Jussi Jalonen
Viestit: 902
Liittynyt: 29.05.07 11:18
Paikkakunta: Pyynikki

Re: Populismin juuret ovat kaukana historiassa

Vetehinen kirjoitti: Henkilö tai nimimerkki jota siteeraat.
Lähinnä mietin, mikä hänen asemansa tai toimenkuvansa on.
Vetehinen kirjoitti: Ei edusta kommunismin vastaista oppositiota vaan kyse on kommunismia kannattavien oppiriidasta. Uskonnoissa vertautuu lahkoihin.
Selvä. Hyvin monet Itä-Euroopan kommunistivaltioissa vainotuista, järjestelmää kyseenalaistaneista toisinajattelijoista olivat niinsanottuja itsenäisiä marxilaisia. Oletettavasti hekään siis eivät edustaneet mielestäsi oppositiota, vaan kyseessä oli vain "kommunismia kannattavien oppiriita"?

Itä-Saksassakin olivat Vihreät vapaa kansalaisliike, joka oli yksipuoluejärjestelmässä väistämättä oppositiovoima, vaikka hallitus sallikin sen olemassaolon ja toiminnan tietyissä rajoissa. Saksassa tosin on Vihreillä ollut astetta vasemmistolaisempi sävy kuin Suomessa, vaikka käsittääkseni porvariyhteistyö ei ole sielläkään enää ainakaan osavaltiotasolla mitenkään tavatonta.

Mutta tässä vaiheessa voisit kyllä vaihteeksi kerrata, mitä oikeastaan yrität sanoa? Sitäkö kenties edelleen, että Vihreät ovat kommareita?


Best,

J. J.

skrjabin
Viestit: 778
Liittynyt: 28.09.07 21:54

Re: Populismin juuret ovat kaukana historiassa

Jussi Jalonen kirjoitti:
Selvä. Hyvin monet Itä-Euroopan kommunistivaltioissa vainotuista, järjestelmää kyseenalaistaneista toisinajattelijoista olivat niinsanottuja itsenäisiä marxilaisia. Oletettavasti hekään siis eivät edustaneet mielestäsi oppositiota, vaan kyseessä oli vain "kommunismia kannattavien oppiriita"?
Näin juuri. Oppositio, voidakseen olla edes olemassa, joutui mukautumaan systeemiin enemmin tai vähemmin ja melko harvassa oli ne toisinajattelijat jotka sanoutuivat irti systeemistä kokonaisuudessaan. Muun muassa myöhemmin hyvinkin porvarilliselta vaikuttanut Havel ilmoitti vanhan vallan aikaisissa kirjoituksissaan kannattavansa edelleen sosialistista systeemiä mutta halusi sitä uudistettavan avoimemmaksi, hieman kuin Dubcekin malliin. Tämä ei tietysti pelastanut häntä linnareissulta.

Bahro hylkäsi klassisen marxismin länteen siirryttyään (Vaihtoehto oli vielä pääasiassa Marxin teesien sovellusten kritiikkiä), vaikka edelleen sosialismista puhuikin. Bahro oli yksi näkyvimmistä entisen DDR:n puolelta tulleista joka toimi vihreissä, mutta hänen lisäkseen vihreisiin liittyi useiden DDR:n kansalaisoikeusliikkeiden edustajia, joiden joukosta löytyy esimerkiksi mm. Havelin allekirjoittaman Charta 77:n tukijoita ja tähän joukkoon yhteyttä pitäneitä. Vihreä verkosto Itä-Saksassa ajoi demokratiaa ja oli ensimmäinen liike joka haastoi SED:n yksinvallan siltä osin että se pyrki näistä riippumattomaan parlamenttiedustukseen. DDR:n vihreissä oli luonnollisesti myös entisiä SED:n jäseniä, joista Merkelin tapaan tuli myöhemmin CDU:laisia. Paletti siis on kirjava, kuten Suomessakin. Mutta joillakuilla näyttää olevan vain kaksi väriä paletissaan, musta ja valkoinen.

