Tapio Onnela kirjoitti: Tästä olen samaa mieltä Jussi Hanskan kanssa
Niin, minä en ole. Olen samalta laitokselta kuin dosentti Hanska, satun tutkimaan sotahistoriaa, ja toisin kuin eräät muut tätä forumia sulostuttavat yksilöt, pystyn kyllä kirjoittamaan omalla nimelläni.
Muodon vuoksi voin täsmentää senkin, missä nimenomaisissa asioissa olen eri mieltä kuin dosentti Hanska:
Jussi Hanska kirjoitti:Massamurhien hyväksymisen/kriminalisoimisen välinen ero piileekin vain ja ainoastaan yhdessä asiassa: Kuka voitti sodan. Kun liittoutuneet voittivat, holokausti oli sotarikos, mutta Katynin murhat, Dresdenin pommitukset ja Hiroshima eivät. Ketään niiden toteuttajista ja ideoijista ei raahattu Nürnbergin oikeudenkäyntiin, vaikka ne olivat objektiivisesti katsoen aivan yhtä brutaaleja sotarikoksia kuin juutalaisten murhaaminenkin. Katynissa ammuttiin sotavankeja. Dresden ja Hiroshima olivat siviiliuhrien maksimoimiseksi tarkoin suunniteltuja terroripommituksia.
Ensiksi voisi tietysti puuttua luonnehdintaan "objektiivisesti katsoen brutaalista sotarikoksesta". Kuvattu "objektiivisen rikoksen" käsitys on minulle uusi; oman rajallisen käsitykseni mukaan "rikos" on erityisesti lainvastaiseksi määritelty teko, josta voidaan langettaa myös rangaistus. Sama pätee sotarikokseen, joka voi olla joko 1) asianomaisen valtion sotalaeissa erikseen rikolliseksi määritelty teko, 2) kansainvälisoikeudellisesti rikolliseksi määritelty teko, tai 3) molempia.
Katynin joukkomurhan osalta Hanska on oikeassa; kyseessä oli rikos. Dresdenin pommitukset, vaikka vastenmielinen toimenpide olivatkin, eivät sen sijaan rikkoneet mitään sotalakeja. Tässä yhteydessä voisi lisätä, että nimenomaan Dresdenin pommituksien mainitseminen itse asiassa horjuttaaa Hanskan epäsuhtaisiin analogioihin nojaavaa argumenttia "voittajien oikeudesta", sillä tosiasia on, ettei edes ensimmäistäkään Luftwaffen komentajaa tuomittu terroripommituksista. Liittoutuneet käsittelivät sodanjälkeisissä oikeudenkäynneissä tietääkseni vain kahta tapausta, jotka liittyivät saksalaisten suorittamiin pommituksiin; Rotterdamia (1940) ja Belgradia (1941). Kummassakaan tapauksessa kyse ei ollut pommituksista
per se, vaan sen sijaan siitä, että saksalaiset olivat hyökänneet avoimiksi julistettuja kaupunkeja vastaan, mikä oli vastoin sotalakeja. Tässä yhteydessä voi lisätä, että Rotterdamin hyökkäystä komentanut Walter Lackner
vapautettiin alankomaalaisessa oikeusistuimessa, koska hän ei todistettavasti ollut saanut viestiä tehtävänsä peruuttamisesta ajoissa. Ergo, Rotterdamin pommituskaan ei ollut sotarikos, ei edes liittoutuneiden mielestä.
Sama pätee Hiroshimaan. Hanskan väite siitä, että Japanin atomipommittaminen oli "siviiliuhrien maksimoimiseksi suunniteltu terroripommitus" (luonnehdinta, jonka olen muuten viimeksi kuullut toisaalta vasemmistolaisilta rauhanaktivisteilta, toisaalta taas eräältä neuvostoilmavoimien entiseltä kenraalieverstiltä) on sekin enemmän tai vähemmän vailla pohjaa. Argumentin voisi vielä esittää Tokion pommitusten osalta, mutta Hiroshiman ja Nagasakin iskuilla oli tosiaan vain se yksi tarkoitus; lopettaa sota mahdollisimman nopeasti. Ihmishenkien menetyksen osalta iskut eivät olleet sen järkyttävämpiä kuin aiemmat taistelut; esimerkiksi Okinawan valloituksessa japanilaiset olivat kärsineet sadantuhannen hengen sotilastappiot ja kuudenkymmenentuhannen hengen siviilitappiot, mikä merkitsee sitä, että mainittu konventionaalinen operaatio yhden saaren valloittamiseksi oli tappanut enemmän japanilaisia kuin Hiroshiman ja Nagasakin pommitukset yhteensä. Mikäli amerikkalaiset olisivat tosiaan halunneet maksimoida japanilaisten siviiliuhrit, he olisivat jatkaneet saartotoimenpiteitä ja palopommituksia.
... ja jälleen kerran; atomipommien tipauttamista kahteen satamakaupunkiin ei kieltänyt mikään sotalaki tai kansainvälinen sopimus. Hanskan vertailussaan mainitsema juutalaisten joukkomurha sen sijaan loukkasi useampaakin kyseisenä aikakautena voimassa ollutta lakipykälää ja kansainvälistä sopimusta.
Voi tietysti olla, että dosentti Hanska haluaa käyttää "objektiivisen sotarikoksen" määritelmää jossain muussa mielessä, ja viitata lain ja oikeudellisten kriteerien sijasta eettis-moraalisiin seikkoihin. Mikäs siinä; itsekin vastustan esimerkiksi Lex Nokiaa. Tällöin olisi kuitenkin mielestäni syytä korvata attribuutti "objektiivinen" sanalla "subjektiivinen", ellei Hanska sitten halua vakavissaan väittää, että hän itse tosiaan omaa selvän, objektiivisen käsityksen siitä, mikä on universaalin moraalin nojalla oikein ja mikä väärin.
(Jos haluaisin olla pirullinen, toteaisin että juuri tällaista asennetta voisi odottaa paaveihin erikoistuneelta tutkijalta. Juu, tämä oli tarkoitettu vitsiksi.)
Mitä tulee Hanskan mainintaan siitä, ettei menneisyyden toimijoiden edesottamuksia välttämättä kannata lähteä moraalisesti arvottamaan, olen tietysti periaatteessa samaa mieltä. Rajaisin sen kuitenkin itse koskemaan etupäässä vain anakronistisin perustein tapahtuvaa arvotusta. Henkilökohtaisesti en näe mitään väärää siinä, jos historiallisten henkilöiden toimintaa arvioidaan heidän oman aikansa ja heidän oman ympäristönsä moraalin mittapuulla; voin kuvitella moniakin eri tilanteita, joissa mainittu moraalinen kontekstualisointi olisi tutkimuksen kannalta jopa hedelmällinen lähtökohta, etenkin aatehistorian osalta. Tällöinkään ei toki saa sortua
moralisointiin, mitä otaksun Hanskankin tarkoittavan.
Cheers,
Jussi Jalonen
fil. lis.
Historiatieteen ja filosofian laitos
Tampereen Yliopisto
e-mail:
jussi.jalonen@uta.fi