Seuraava Helsingin yliopistossa hyväksytty pro gradu -työ on
nyt luettavissa E-thesis-palvelussa:
Jussi Haavisto: Kummisetien katolinen kirkko : Kummisetä-trilogian ja
Sopranos-televisiosarjan välittämä kuva roomalaiskatolisesta kirkosta
(teologinen tiedekunta, kirkkohistorian laitos)
URL: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe200901261106
Opinnäytteen tiivistelmä:
"Tässä tutkielmassa tutkin millaisen kuvan Francis Ford Coppolan ohjaamat kolme
Kummisetä-elokuvaa ja David Chasen luoman Sopranos-televisiosarjan kaksi
ensimmäistä tuotantokautta antavat roomalaiskatolisesta kirkosta ja erityisesti
Amerikassa toimivasta roomalaiskatolisesta kirkosta. Kummisetä-elokuvat
valmistuivat vuosina 1972, 1974 ja 1990, Sopranos-sarjan kaksi ensimmäistä
tuotantokautta taas esitettiin HBO-kanavalla ensimmäisen kerran vuosina 1999
ja 2000. Lähteet kattavat Amerikan katolisen kirkon historian 1900-luvun alusta
aina 2000-luvun alkuun asti. Pyrin vastaamaan tutkielmassani siihen, millaisena
lähteet kuvaavat katolisen ja onko kuvaukselle löydettävissä jotain syitä.
Kummisetä-elokuvien kohdalla on paradoksaalista se, että ne kaikki kuvaavat
menneisyyden eivätkä tekohetkensä tapahtumia, mikä mahdollisesti näkyy myös
niiden tavassa kuvata katolista kirkkoa.
Vaikuttaisi siltä, että varsinkin kahden ensimmäisen Kummisetä-elokuvan tapa
kuvata Amerikan katolista kirkkoa pohjautuu pitkälti elokuvan tekohetken
tunnelmiin. Elokuvien ohjaaja Francis Ford Coppola on myöntänyt käyttäneensä
Kummisetä-elokuvien päähenkilöinä olevaa Corleone-perhettä Amerikan
vertauskuvana. Elokuvien yksi kattava teema on eräänlainen maallistumiskehitys,
jossa vanhan polven edustajan, don Vito Corleonen, arvot syrjäytyvät ja tilalle
nousee uusi johtajapolvi Viton nuorimman pojan don Michael Corleonen hahmossa.
Michael Corleone edustaa huomattavasti armottomampaa polvea kuin Vito eikä
uskonto ja katolinen kirkko näy hänen elämässään juuri lainkaan. Michaelin
kyyninen ja kylmäkin hahmo on mitä todennäköisemmin vertauskuva elokuvien
tekohetken yleisistä tunnelmia, jolloin Watergate-skandaali kansallisella tasolla
ja Vatikaanin II konsiili ja paavin kiertokirje Humanae Vitae muokkasivat rajusti
perinteisen katolisuuden ja amerikkalaisuuden identiteettiä.
Kolmas Kummisetä-elokuva käsittelee lähes kokonaan paavi Johannes Paavali I:n
lyhyeksi jäänyttä paaviuskautta vuodelta 1978 osittain fiktioin keinoin. Elokuvan
yhtäläisyydet rikoskirjailija David Yallopin menestyskirjaan In Gods Name. An
Investigation into the Murder of Pope John Paul I, jossa kirjailija esittää paavin
tulleen kuurian virkamiesten ja mafiosoiden murhaamaksi, ovat selkeät. Kirkosta
luodaan kuva toisaalta armottomona valtakoneistona, mutta toisaalta myös
hengellisenä yhteisönä, josta katuvan ihmisen on mahdollisuus löytää apua.
Sopranos-televisiosarja jatkaa kahdella ensimmäisellä tuotantokaudellaan saman maallistumiskehityksen kulkua kuin kaksi ensimmäistä Kummisetä-elokuvaakin. Päähenkilö Tony Soprano perheineen on lähes täysin irrallaan katolisesta perinteestä eivätkä he enää tunne sen oppejakaan kunnolla. Silti he mieltävät itsensä katolilaisiksi. Tämä vastaa joiltain osin tutkimustuloksia todellisista amerikkalaisista katolilaisista.
Kaiken kaikkiaan Kummisetä-elokuvatrilogia ja Sopranos-televisiosarja antavat katolisesta kirkosta hyvin monipuolisen ja joissain asioissa totuudenmukaisenkin kuvan, joskin tekijöiden oma henkilöhistoria ja ajan skandaalit ovat väistämättä värittäneet kirkkokuvausta. Siten ne muodostavat värikkään läpileikkauksen Amerikan katolisen kirkon kehityksestä amerikanitalialaisessa yhteisössä 1900-luvun alusta 2000-luvun alkuun."