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Populismin juuret ovat kaukana historiassa

Jussi Jalonen kirjoitti:Mutta tässä vaiheessa voisit kyllä vaihteeksi kerrata, mitä oikeastaan yrität sanoa? Sitäkö kenties edelleen, että Vihreät ovat kommareita?
Vihreät ovat vihreitä vaikka ammentavat kommarien aatemaailmasta.

ekyto
Viestit: 596
Liittynyt: 27.03.07 15:33

Re: Populismin juuret ovat kaukana historiassa

Vetehinen kirjoitti:
Jussi Jalonen kirjoitti:Mutta tässä vaiheessa voisit kyllä vaihteeksi kerrata, mitä oikeastaan yrität sanoa? Sitäkö kenties edelleen, että Vihreät ovat kommareita?
Vihreät ovat vihreitä vaikka ammentavat kommarien aatemaailmasta.
Tuskinpa he kenenkään aatemaailmasta ammentavat, vaikka sattuvat joissain asioissa olemaan samaa mieltä. Vai ammentavatko perussuomalaisetkin kommarien aatemaailmasta, kun ovat samaa mieltä näiden kanssa jostain asiasta?

jsn
Viestit: 2059
Liittynyt: 08.02.09 18:24

Re: Populismin juuret ovat kaukana historiassa

ekyto kirjoitti:Vai ammentavatko perussuomalaisetkin kommarien aatemaailmasta, kun ovat samaa mieltä näiden kanssa jostain asiasta?
Perussuomalaisia voisi kutsua vaikkapa kansallissosialisteiksi, koska heilläkin on Johtajaperiaate.

Jaakko Hakkinen
Viestit: 687
Liittynyt: 18.09.06 17:09
Viesti: Kotisivu

Re: Populismin juuret ovat kaukana historiassa

Jussi Jaloselta erittäin asiantunteva näkemys aiheesta; en voi muuta kuin nyökytellä hyväksyvästi. Harmi etten osaa puolaa - löytyisikö jollakin kolmesta kotimaisesta? (suomi, ruotsi, englanti)

Jussi Jalonen
Viestit: 902
Liittynyt: 29.05.07 11:18
Paikkakunta: Pyynikki

Re: Populismin juuret ovat kaukana historiassa

Eipä niissä Puolaan kirjoitetuissa artikkeleissa mitään sellaista olisi, mikä ei oikeastaan olisi tässä ketjussa jo tullut sanottua. Historiaforumin kannalta oli siinä Ruotsidemokraattien vaalimenestystä koskevassa artikkelissa hieman selostusta puolueen juurista niissä edellämainituissa BSS-ajoissa ja siitä, miten vielä kuusitoista vuotta sitten puolueessa vaikutti väkivaltarikoksista tuomittuja uusnatseja, kuten Robert Vesterlund. Tässä yhteydessä voinee kaiketi mainita myös sen kuuluisan kuvan, missä Tina Hallgren Bengtsson esitteli hieman Ruotsidemokraattien silloisia muotiasuja. Ruotsin militantti ja väkivaltainen antifasistinen liike - jolle ei ole Suomen yhteiskunnassa vastinetta - syntyi aikoinaan paljolti vastareaktiona vahvaan, väkivaltaiseen ja rikolliseen uusnatsiliikkeeseen.

Sittemminhän Mikael Jansson ja Jimmie Åkesson siivosivat natsiainekset pois puolueesta, ja nämä perustivat omat "Kansallisdemokraattinsa". Ruotsidemokraatit ovat, kuten todettu, rakentaneet tämänhetkisen ohjelmansa ja brändinsä hieman muodikkaammin eräänlaisen islaminvastaisen kulttuurifundamentalismin varaan. Tämä on toisinaan ilmennyt hyvinkin fanaattisina kannanottoina, ja esimerkiksi puoluesihteeri Björn Söder ehätti viime vuonna pelotella islamilaisen vallankumouksen vaaralla Ruotsissa. Demarkaatiolinjan täsmentyessä muslimivastaiseksi on puolue pyrkinyt esiintymään hyvinkin suvaitsevana muita maahanmuuttajia kohtaan, ja hyväksyi viime vuonna assyrialaisia kristittyjä kansanedustajaehdokkaikseen. Eräs näistä, Issa Issa, joutui tämän seurauksena murhayrityksen kohteeksi.

