Kylmän sodan historiatiedon muuttuminen oppikirjoissa. Historian oppikirjojen sisällöllisen tiedon muuttuminen ja lukion opintosuunnitelmien perusteiden lähtökohdat muutoksille
Latvala, Elisa E
Itä-Suomen yliopisto, 2012 Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta / Historia- ja maantieteiden laitos
Pro gradu, historia
Pysyvä linkki julkaisuun: http://urn.fi/urn:nbn:fi:uef-20120023
Tekijä: Elisa Latvala
Tutkielman nimi: Kylmän sodan historiatiedon muuttuminen oppikirjoissa. Historian oppikirjojen sisällöllisen tiedon muuttuminen ja Lukion opetussuunnitelmien perusteiden lähtökohdat muutokselle.
Tiedekunta/oppiaine: Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta, Suomen historia
Sivumäärä: 74
Aika ja paikka: 9.12.2011, Joensuu
Tutkimukseni käsittelee historian oppikirjojen sisällöllisiä muutoksia ja Lukion opetussuunnitelmien perusteiden lähtökohtia muutoksille. Tutkimuksessani selvitän millä tavalla oppikirjojen sisällöt muuttuvat ja päivittyvät oppikirjojen uudistuessa. Näkökulmani oppikirjoihin on kylmän sodan alueen tutkimus. Samalla tutkin ohjaavatko oppikirjojen aikaiset Lukion opetussuunnitelmien perusteet oppikirjojen sisältöjä. Tutkimuksessani olen tarkastellut kolmea oppikirjaa vuosilta 1992, 1999 ja 2006. Kaikki oppikirjat ovat kustannusosakeyhtiö Otavan julkaisemia ja niiden kirjoittajat ovat samat. Tutkimani Lukion opetussuunnitelman perusteet ovat ilmestyneet 1985, 1994 ja 2003. Teoreettinen lähtökohtani tutkimukseen on sisällönanalyyttinen, jolla pyrin vertailemaan oppikirjojen tekstejä toisiinsa.
Tutkimukseni tuloksena havaitsin, että kolmen oppikirjan sisällölliset erot eivät olleet suuret. Suurin yhteneväisyys oli kahden vanhimman oppikirjan välillä. Joiltain osin oli löydettävissä suurempia tiedon täydentymisiä tekstien sisällöissä. Suurin ero oli havaittavissa, kun vertailin vanhempia oppikirjoja uusimpaan. Kaikkien oppikirjojen aihesisällöt kuitenkin päivittyivät julkaisuvuoteen asti, joten uuttakin tietoa tuli mukaan. Mutta vanhempi, jo kirjoitettu tieto, täydentyi vain joiltain osin.