Arja Fonsell: Pedagoginen näkökulma kansakoulunopettaja ja lastenkirjailija Ester Ahokaisen tuotannossa. Pro gradu -tutkielma. Turun yliopisto, Kasvatustieteen tiedekunta, Turun opettajankoulutuslaitos. 12/2012
Tutkielma asettuu henkilöhistorian, lastenkirjallisuuden ja kasvatustieteen rajapinnalle.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kansakoulunopettaja-lastenkirjailija Ester Ahokaisen (1907–1989) tuotannon pedagogista näkökulmaa. Aineistona käytettiin Ahokaisen julkaistuja, lapsille suunnattuja ohjelmisto-, satu- ja runoteoksia, yhteensä 12 teosta. Kirjat on julkaistu vuosina 1946–1985.
Tutkimuksessa on käytetty laadullista aineistoanalyysia ja teemahaastattelua. Aineisto-analyysin avulla etsittiin Ahokaisen teoksista opettavaisia teemoja. Tutkitaan myös sitä, miten Ahokainen opettaa. Teemahaastattelujen avulla selvitetään miten Ahokaisen elämä ja opettajuus liittyvät kirjoittamiseen. Lisäksi pohditaan ajan kulumisen vaikutuksia hänen tuotannossaan.
Ahokaisen tuotannossa nousee esiin pedagogisuus. Tulokset kertovat, että Ahokaisen kirjoittaminen kiinnittyy vahvasti omaan aikaansa ja kansakoulunopettajan ammattiin. Hänen tuotannossaan näkyy myös ajan muuttuminen. Ahokainen opettaa varhaistuotannossaan erityisesti elämänarvoja, kuten hyvä käytös, koti ja vanhemmat ja ahkeruus ja työnteko -teemoja. Uskonto ja isänmaallisuus -teemat ovat tärkeitä kirjailijan varhaistuotannossa, mutta saavat myöhemmin yhä vähäisempiä merkityksiä. Varhaisista teemoista raittiusteema katoaa kokonaan. Myöhäistuotannossa erityisesti ympäristöoppiin ja luonnontietoon liittyvät teemat painottuvat.
Tulosten perusteella Ahokaiselta löydetään kolme opettamisen äänensävyä: opettavainen, humoristinen ja viihdyttävä. Tyypillistä Ahokaisen tuotannolle on usean eri teeman ja näkökulman yhdistäminen. Tutkimuksessa selviää myös , että Ahokainen oli ennen kaikkea opettaja, vaikka kirjallinen harrastus olikin hänelle erittäin tärkeä.
Ester Ahokaisen lyriikka on pysynyt suosiossa näihin päiviin asti sujuvan riimittelynsä ja luontoaiheisten teemojensa sekä kirjailijan modernien ajatuksien vuoksi.
Gradusta tehty verkkojulkaisu:
http://www.edu.utu.fi/laitokset/tokl/tu ... llArja.pdf