Kansallisdemokraatit muistaakseni tuomitsivat viime vuonna Ruotsidemokraatit kovin sanoin näiden hyväksyttyä assyrialaisia maahanmuuttajia ehdokkaikseen. Kansallisdemokraattienkin riveissä toki on ei-ruotsalaisia, mutta nämä ovat eurooppalaisia, jotka hyväksytään "etnopluralismin" hengessä, varsinaisen ksenofobian kohdistuessa rasistisin perustein Afrikan tai Lähi-Idän kansakuntiin. Kansallisdemokraattisen puolueen johdossa vaikuttaa Tšekkoslovakiassa syntynyt ja kahdeksanvuotiaana Ruotsiin saapunut Vávra Suk, joka aikoinaan oli mukana jo Ruotsidemokraateissakin ennen puolueiden irtautumista toisistaan.

Perussuomalaisia käsittelevässä artikkelissa ei ollut mitään sellaista, mikä ei suomalaiselle lukijalle olisi muutenkin tuttua. Kuten edellä tuli sanottua, niin Soini itse ei miellä Ruotsidemokraatteja "veljespuolueeksi", mutta puolueen sisällä vaikuttava maahanmuuttokriittinen siipi sekä nuorisojärjestö ovat kokeneet Ruotsidemokraatit hyvinkin läheisiksi. Esimerkkeinä voi mainita Perussuomalaisten nuorten puheenjohtajan Simon Elon sekä eduskuntaan Oulusta nousseen Olli Immosen. Immosen mukaan Perussuomalaiset Nuoret myös aikoinaan virittelivät yhteistyötä Ruotsidemokraattien nuorisojärjestön suuntaan, mutta Soini laittoi pisteen näille aloitteille.

Tuoreesta kansanedustaja Immosesta pääsemmekin takaisin tämän ketjun aloittaneeseen viestiin, sillä Immonen on tavallaan toiminut tutkijatohtori Sakin kuvailemalla tavalla ja yrittänyt "ankkuroida ohjelmaansa toisen maailmansodan kansallismielisiin diskursseihin". Tässä hiljan julkaistussa Helsingin Sanomien artikkelissa hän poseeraa marsalkka Mannerheimin patsaan edessä. Lainaus tekstistä:

"Ehkä siksi olisi syytä kuunnella, millaisen maan tämä mies haluaa rakentaa. Missä päin pääkaupunkia hän näkee sellaisen Suomen, jota hän haluaa edistää?

Vastaus kysymykseen tulee nopeasti: Mannerheimin patsaalla. Ratsastajapatsas näkyy Immosen työhuoneen ikkunasta. Sinne kävelee hetkessä.

"Suurin unelmani on vapaa ja itsenäinen Suomi ja Suomen kansa", Immonen sanoo juhlallisesti ja poseeraa patsaan juurella valokuvaajalle. Mustan pikkutakin rintamuksessa kimaltaa Suomen lippu -pinssi."


Immosen pyrkimys ratsastaa marskin muistolla ei ole ennenkuulumatonta Suomen valtiollisessa elämässä, mutta sen voi katsoa ilmentävän poliittisen retoriikan ja tosiasiallisen historian ristiriitaa kenties hieman tavallista räikeämmin. Kuten tekstistä voi havaita, Immonen suhtautuu islaminuskoon lähes fanaattisen kielteisesti, ja hänen omassa "kansallismielisyydessään" on nimenomaan islaminusko eräänlainen suomalaisuuden antiteesi. Tämä kielteisyys ei ulotu pelkästään mainitun uskonnon varjopuoliin, sillä Immonen on niellyt kritiikittä räikeimmänkin islam-vastaisen propagandan, rinnastanut islaminuskon kokonaisuudessaan ja opillisilta perusteiltaan fasismiin sekä omaksunut muutenkin lievästi sanoen stereotyyppisen käsityksen mainitusta uskontokunnasta.

