jsn kirjoitti:Ei Lönnrotilla liene ollut itsenäistymistavoitteita, vaan hän oli hyvin lojaali Romanovien valtaistuimelle kuten kaikki muutkin tuon ajan suomalaiset kielentutkijat. Tuskinpa voi vetää kovin suoraa syy-seuraussuhdetta heimosotiin ja jatkosotaan, jotka hankkeet olivat mahdollisia vasta 1917 vallankumouksellisen käänteen jälkeen. Neuvostoliittohan sittemmin tuki kalevalaista mytologiaa mm. massiiviset elokuvatuotannnot ym. Otto-Ville Kuusinenkin oli innokas kansanrunouden tutkija. Hänkin halusi sosialistiselle Suomelle riittävän elintilan. Tässä tasavallassa Kalevala olisi varmasti ollut korkeassa kurssissa. Kaikki 1900-luvun valloitussodat on perusteltu kansan tarpeilla, niin taloudellisilla ja mytologisilla argumenteilla tarpeen niin vaatiessa.
Voi siis olla, että Mein Kampf on hyvinkin verrannollinen Kalevalaan.
------------------------------------------------------------------------------------------
Elias Lönnrot piirsi eräässä kirjoituksessaan yleissuomalaisen alueen rajan ( Sihvo 2003:103 ) Nevaa ja Syväriä myöten Ääniseen luoden ajatuksen valtiollisen rajan keinotekoisuudesta.
Turun romantikkojen, Topeliuksen, Lönnrotin ja Runebergin innoittama karjalaisharrastus rakensi pohjan seuraavien sukupolvien heimokansalliselle harrastukselle, josta myös Suur-Suomi aate sai alkunsa.
Itä- Karjalasta Rybnikov ja Hilfering löysivät bylinoita ja Venäjän sivistyneistön piirissä ( 1800-luv. lopulla ) Karjalalle kanonisoitiin **h e t i** symboliarvo, joka oli yhtenä syynä siihen että ( Bobrikov, Seyn, Moskovan Patriarkaatti ) venäläistämissuunnitelmissa kiinnitettiin erityistä huomiota karjalaisten asuttamiin alueisiin. ( =Vanhassa Suomessakin )----kirjoittaa:
http://www.ut.ee/Ural/ariste/loputood/Trifonova.BA.pdf
Suur- Suomen aate ja Itä- Karjala
Tarton Yliopisto 2005, Anastassia Trifonova, lopputyö, ohjaaja Janne Saarikivi
-------------
Trifonova Virossa käyttää lopputyössään paljolti suomalaisia lähdetietoja ja näyttää
selkeästi pitävän Kalevalaa ja SuurSuomea "synonyymeinä" !
Trifonova Virossa kirjoittaa lopputyössään "Venäläistämispolitiikan onnistuneen
Itä-Karjalassa toisen maailmansodan *jälkeen* ja Itä-Karjalan sitoutuneen osaksi
venäläisten kulttuurimaailmaa."
Stalinin kansallisuuspolitiikka *ennen* sotaa sivuutetaan.
Virolainen Trifonova kirjoittaa myös ( s.17. ) "Slaavilaispatrioottien panslavismin saaneen Topeliuksen 1846 sanomaan: "kerran kenties kuulee puhuttavan panfennismistä tahi pansuomalaisuudesta." ( Sihvo 2003:106 )
Voi siis olla että Mein Kampf olisi hyvinkin verrattavissa Kalevalaan virolaisen
Trifonovankin mielestä ?
Esim. Yliopistolehti 17/2008 artikkelissa: Sankarimatka halki Suur- Suomen nimetään Kalevala SuurSuomen kansalliseepokseksi.
http://www.ylioppilaslehti.fi/2008/11/2 ... ur-suomen/
Unohdetaan historiallinen totuus siitä, että Suur- Suomea lähti Talvisodassa 11/1939
alkaen kokoamaan Stalinin Neuvostoliitto solmittuaan sopimuksen Mein Kampfin kirjoittajan kanssa.
Veikko Palvo