historioija

Idän uhkako?

Yritetäänköhän tässä tehdä niinsanotusti kärpäsestä härkänen vai lieneekö asiassa todella jutun juurta:
http://www.hs.fi/kotimaa/Suomi+yll%C3%A ... =hs-top4-2

Mutta sehän on tutkijan asia todistaa, että bunkkerien kunnossapito oli muuta kuin
a) Omaisuudesta ja vaivalla tehdystä työstä huolehtimista
b) Historiallisten arvojen vaalimista

Itänaapuri luonnollisesti tiesi kunnossapitotoimista. Joten ei se nimenomaan salaista ole ollut muillekaan seuduilla liikkuneille. Kenties niiden luonteesta on kysyttykin ja selvyys saatu. Pätevä selitys olisi ollut sekin, että nykyaikaisessa sodassa vihollinen voi tulla mistä suunnasta tahansa.

jsn

Re: Idän uhkako?

Olen itse vieraillut Joensuun lähellä olevassa museoidussa Salpa-bunkkerissa ja siellä muistaakseni tämä pitkäaikainen ylläpito kerrotaan aivan avoimesti. Siihen sisältyy paljon kiinteitä rakenteita, jotka ovat peräisin sodanjälkeiseltä ajalta.

Salpa-linja oli käsittääkseni julkisuudessa hieman vaiettu asia ja nousi enemmän esille vasta Neuvostoliiton muutoksen myötä.
historioija kirjoitti:Mutta sehän on tutkijan asia todistaa, että bunkkerien kunnossapito oli muuta kuin
a) Omaisuudesta ja vaivalla tehdystä työstä huolehtimista
b) Historiallisten arvojen vaalimista
Toista voi aina tilanteen mukaan väittää toiseksi jos tarve niin vaatii. Ero on hiuksenhieno.

Monia sodanaikaisia laitoksia pidettiin pitkään yllä ilman sen suurempia hälinöitä. Mm. vasta 1990-luvulla puolustusvoimat alkoi hävittää sota-ajalta peräisin olevia asevarastojaan. Neuvostoliitto oli kiinnostunut kai vain niistä aseista, joita kätkettiin vuonna 1944 maastoon sissisodan varalta. Sittemmin heillä lienee ollut hyvät tiedot siitä, mitä varastoista löytyy ja mitä ei, varsinkin jos myivät ne Suomelle itse.

Salpa-linjan sotilaallinen merkitys taisi pienetä melko pian, kun sodankäynti ja kalusto kehittyivät.

historioija

Re: Idän uhkako?

http://www.hs.fi/kotimaa/Kenraali+vahvi ... #kommentit

Kenraali taitaa yliarvioida asekätkennän ja Salpa-linjan merkitystä. Eiköhän Suomen tilanne olisi ollut suursodan päättymisen, syksyn 1944 aseriisunnan ja Porkkalan tukikohdan synnyn jälkeen toivoton, jos Stalin olisi päättänyt hyökätä.

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”