Suomen marsalkka C. G. E. Mannerheim ei olisi jakanut näitä mielipiteitä. Sikäli kun tiedetään, hän suhtautui islaminuskoon - kuten uskontoihin yleensäkin - hyväksyvästi ja kunnioittaen. Saatuaan maamme tataareilta joulukuussa 1942 lahjaksi Koraanin ensimmäisen suomenkielisen käännöksen hän kiitti siitä lausuen yksikantaan "Sankarikuolemaan saakka sotilasvalansa uskollisesti täyttäneiden nuorten muslimien muistoksi minulle lahjoittamastanne Pyhästä Koraanista, jonka kunnioittavin tuntein tulen säilyttämään, pyydän Teitä vastaanottamaan sydämellisen kiitokseni."

Populismin paradoksi ilmenee siinä, että se historiattomanakin pyrkii käyttämään hyväkseen historiallisia ikoneita.


Best,

J. J.

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Populismin juuret ovat kaukana historiassa

Jussi Jalonen kirjoitti: Tässä hiljan julkaistussa Helsingin Sanomien artikkelissa hän poseeraa marsalkka Mannerheimin patsaan edessä. Lainaus tekstistä:

"Ehkä siksi olisi syytä kuunnella, millaisen maan tämä mies haluaa rakentaa. Missä päin pääkaupunkia hän näkee sellaisen Suomen, jota hän haluaa edistää?

Vastaus kysymykseen tulee nopeasti: Mannerheimin patsaalla. Ratsastajapatsas näkyy Immosen työhuoneen ikkunasta. Sinne kävelee hetkessä.

"Suurin unelmani on vapaa ja itsenäinen Suomi ja Suomen kansa", Immonen sanoo juhlallisesti ja poseeraa patsaan juurella valokuvaajalle. Mustan pikkutakin rintamuksessa kimaltaa Suomen lippu -pinssi."


Immosen pyrkimys ratsastaa marskin muistolla ei ole ennenkuulumatonta Suomen valtiollisessa elämässä, mutta sen voi katsoa ilmentävän poliittisen retoriikan ja tosiasiallisen historian ristiriitaa kenties hieman tavallista räikeämmin.
Mutta jospa Immonen tarkoitti vuoden 1918 "valkoista kenraalia", jonka joukot aikaansaivat aikamoisen puhdistukset "ei-toivottujen ainesten" joukossa? Onhan Mannerheimin ratsastajapatsas juuri 16.5. voitonparaatin reitillä.

No, tuskin Immoselta voi odottaa tällaisia hienouksia. Uskoohan hän bloginsa mukaan mm., että Suomi voi tuosta vain ruveta militarisoimaan Ahvanmaata ja lakkauttamaan sen itsehallinnon, välittämättä tuon taivaallista kansainvälisistä sopimuksista.
Viimeksi muokannut Emma-Liisa, 21.06.11 09:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Populismin juuret ovat kaukana historiassa

Emma-Liisa kirjoitti:Mutta jospa Immonen tarkoitti vuoden 1918 "valkoista kenraalia", jonka joukot aikaansaivat aikamoisen puhdistukset "ei-toivottujen ainesten" joukossa? Onhan Mannerheimin ratsastajapatsas juuri 16.5. voitonparaatin reitillä.
Suomessa tunnetaan huonosti omaa historiaa ja sen yksityiskohtia. Tuskin Immonenkaan tietää paljon mitään 1918 tapahtumista.
Emma-Liisa kirjoitti:No, tuskin Immoselta voi odottaa tällaisia hienouksia. Uskohan hän bloginsa mukaan mm., että Suomi voi tuosta vain ruveta militarisoimaan Ahvanmaata ja lakkauttamaan sen itsehallinnon, välittämättä tuon taivaallista kansainvälisistä sopimuksista.
Menee asian sivuun, mutta kysynpä kuitenkin, että missä olisi luettavissa se kansainvälinen sopimus?

