Lea Murto-Orava
Viestit: 394
Liittynyt: 21.11.05 14:09
Viesti: Kotisivu

Asiantuntemus ja luotettavuus ovat Museoviraston vahvuuksia

Museovirasto toteutti marras-joulukuun vaihteessa 2008 ensimmäistä kertaa sidosryhmäkyselyn. Kyselyn tulosten perusteella sidosryhmät pitävät Museovirastoa erittäin asiantuntevana ja luotettavana organisaationa. Museovirastoa pidetään myös kohtalaisen vaikuttavana, palveluhalukkaana ja saavutettavana. Eniten kehittämistä tarvitaan asiakaslähtöisyydessä, innovatiivisuudessa ja joustavuudessa. Erityistä kiitosta sidosryhmiltä saavat Museoviraston henkilökunnan asiantuntevuus, yhteistyökyky ja palveluhalukkuus.

Sidosryhmäkyselyn tavoitteena oli selvittää millainen mielikuva sidosryhmillä on Museoviraston toiminnasta ja vaikuttavuudesta sekä miten tyytyväisiä sidosryhmät ovat Museoviraston toimintaan. Kysely käsitteli Museovirastoa kokonaisuutena ja koski siten myös yhteistyötä Suomen kansallismuseon ja sen alaisuudessa toimivien museoiden kanssa.

Sidosryhmäkysely lähetettiin kotimaisille yhteistyökumppaneille, yhteensä 1 280 henkilölle. Kysely toteutettiin niin, että vastanneita henkilöitä ja heidän antamiaan vastauksia ei voitu tunnistaa. Vastauksia saatiin yhteensä 512. Vastausprosentti oli 40, mikä on hieman alhainen, mutta verrannollinen muiden vastaavien sähköpostikyselyiden vastausprosenttien kanssa. Kyselyn tuloksia voidaan käyttää apuna toiminnan ja sidosryhmäyhteistyön kehittämisessä.

Kyselyyn vastanneet edustivat varsin kattavasti eri toimialoja. Suurimmat vastaajaryhmät olivat maakunta- ja aluetaidemuseot, valtionhallinto, yliopistot, kunnat, kaupungit, maakunnat, valtion aluehallinto sekä elinkeinoelämä ja yritykset. Nämä kuusi suurinta vastaajaryhmää muodostavat yhteensä 68 % kaikista vastanneista.

Vastausten perusteella laskettiin sidosryhmätyytyväisyysindeksi, joka on 2,66. Koska vastausskaalassa 1 oli erittäin hyvä / erittäin hyödyllinen ja 5 erittäin heikko / ei lainkaan hyödyllinen, tulkitaan indeksiä niin, että mitä pienempi luku on, sitä tyytyväisempiä sidosryhmät ovat Museoviraston toimintaan.

Museovirastoon ollaan kyselyn perusteella eniten yhteydessä kulttuuriympäristön vaalimiseen, kokoelma- ja arkistotoimintaan, digitaaliseen tiedonhallintaan, museoalan kehittämiseen sekä rakennuttamiseen, restaurointiin ja kiinteistönhoitoon liittyvissä asioissa.

Museovirastoa pidetään hyödyllisenä yhteistyökumppanina, jonka tehtävät ja tavoitteet tunnetaan kohtalaisen hyvin. Yleisvaikutelma Museoviraston toiminnasta on hyvä tai kohtalainen.

Museoviraston toiminta ja palvelut vastaavat kohtalaisen hyvin sidosryhmien tarpeita. Sidosryhmien näkökulmasta katsottuna Museovirasto selviytyy hyvin kansallisista museokokoelmista vastaamisesta, restauroinnin asiantuntijapalveluista sekä hoidon edistämisestä ja kehittämisestä sekä näyttely- ja muusta yleisötoiminnasta. Lisäpanostusta sen sijaan kaipaisivat museoalan valtakunnallinen kehittäminen, media- ja verkkoviestintä sekä museokokoelmia ja kulttuuriympäristöä koskevan digitaalisen tallennuksen kehittäminen valtakunnallisesti.

Kun tarkastellaan kuuden suurimman vastaajaryhmän vastauksia kysymyksiin miten Museovirasto selviää luetelluista tehtävistään ja miten annetut määritelmät kuvaavat viraston toimintaa, kriittisin näkemys Museoviraston toiminnasta on yliopistoilla. Elinkeinoelämä ja yritykset suhtautuvat Museoviraston toimintaan hieman muita vastaajaryhmiä positiivisemmin.

Jatkossa kysely sidosryhmille toteutetaan kahden vuoden välein.

Museoviraston sidosryhmäkyselyn 2008 raportti on viraston verkkosivuilla pdf-tiedostona osoitteessa http://www.nba.fi/tiedostot/7b1bf9d6.pdf

Lisätietoja antavat: tiedottaja Lea Murto-Orava, puh. (09) 4050 9293, lea.murto-orava@nba.fi ja koordinaattori Eeva Kukko, puh. (09) 4050 9369, eeva.kukko@nba.fi

Palaa sivulle “Uutisia historiasta: arkisto”