Niklas Tenovuo

Japanin "Robinson Crusoet" toisen maailmansodan ajalta

Muistan lukeneeni vuosia sitten jostakin lehdestä artikkelin joka käsitteli jotakin Tyynenmeren saarten taisteluista toisen maailmansodan aikana. Artikkelissa kerrottiin myös Japanin sijoitelleen sotilaita hallitsemilleen tyynenmeren saarille sattumanvaraisesti ja kirjaamatta mihinkään mille saarelle ja kuinka monta sotilasta on sijoitettu. Näin ollen sodan jälkeen useille saarille "unohtui" sotilaita ja vielä nykypäivänä on löydetty mm. turistien toimesta näitä Japanin "Robinson Crusoeita" elossa näiltä saarilta ja jopa yhteenottoja olisi tapahtunut joissa nämä erakot olisivat puolustaneet saarta saarelle tulijoita vastaan. Minua kiinnostaakin nyt että onko tämä todella totta ja mikäli näin on niin mahtaako asiaan liittyvää kirjallisuutta olla olemassa?

Niklas Tenovuo

J Kamarainen

Re: Japanin "Robinson Crusoet" toisen maailmansodan ajalta

On totta.

Tässä täysin epätieteellinen, mutta ensihätään tyydyttävä suomenkielinen paketti aiheesta:
http://teknokekko.vuodatus.net/blog/7285

Erään muistelmateoksen aiheesta olen lukenut. En jaksa enää muistella, kenen tekstissä mainitun teos oli kyseessä. Varmaankin lähikirjaston hakukone ja artikkelista löytyvät sukunimet auttavat.

Lähinnä kyse taisi olla japanilaisten kunniakäsityksestä, eli soturi ei saanut antautua.

Kari Hintsala

J Kämäräinen kirjoitti:Erään muistelmateoksen aiheesta olen lukenut. En jaksa enää muistella, kenen tekstissä mainitun teos oli kyseessä. Varmaankin lähikirjaston hakukone ja artikkelista löytyvät sukunimet auttavat.
Luutnantti Onodan sota.

Sanna

Guamin museossa on parasta aikaa erikoisnäyttely aiheesta.
28 Years in Guam's Jungles Sergeant Shoichi Yokoi - Special Exhibit

http://www.guammuseum.com/yokoi-special-exhibit.htm

Palaa sivulle “Kysymyksiä historiasta”