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Populismin juuret ovat kaukana historiassa

Vetehinen kirjoitti: Menee asian sivuun, mutta kysynpä kuitenkin, että missä olisi luettavissa se kansainvälinen sopimus?
Löysin alkuun nämä:

http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sops ... 2/19220001

http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/1993/19930138

Jaakko Hakkinen
Viestit: 687
Liittynyt: 18.09.06 17:09
Viesti: Kotisivu

Re: Populismin juuret ovat kaukana historiassa

Kiitos Jaloselle taas tietopaketista.

Ilmeisesti Issa Issa joutui siis uusrasistisen hyökkäyksen kohteeksi, päätellen ilmauksista kuten "jävla kristen"... Toivottavasti Suomessa ei päädytä yhtä radikaalin väkivaltaisiin asetelmiin, ei puolin eikä toisin.

P.S. Ei pliis tästä enää ruotsinkielisketjua; Ahvenanmaata voi käsitellä muualla.

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Populismin juuret ovat kaukana historiassa

Perussuomalaisten puoluekokouksessa laulettiin Lippulaulu.

Mahtoivatko kaikki laulajat tietää sen taustaa? "Isät ja veljjet" jotka verellään "vihki sinut viiriksi vapaan maan", olivat nimenomaan vuoden 1918 valkoisia.

Laulua on sittemmin laulettu esim. seurakunnan leireillä ja juhannusjuhlilla ja merkitys lienee useimmille muuttunut.

Sitä sopimattomampaa onkin Soinin porukalta omia kansallisia tunnuksia ryhmälkäyttöön. Ikään kuin sopivia, rauhanomaisia kansanlauluja ei olisi löytynyt valittavaksi asti.

Jussi Jalonen
Viestit: 902
Liittynyt: 29.05.07 11:18
Paikkakunta: Pyynikki

Re: Populismin juuret ovat kaukana historiassa

Ennen kuin Vetehinen onnistuu taas kääntämään tämänkin ketjun mieliaiheeseensa, niin todettakoon että kyseessä on Ahvenanmaan sopimus vuodelta 1921. Suomi katsoo yhä tämän sopimuksen velvoittavaksi etenkin demilitarisoinnin osalta.

Mutta palataanpa varsinaiseen aiheeseen. Viime viikolla M. Halila kirjoitti kiintoisan bloggauksen, jonka voisi linkittää myös tänne, koska se liittyy välittömästi tässä ketjussa käsiteltävään aiheeseen. Halila näkee tämän päivän rasistisesti sävyttyneen poliittisen populismin välittömänä jatkona niinsanotun uuspatriotismin räikeimmille ylilyönneille.

Kirjoitus on provosoiva, mutta hyvällä tavalla - se on sisällöltään oivaltava ja hyvinkin lukemisen arvoinen. Myös historiantutkijat saavat osansa, Vesa Vareksesta aina Antti Laineeseen asti. Itsekin kommentoin tekstiä jo ohimennen, ja vaikken kaikista johtopäätöksistä samaa mieltä olisikaan, en kyllä kovin monesta asiasta oikein osaa olla eri mieltäkään. Erityisesti olen samaa mieltä siitä, että kotimaiset historiantutkijat ovat - kaikesta näkyvästä osanotostaan huolimatta - laiminlyöneet osallistumisensa historiapoliittiseen keskusteluun.

Siteeraan tähän kirjoituksen keskeisiä osia:
Michael Halila kirjoitti:"Poliittisen rasismin nousu, aina siihen asti että ryhdytään avoimesti ajamaan kansallissosialismia, kertoo ennen kaikkea siitä että Suomi on unohtanut historiansa, jos on sitä koskaan tuntenutkaan. Suurimpana syynä tähän on 1990-luvulla tapahtunut uuspatriotismin nousu.

