Muutamia huomioita sekä ”Yksi- vai monivaiheinen dokumentointi?” että ”Kokoelmapolitiikkako kriteerityön lähtökohdaksi?” –keskusteluihin liittyen:
Nyt käynnissä olevan museolaivojen dokumentointihankkeen tavoitteena on luoda museoitujen tai museoitavaksi mahdollisesti tulevien alusten historiallisten ja kulttuuristen merkitysten arvioinnin kriteerit ja dokumentoinnin periaatteet. Tavoitteena on saada aikaa sellainen arviointikriteeristö, mikä taipuisi myös pääosin harrastelijapohjalta ylläpidettävien ja nk. perinnealusten historiallisten ja kulttuuristen merkitysten arviointiin. Se, millä tasolla dokumentointiperiaatteet tai arviointikriteeristö otetaan esimerkiksi perinnealusten kohdalla käyttöön, riippuu ymmärtääkseni Perinnelaivarekisteristä.
Dokumentointiperiaatteiden ja -menetelmien kehittäminen on yksi projektin keskeisimmistä tehtävistä. Joistakin museolaivoista on lähinnä konservaattoreiden tekemiä laajempia, mutta useinkaan ei koko alusta käsittäviä dokumentointeja. Ja kuten Tuija Tuhkanen totesi, joistakin museolaivoista on tehty korjaus- tai konservointityötä varten ”osadokumentointeja”. Näiden dokumentointien tieto on kuitenkin hyvin hajallaan ja niiden vertailu on vaikeata jo siitäkin syystä, että ne on kirjattu niin erilaisiin muotoihin. Tässä projektissa nämä jo tehdyt dokumentoinnit ja muista lähteistä kuten kokousmuistioista ja -pöytäkirjoista löytyvät tiedot täydennetään ja kirjataan yhdenmukaisiksi ja vertailukelpoisiksi, laivakohtaisiksi dokumentointiraporteiksi.
Jos tehtyjen dokumentointien vertailu ja tulkinta on vaikeaa, vaikeaa on myös museoaikaisten muutos- ja korjaustöiden seuranta olemassa olevien asiakirjojen avulla. Siksi projektin on toivottu tuottavan museoaikana aluksiin tehtävien huolto- ja muutostöiden kirjaamista helpottavan työkalun museo- ja ylläpitohenkilöille. Olemme pohtineen museoille projektin lopuksi (laivakohtaisen dokumentointiraportin lisäksi) toimitettavaa laivakohtaista huolto- ja muutostöiden kansiota, jossa olisi dokumentoinnissa käytetty pohjapiirros aluksesta numerointeineen sekä huolto- ja muutostöiden kirjaamiseen tarkoitettu lomake ohjeineen. Huolto- ja muutostöiden kansio tulisi noudattamaan laivakohtaisen dokumentoinnin rakennetta, jolloin esimerkiksi muutostöiden kohteena olevan tilan tai yksityiskohdan nykytilanne löytyisi tarvittaessa helposti. Museoiden ylläpitotyötä helpottaisi suuresti, jos museot itse laatisivat huolto- ja muutoskansioon kustakin aluksesta oman listauksen toistuvista huoltotöistä: viikoittaiset, kuukausittaiset, vuosittaiset, 5 vuoden välein tehtävät jne. sekä aluksen eri osien ja pintojen huolto- ja hoito-ohjeet.
Laternan sisäisen hallintovirkamiehen kanssa olen täysin samaa mieltä siitä, että ”kaikki museointipäätökset pitäisi tehdä yhdenmukaisen peruskartoituksen ja dokumentoinnin pohjalta”. On aivan totta, että resurssien puutteessa ei liene mahdollista tehdä kattavaa dokumentointia kaikista käytöstä pois jäävistä aluksista, ellei sitten alusten käyttöaikaisia omistajia saada dokumentointihankkeisiin mukaan. Siten jonkinlainen peruskartoitus tai suppeampi dokumentointi olisi paikallaan, kun aluksen kohtalosta ollaan päättämässä.
