Audiovisuaalisessa viihdekulttuurissa on tapahtunut viimeisen viiden vuosikymmenen aikana valtava muutos. Uudenlainen teknologia on mahdollistanut maailmanlaajuisen nopean tiedonsiirron ja viihdekulttuurin, jossa mediasisällöt ovat tavoitettavissa muutamalla näppäimen painalluksella. Aistikokemuksia voidaan vahvistaa digitaalisilla apuvälineillä.
Areenakonsertit ovat tähteysilmiön äärimmäisiä huipentumia– Osana muutosta myös areenakonserttien esittämiskäytännöt ovat kokeneet kulttuurihistoriallisesti merkittävän murroksen. Lavasuunnitteluun erikoistunut arkkitehti Mark Fisher ja teatteriohjaaja Robert Lepage ovat tahoillaan tehneet uraauurtavaa työtä uudenlaisten mielikuvitusmaailmojen luomiseksi konserttiareenoille, Turun yliopistossa väittelevä Kimi Kärki kertoo.
Tarkastelemalla areenarockin kulttuurihistoriaa tutkimuksessa otetaan kantaa niihin kaupallisiin, teknologisiin ja poliittisiin muutoksiin, jotka ovat viimeisen viidenkymmenen vuoden aikana mahdollistaneet tähteyden globaalia leviämistä.
Kärjen mukaan tämän muutoksen seurauksena lähes kenestä tahansa voi tulla tähti ja lähes mistä tahansa kulttuuri-ilmiöstä voi tulla populaaria. Mutta miksi vain harvat tähdet ja yhtyeet esiintyvät täysille areenoille?
Areenarock-konserttien analyysissa tulee erityishuomio kohdistaa eri aistikokemusten suhteisiin sekä kysymykseen siitä, miten suuri osa konsertista on itse asiassa ennalta rakennettua ja nauhoitettua.– Areenakonsertit ovat tähteysilmiön keskeisiä huipentumia, globaalin viihdekulttuurin äärimmäisiä muotoja. Nykyiset areenoilla tapahtuvat mediaspektaakkelit ovat monimutkaista audiovisuaalista musiikkiteatteria, jossa kaikkien esityksen elementtien tulee olla mahdollisimman suuria ja taitavasti rytmitettyjä, Kärki sanoo.
Tärkeää useamman sukupolven suosiota saaneille tähdille on pelaaminen nostalgialla ja historialla. Täten esimerkiksi Pink Floyd esiintyi ”aaveille” Pompeijissa 1971 ja The Rolling Stones ”palasi pikkulavoille” areenan keskelle vievää metallisiltaa pitkin Bridges To Babylon -kiertueella (1997–1998).– Lavasuunnittelu yhdistää esiintyjän teatraaliset eleet ja esiintymisen laajempaan ennalta mietittyyn temaattiseen ja teknologiseen kokonaisuuteen, Kärki huomauttaa.
Konserttikiertueet siirtyneet musiikkiteollisuuden keskiöön
Kun vielä 1980-luvulle asti konserttikiertueiden avulla markkinoitiin levyjä, on tilanne muuttunut digitaalisen musiikinjakelun myötä päälaelleen: uudet levyt ovat syy lähteä tuottoisille kiertueille.
Kärki analysoi toisaalta aikansa kunnianhimoisimpien areenakiertueiden, kuten muun muassa Pink Floydin The Wall (1980–1981) ja U2:n Popmart (1997–1998) luomisprosessia ja toteutusta, mutta paneutuu myös intiimimpään teatraaliseen ilmaisuun esimerkiksi Peter Gabrielin Secret World (1992–1994) ja Growing Up (2002–2003) -kiertueilla. Tämä kertoo siitä muutoksesta, joka alkoi 1960-luvun loppupuolen teknologisista aistiharhakokeiluista ja on tähän mennessä huipentunut Helsingissäkin kesällä 2010 nähtyyn U2-yhtyeen 360-kiertueeseen. Silloin Olympiastadionin keskelle rakennettiin ympyränmuotoisen lavan yllä valoa ja kuvia säteillyt valtava ”avaruushämähäkki”.
Lähde: Turun yliopiston tiedote 8.12.2014
* Väitöskirja on julkaistu Doriaassa: https://www.doria.fi/handle/10024/102083
Lauantaina 13. joulukuuta 2014 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (päärakennus, Tauno Nurmela -sali, Yliopistonmäki, Turku) julkisesti tarkastettavaksi filosofian lisensiaatti Kimi Kärjen väitöskirja ”Rakennettu areenatähteys. Rock-konsertti globalisoituvana mediaspektaakkelina 1965–2013”. Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Helmi Järviluoma-Mäkelä Itä-Suomen yliopistosta ja kustoksena professori Hannu Salmi Turun yliopistosta.