Juttu leijonista vaikutti kovin tutulta ja niinpä katsoin hyllystäni löytyykö se Nordströmin omista muistelmista. Kirjan olen lukenut joskus 10 vuotta sitten, ja niin vain muistin oikein eli sieltähän se alkuperäinen tarina löytyi!
Ragnar Nordström itse kertoo muistelmissaan
Voitto tai kuolema tuon jutun sirkusleijonista sivulla 237:
"Myös minuun ihmiset ottivat yhteyttä mitä erilaisimmissa asioissa. Joku tuli ehdottamaan, että tuhoaisimme Pietarin ilmapommituksilla. Kaikkein huvittavimman sain kuulla, kun eräs ruotsalainen tuli Tukholmasta tapaamaan minua Tornioon. Hän ehdotti täysin tosissaan, että löisimme venäläiset divisioonat Sallassa ajamalla leijonia heidän kimppuunsa. Hän oli tutkinut, kuinka monta leijonaa saisi kootuksi eläintarhoista ja eri sirkusyrityksistä ja päätynyt noin sataan. Kun sanoin, että leijonat voisivat yhtä hyvin hyökätä meidän kimppuumme kuin venäläisten, hän vastasi, ettei tällaista vaaraa ollut. Ne pidettäisiin ensiksikin useita päiviä ilman ruokaa. Häkit asetettaisiin rintamalle oviaukot venäläisiin päin. Kun ovet avattaisiin kokonaisen leijonakomppanian päästämiseksi irti, niitä olisi samalla uhattava takaapäin hiilihangoilla. Silloin ne juoksisivat ehdottomasti suoraa päätä itään. Kun neuvonantajani oli päässyt näin pitkälle kertomuksessaan, hän puhkesi nauruun. Kun kysyin häneltä, miksi hän nauroi, hän sanoi, että hän näki jo silmissään, kuinka kauheasti venäläiset juoksisivat, juoksisivat aivan epätoivoisesti. Totta kai minullakin oli hauskuutusta tällaisesta ovelasta suunnitelmasta, mutta sanoin käsityksenäni, ettei suunnitelmaa valitettavasti voitaisi toteuttaa."
Nordström Ragnar Voitto tai kuolema. Jääkärieverstin elämä ja perintö.
Wsoy, 1996, 677 s., 1. painos