
Tiedetoimittaja Marko Hamilo kirjoitta italialaisen tietokirjailijan Massimo Polidoro Sceptical Inquirer –lehdessä julkaiseman artikkelin pohjalta Suomen Kuvalehdessä (Marko Hamilo: Siveysvyö on myytti - näyttöä sen käytöstä ei ole (Suomen Kuvalehti, 22.10.2011), että aikaisemmin keskiaikaisiksi luultuja siveysvöitä on poistettu useiden kuuluisien museoiden kokolemista. Muun muassa Pariisin keskiaikamuseo Musée de Clunyn kokoelmiin kuuluneen esineen väitettiin esittäneen Katariina de’ Medicille kuulunutta siveysvyötä aina vuoteen 1990 saakka kunnes huomattiin, että kyse ilmeisesti 1800-luvulla tehdystä väärennöksestä. Myös British Museum poisti näyttelystään alkujaan 1500-luvulle ajoitetun siveysvyön.
Siveysvyö olisi artikkelin mukaan paremminkin symbolinen, moraalista puhtautta tarkoittava asia:
Siveysvöiden käyttö olisi artikkelin mukaan ollut looginen järjettömyys:Polidoron mukaan siveysvyöhön viittaava latinankielinen ilmaus cingulum castitatis kyllä löytyy esimerkiksi jo varhaiskeskiaikaisen paavi Gregorius Suuren teksteistä, ja se toistuu monilla kirjoittajilla läpi keskiajan. Kaikissa yhteyksissä se kuitenkin on tarkoittanut moraalisen puhtauden symbolia eikä mitään fyysistä esinettä.
* Marko Hamilo: Siveysvyö on myytti - näyttöä sen käytöstä ei ole (Suomen Kuvalehti, 22.10.2011)Uusimpien tutkimusten mukaan siveysvyön käyttöä keskiajalla ja uuden ajan alussa ei kuitenkaan ole vain liioiteltu, vaan kyse on sataprosenttisesta myytistä, kirjoittaa italialainen tietokirjailija Massimo Polidoro Sceptical Inquirer -lehdessä.
Polidoron mukaan siveysvöiden käyttöä koskevia uskomuksia on helppo horjuttaa jo pelkästään loogisin perustein. Ensinnäkin vyöt olisivat aukoistaan huolimatta olleet hyvin epähygieenisiä. Ne olisivat todennäköisesti aiheuttaneet haavoja, jotka olisivat johtaneet tulehduksiin, verenmyrkytykseen ja kuolemaan.
Ei olisi myöskään kaukaa haettua ajatella, että ennen ristiretkelle lähtöä ja vyön lukitsemista ritarit olisivat vielä viettäneet yhden yön vaimonsa kanssa siinä uskossa, että palatessa jälkikasvua olisi yksi enemmän. Synnyttämisen siveysvyö olisi tietenkin estänyt.
Kaikkein räikein epäloogisuus tarinassa siveysvöistä on Polidoron mukaan kuitenkin se tosiasia, että kuka tahansa lukkoseppä olisi avannut minkä tahansa keskiaikaisen lukon muutamassa sekunnissa.
Ensimmäiset fyysiset siveysvyöt ovat Polidoron mukaan ajoitettavissa 1840-luvulle. Näitä esineitä löytyy museoista ympäri Eurooppaa.
* Skeptical Inquiry