Seuraava Jyväskylän yliopistossa hyväksytty Suomen historian pro gradu on luettavissa verkossa Jyväskylän yliopiston julkaisuarkistossa tai Linda-tietokannan kautta osoitteessa:
http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200810015776
Holmstedt, Anna-Maria, Viherin silta. Pro gradu -työ : Jyväskylän yliopisto, historian ja etnologian laitos, Suomen historia. Jyväskylä 2008.
Pro gradun tiivistelmä:
Tutkimuksen ydin on Viherin sillan elinkaari. Viherin silta on Tielaitoksen nimeämä ja kunnan omistama museosilta Joutsan kunnassa. Silta rakennettiin vuonna 1887. Viherin silta on kiviarkkujen varaan rakennettu puinen tukiansasilta. Sillan rakentamisen aikaan siltojen ja teiden rakentaminen ja kunnossapito kuuluivat manttaaliin pantujen talonpoikien velvollisuuksiin. Silta edustaa aikakaudelleen tyypillistä sillanrakennustekniikkaa, jolloin varsinaista sillanrakennukseen keskittyvää ammattikuntaa ja teknisiä ohjeita ei ollut, vaan rakentaminen perustui kokemukseen. Sillan alkuvaiheita tutkitaan Joutsan kunnanarkiston asiakirjojen avulla.
Vuonna 1921 voimaan astuneen uuden tielain seurauksena yleiset maantiet ja sillat siirtyivät valtion rakennettaviksi ja ylläpidettäviksi. Myös Viherin silta siirtyi valtiolle, ja tästä eteenpäin lähteinä toimivat Keski-Suomen tiepiirin viranomaisasiakirjat. Seuraavina vuosikymmeninä Viherin silta koki useita kunnostustöitä.
Ensimmäisiä ehdotuksia uuden sillan saamiseksi Viherinkoskelle esitettiin jo 1938, mutta vesioikeuden päätös uuden sillan rakentamiselle ja tienoikaisulle saatiin vasta vuonna 1967. Uusi silta avattiin liikenteelle vuonna 1971, jolloin oli vesioikeuden päätöksen mukaisesti aika purkaa vanha silta. Joutsan kunnassa oli kuitenkin huomattu koskimaisemassa olevan puisen sillan kauneus ja sen paikallinen ja matkailullinen merkitys. Viiden vuoden kädenväännön jälkeen Joutsan kunta sitoutui huolehtimaan vanhan sillan kunnosta, ja vesioikeus poisti päätöksestään sillan purkamista koskevan kohdan.
Vuonna 1982 Viherin silta nimettiin museosillaksi. Viimeisimpiä kunnostuksia tekivät yhteistyössä Keski-Suomen tiepiiri, Joutsan kunta, Keski-Suomen museo ja Keski-Suomen ympäristökeskus. Kunnostuksen myötä sillan ulkomuoto muuttui lähemmäksi alkuperäistä. Alunperin se oli kevyenliikenteen ja hevosajoliikenteen käytössä. Viherin sillan elinkaareen mahtuu kaksi Suomen tieliikennehistoriassa tapahtunutta muutosta: liikkumisen siirtyminen vesistä maalle ja maantieliikenteen olojen parantaminen, sekä hevosajoneuvoliikenteen syrjäytyminen moottoriajoneuvoliikenteen tieltä. Nykyään silta on virkistyskäytössä.