Dokumentointiprojektin edetessä on huomattu kuinka tärkeää olisi, että jokainen museoitava alus dokumentoitaisiin läpikotaisin museointivaiheessa. Museointi tarkoittaa usein korjaus- ja konservointitoimenpiteitä, uusia viemäröintejä ja lämmitysjärjestelmiä jne. Esineitä siirretään paikasta toiseen, paperit löytävät tiensä laivasta pois (ja joskus myös takaisin) ja laivan käyttäjille itsestään selvät laitteet, työkalut ja yksityiskohdat menettävät tietosisältöään, kun vakituinen käyttäjäkunta poistuu laivasta. Laivan tietosisällön ja museoarvon kannalta olisi erittäin tärkeätä, että käyttäjiä voitaisiin haastatella ja laiva dokumentoida juuri sen jäädessä pois käytöstä ja parhaassa tapauksessa yhteistyössä omistajan kanssa. Huollon ja ylläpidon pitkäjänteisiä suunnitelmia tehdessä museoille olisi suureksi hyödyksi mm. aluksissa olevien erilaisten materiaalinen ja laitteiden tunteminen.
Tiedämme jo nyt, että kaikkia jollain kulttuurisella tai historiallisella tasolla arvokkaita aluksia ei pystytä museoimaan, vaan osa niistä joutuu ”kierrätykseen”, jopa romutettavaksi. Itse pidän kattavan dokumentoinnin tekemistä myös romutettavista aluksista tavoiteltavana niiden kantaman perinteen ja tietosisällön tallentamiseksi.
Laternan kysymykseen erilaisten tallentamiskäytäntöjen tai -välineiden käytöstä en osaa suoralta kädeltä vastata. Video- tai pallokameran käyttö auttaisi hahmottamaan tilallisia kokonaisuuksia. Ahtaat tilat joudutaan nyt kuvaamaan pieninä siivuina. Olemme huomanneet, että sanallisen ja kuvallisen tiedon yhdistäminen ei käyttämillämme perinteisillä välineillä onnistu parhaalla mahdollisella tavalla kaikkein monimutkaisimpien tilojen, kuten konehuoneiden kohdalla. Kuvan ja tekstin yhdistämistä ja kuvien kertovuutta pyrimme kehittämään edelleen, ja erilaisten tallennus- ja dokumentointitekniikoiden rinnakkainen käyttö perinteisten rinnalla tulisi testata käytännössä.
Eri intressiryhmien kuuleminen on sekä projektin lopputuloksen että sitä seuraavan dokumentointiperiaatteiden ja arviointikriteerien käytännön soveltamisen kannalta tärkeää. Tämä Agricola-foorumi toimii laajemman keskustelun pääasiallisena areenana, johon kaikki ovat tervetulleita. Keskusteluun on kutsuttu ja kutsutaan mukaan niin museoissa työskenteleviä (Museoposti -sähköpostilistan kautta ja suoraan sähköpostitse) kuin harrastepohjalta toimivia (tiedotus yhdistysten ja seurojen kautta). Projektin tämänhetkisen tiedossa olevan rahoituksen turvin voimme dokumentoida aluksia Suomen Merimuseossa, Forum Marinumissa ja Savonlinnan maakuntamuseossa. Näiden museoiden henkilökunnan kanssa keskustellaan paljon myös kasvokkain dokumentointityötä tehdessä.
Projekti on vielä hyvin käytännöllisellä tasolla, alusten dokumentoinnissa. Kesän aikana haaste tulee olemaan käytännönläheisen ja yksityiskohtaisen sekä teoreettisen tiedon yhdistäminen laaja-alaisesti erilaiset merkitykset huomioon ottaviksi arviointikriteereiksi. Historiallisten ja kulttuuristen merkitysten arviointikriteereihin olemme tässä vaiheessa lähteneet tutustumaan apunamme ensisijaisesti Museolaivatoimikunnan mietintö (1989), Yhdysvaltain sisäministeriön kriteerit historiallisten alusten säilyttämiselle (U.S. Department of the Interior, National Park Service, National Maritime Inititative:
http://www.hnsa.org/standa.htm) sekä Suomessa toimivien museoiden arvoluokituskriteerit. Siinä mielessä olemme Laternan kanssa samoilla jäljillä, että museoiden kokoelmapolitiikat ja niiden apuna käytettävät arvoluokituskriteerit tosiaankin toimivat hyvänä pohjana pohdinnoille. Tuija Tuhkanen totesi, että ”Tärkeätä olisi tunnistaa näiden historiallisesti muutoksenalaisten kriteerien syvärakenne, jonkinlainen peruskehikko, johon argumentaatio voidaan kiinnittää.” Saman asian äärellä lienee Laterna kysyessään päälähteistöstämme.
Otamme hyvin mielellämme vastaan kirjallisuusvinkkejä ja kommentteja aiheeseen liittyen
Titta Löppönen