Yksinkertaisesti sanottuna Natsi-Saksaa ei saa tuomita liian kovin sanoin, koska samalla tuomitaan myös sen liittolainen Suomi. Tämä ei käy päinsä, koska talvi- ja jatkosodan Suomi on muuttunut osaksi suomalaisen nationalismin pyhää historiaa, jossa ei saa nähdä mitään varjopuolia tai harmaan sävyjä, ja jota ennen kaikkea ei missään nimessä saa kyseenalaistaa.

Koska Natsi-Saksan rikokset ihmisyyttä vastaan ovat näin herkkä aihe, on avoimella poliittisella rasismilla ja äärinationalismilla vieläkin Suomessa suorastaan käsittämätön legitimiteetti. Viime vaaleissa eduskuntaan pyrki useita avoimen rasistisia ehdokkaita, joiden koko vaalikampanjat perustuivat muukalaisvihan lietsomiseen. Jonkinlaisena pohjanoteerauksena voidaan todeta että perussuomalaisten listoille mahtui sekä holokaustin kiistäjiä että Mussolinin Italian vannoutuneita ihailijoita.

Kaiken kaikkiaan siis uuspatriotismi on poliittinen ilmiö joka pelastaa Suomen kansan historialta. Historiasta valikoidaan vain nationalistille mieluisat osat ja rakennetaan niistä huikaiseva pyhimyskertomus joka todistaa Suomen kansan ainutlaatuisesta hyveellisyydestä. Tämä kertomus on suomalaisen kansalaisuskonnon perusta, mukahistoriallinen oikeutus äärimmäisellekin nationalismille.

On hupaisaa että muun muassa sellaiset poliitikot kuin Tarja Halonen ja pohjoismaisia pääministerikollegoitaan Tali-Ihantala -multimediaesityksiä katsomaan raahannut Paavo Lipponen ovat olleet etunenässä legitimoimassa tätä vulgaarinationalistista historiarevisiota. Tämä historian vallankumous uhkaa nimittäin syödä ensimmäisenä omat vanhempansa."
Omassa kommentissani olen esittänyt, ettei nykyinen rasismin nousu ole välttämättä suoraan ja välittömästi seurausta "uuspatriotismista", vaan tavallaan luulisin sen elävän eräänlaisesta vastakkainasettelusta ja polarisaatiosta erilaisten tulkintain välillä. Sotaa kiiltokuvamaisesti kanonisoiva uuspatriotismi on osaltaan ruokkinut eräänlaista ehdoin tahdoin myyttejä murtavaa uuspasifistista reaktiota. Normaalisti tämä voisi ehkä synnyttää synteesiin pyrkivän dialogin, mutta koska konsensus on tässä maassa jo muutenkin murtumassa, on tästä vastakkainasettelusta sen sijaan versonut aivan uudenlainen vastareaktion vastareaktio. Rasismiin yltyvä, historiaakin vääristelevä populismi on nähdäkseni eräänlainen kolmas aalto, joka on lopullinen kieroutuma sekä perinteisestä isänmaallisuudesta että uuspatriotismistakin.

Sitä ei voi silti kiistää, etteikö eräänlaisella äärikansallisella vulgaaripatriotismilla olisi ollut jonkinlainen osavaikutus maahanmuuttokriittisen liikkeen kannatukseen. Eduskuntavaalien alla saattoi Tampereellakin havaita muutamissa paneeleissa suojeluskuntapipoja ja "Kiitos 1939-1945"-paitoja, kun sikäläisten Perussuomalaisten huutosakit saapuivat paikan päälle vaalikeskusteluja kuuntelemaan. Mutta en ole oikein varma, ovatko nämä yksilöt ammentaneet Suomen historiasta juuri mitään muuta kuin symboleita, joiden sisältöä he eivät sanottavammin tiedosta.


Best,

J. J.

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Populismin juuret ovat kaukana historiassa

Kiintoisa kirjoitus Halilalta. Kiitos!

