historia kirjoitti:
On siis selkeää käyttää termiä Ruotsi-Suomi, vaikka se tietysti väärä onkin.
Ei kai koskaan ole selkää käyttää väärää termiä!
Mutta ymmärrän kyllä historianopettajan ongelman, kun muutamassa tunnissa pitäisi selittää nykyisen Suomen alueen historia Ruotsin vallan ajalla, ennen Suomen suuriruhtinaskunnan rajojen piirtämistä.
Itse olen yrittänyt selittää oppilaille, mikä oli
nykyisen Suomen alueen asema osana Ruotsin valtakuntaa. Sen voi nähdäkseni tehdä käyttämättä sanahirviötä "Ruotsi-Suomi". Tunneilla voidaan sitten pysähtyä vielä useampaan otteeseen miettimään, mikä oli "Suomen" ja suomalaisten rooli Ruotsin valtakunnan historiassa.
Käsitteen "Ruotsi-Suomi" voi tässä yhteydessä ujuttaa mukaan, ja ihmetellä oppilaiden kanssa yhdessä, mitä sillä oikein tarkoitetaan ja miksi. Oppilailla voi esim. luetuttaa tuon
Klaus Lindgrenin yhden kappaleen tiivistelmän tuossa edellä.
Mielestäni oppilaita ei tarvitse suojella historian käsitesekamelskalta käyttämällä aiemman historiankirjoituksen kanonisoimia, mutta vääriä käsitteitä. Peruskoulussa historiasta erityisen kiinnostuneet alkavat rakentaa omaa käsitteellistä kuvaansa historiasta. Loput oppilaat oppivat käyttämään opettajansa käsitteitä, ja aina lienee niitä, joilta asia menee jokseenkin ohi, opettajasta riippumatta. Mielestäni historianopettaja ei ole vastuussa siitä, että nuoret "tietävät oikein", vaan siitä, että nuoret oppivat pohtimaan myös kirjoihin painettua "oikeaa tietoa".
Hiukan paradoksaalisesti tämä merkitsee, että minun mielestäni "Ruotsi-Suomi" on käypä termi historianopetuksessa,
jos oppilaille kerrotaan, että se
ei oikeastaan ole käypä termi.
Myönnän opettaneeni tähän aihepiiriin liittyviä asioita vain lukioryhmille. Oletukseni opetuksen mahdollisuuksista esim. yläkoulussa saattavat olla turhan ruusuisia. (Tältä osin keskustelu liittyy kuitenkin opetusryhmien kokoihin ja nykyajan suomalaiseen koulupolitiikaan yleensä, ei käsitteen määrittelyyn sinällään. Yläkoululaiset ovat kyllä kykeneväisiä hyvin kinkkisten kysymysten pohtimiseen, jos ympäristö tarjoaa heille siihen riittävät mahdollisuudet. Suomen poliittinen asema ennen "Suomea" voisi olla sellainen ongelma, jonka pohtimiseen kannattaa käyttää aikaa.)
-ile