saada montakaa uutta lentokonetta lyhyen sodan aikana.
---
Olen em. artikkelissani myös kommentoinut eräitä lentokonetoimituksia koskevia pikkuvirheitä ja väärinkäsityksiä Pirkko Kanervon muuten ansiokkaassa väitöskirjassa.