Olenkin miettinyt samaa asiaa. Molemmat iltapäivälehdet ovat julkaisseet jatkosota-liiteen, joiden mukaan sodassa ei ilmeisesti ollut muita "sankareita ja uhreja" kuin suomalaisia. Kuitenkin luulisi olevan ihan mahdollista haastatella NL:laista veteraania ja sotavankia, Leningradin saarrosta selvinnyttä sekä ennea kaikkea Itä-Karjalasta sekä leirissä että vapaana olleita.

Vielä klummallisempaa oli, että Lahdessa 15.-17.6. pidetty Historian ystäväin liiton kesäseminari aiheesta "Sankaruus ja syyllisyys historiassa - kommentteja suomalaisten historiankuvaan " keskittyi vain ja ainaastaan suomalaisiin.

Tämä on kuitenkin Halilalta siklkaa väärinymmärrystä:

"Jonkinlainen pohjanoteeraus tältä saralta tapahtui Historiallisen aikakauskirjan numerossa 1/2007, jossa Suomen Itä-Karjalassa pitämistä keskitysleireistä kattavan tutkimuksen laatinut Antti Laine protestoi omien tutkimustulostensa popularisointia! Samanaikaisesti julkisuudessa kuitenkin tehtiin äärimmäistä valkopesua koko jatkosodan historialle, ja Laine asettui puheenvuorollaan kannattamaan historian kipupisteistä vaikenemista."

Oletttaisin, että Laine halusi tuoda julki, että tiedot eivät olleet uusia, vaan hän oli jo tutkinut aihetta. Korkeintaan hän ei pitänyt aiheen poliittisesta hyväksikäytöstä, vaan katsoi että sitä(kin) pitäisi käsitellä yleishumaanisti.

Mistään "valkopesustakaan" ei ollut kyse, vaan Laine totesi lopuksi, että jatkosodan kummatkin puolet pitäisi nähdä. Ja tämä taitaa olla ylivoimaista monille.

PS. AIheesta voisi aloittaa uuden ketjun.

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: Populismin juuret ovat kaukana historiassa

Muutamia kommenttaja:

"Uuspatrioottisessa etiikassa Suomi edustaa aina absoluuttista hyvää, ja Neuvostoliitto absoluuttista pahaa. Tässä jaossa tuppaa käymään niin hassusti, että Natsi-Saksa lipsahtaa hyvien puolelle."

Jälkimmäinen asenne kyllä rajoittuu marginaaliryhmiiin. Uskoisin että enemmistölle Natsi-Saksa edustaa pahuutta.

"Tämä on mahdollista siksi, että Suomessa ei oikeastaan koskaan ole julkisuudessa käsitelty maan suhteita Natsi-Saksaan järkevästi. "

Tässä sen sijaan lienee paljonkin perää. Asiasta pikemmin vaietaan.

"Jatkosodan perintöä on Suomessa ennen kaikkea se, että emme vieläkään tunnu pystyvän käsittelemään Natsi-Saksaa, sen ideologiaa ja tekoja. Jopa holokaustista puhuminen on poliittisesti tulenarkaa, koska Suomesta on luovutettu sekä juutalaisia siviilejä että sotavankeja Natsi-Saksaan tuhottaviksi."

Kuten yllä jo totesin, niin Natsi-Saksasta, sen ideologiasta ja holokaustista kyllä puhutaan ja tietoa o tarjolla - kannattaa katsoa vaikka kirjakaupan ja TV:n tarjontaa. Aihetta ei vain useinkaan yhdistetä Suomeen.

Tästäkin näkyy unohtuvan, että muitakin kuin juutalaisia luovutettiin ja että esim. kommunisteilla oli suuri vaara päästä hengestään.

Toisaalta eikö suurin tabu ole Saksasta saatu vilja, koska sitä söi jokainen ja asian yhteyttä Natsi-Saksan riistopolitiikkaan muualla Euroopassa ei ole tapana esittää.

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”