Suomen armeijan johto yksityisti sotilasläänien komentajiensa esityksestä jo 23.3.1935 sotavankien hallinnoinnin ja käsittelyt paikallisten suojeluskuntien tehtäväksi osana kotiseudun (tulevan) sodan järjestelyä. Samalla muodostettiin kotijoukkojen esikunta, johon kuuluivat mm. suojeluskuntayhdistykset.
Suojeluskuntien yliesikunta muodosti kotijoukkojen esikunnan rungon. Muodostetun organisaation mukaisesti lähes kaikki sotavankeja koskevat käskyt vuosina 1939-1943 olivat lähtöisin suojeluskuntain yliesikunnan erivivahteisen ryssäviha-ideologian omaksuneilta upseereilta.
Suomea velvoittavan kansainvälisen oikeuden mukaan sotavankeja koskeva käskyvalta kuuluu aina yksin valtiolle ja sen viranomaisille.
Suojeluskunnat olivat niihin liittyneiden ja niihin hyväksyttyjen kansalaisten muodostamia vapaaehtoisuuteen perustuvia paikallisyhdistyksiä, eivätkä vapaa-ehtoisyhdistykset voineet juridisesti laillisesti hoitaa vuosina 1939-43 Suomen valtiolle kansainvälisen oikeuden mukaan yksin kuuluvaa sotavankeja koskeva käskyvaltaa.
Ylipäällikkö Mannerheim, Suomen SPR:n puheenjohtaja, antoikin “myöhäisherän-näisenä” vasta 2.9.1943 käskyn sotavankikomentajan toimen ja esikunnan perus-tamisesta. Käskyllä lakkautettiin suojeluskuntien yliesikunnan suojeluskuntaupsee-reille kuulunut sotavankeja koskeva käskyvalta.
Kun sodan päättyminen Euroopassa liittoutuneiden voittoon ja Saksan sekä sen liit- tolaisten tappioon oli jo alkuvuodesta -43 myös sotilasasiantuntijoidemme mukaan väistämätöntä, niin Mannerheimin mainitussa sotavankikomentajan viran perusta-misessa 2.9.-43 voidaan katsoa olleen kysymys valeoikeustoimesta. Käskyn ilmeisenä tosiasiallisena tavoitteena oli saada vastaisen varalle oikeudellista näyttöä venäläisten sotavankien vuosien 1941-42 massatapattamisten rikosoikeudellisiin jälkiselvittelyihin ja vastuun pakoilun.
Suomen harjoittama sotavankien laajamittainen tappaminen ja rotuoppeihin perus- tuva erottelu vankien muona-annoksissa ja muussa kohtelussa oli ollut esillä jo keväällä 1943 liittoutuneiden; Neuvostoliiton, Ison-Britannian ja Yhdysvaltojen, hallitusten neuvotteluissa Teheranissa sekä Genevessä Kansainvälisen Punaisen ristin puhemiehistössä. Suojeluskunnat kun olivat hallinnoineet Itä-Karjalan miehitetyillä alueilla SPR:n avustustoimintaakin ja jakaneet kansainvälisiä humanitaarisia avustuksia rotuoppiensa mukaisesti paikallista, venäläiseksi luokittelemaansa, väestöä syrjivästi.
Venäläisiin sotavankeihin suojeluskuntien kohdistama, rotuoppeihin perustuva, syrjintä ja harkittu tapattaminen oli ollut päämajan tiedossa lähes kaksi vuotta sotavankitarkastajan, eversti Sporen vuosien 1941-43 tarkastuskertomusten ja tarkastajan lukuisten korjausesitysten perusteella.
Pääasiassa venäläistä kansallisuutta olevien neuvostoliittolaisten sotavankien kuolleisuus paikallisten suojeluskuntien rakentamilla, muonittamilla ja valvomilla vankileireillä on ollut kuuden kuukauden jaksotuksella vuosina 1941-44 seuraava:
1.7.41-31.12.41 2 369 vankia
1.1.42-30.6.42 11 863
1.7.42-31.12.42 3 063
1.1.43-30.6.43 521
1.7.43-31.12.43 210
1.1.44-30.6.44 185
1.7.44-25.11.44 116
Kuolinaika tuntematon n. 350 vankia
Yhteensä noin 18.700 vankia
Sotatieteen laitoksen tutkimuksen mukaan sotavankeja kuoli 18 318. Sotavankien selvittelyelimen tilastoissa kuolleitten vankien määrä on noin 18.700.
Vangiksi joutuneet tai antautuneet sotilaat tunnetusti olivat parhaassa iässä olevia vankkoja terveitä miehiä ja heitä vangittaessa saatiin sotasaaliiksi usein suuria muonavarastoja.
Vankien nälkä, sairastumiset ja kuolemat alkoivat varsinaisesti syksyllä 1941 Suo- messa suojeluskuntien leireillä, joissa talven 41-42 aikana majoituksen, vaatetuk- sen, muonituksen sekä sairaanhoidon kansainvälisen oikeuden vastaisilla totaalisilla laiminlyönneillä ja aliravitsemukseen nähden ylisuurilla vankityövelvoitteella tapettiin harkitusti rotuoppien mukaisesti noin 15.000 alunperin täysin terveinä suojeluskuntien leireille toimitettua venäläiseksi luokiteltua sotavankia.
Martti Pelho
suuhygienisti
Fuengirola
Andalusia