Kaisa Kylakoski
Viestit: 591
Liittynyt: 01.12.05 07:46
Paikkakunta: Helsinki
Viesti: Kotisivu

Ranskalaisen historiankirjoituksen nationalistisuus

Marko Nenonen otsikoi tuoreen blogikirjoituksensa Ranskalainen valhe - äärioikeiston suosio. Siitä hän päätyy yleistykseen:
Historian- ja kulttuurintutkijana olen hämmentynyt siitä, kuinka paljon ranskalaiset piilottavat historiastaan ja vähän muustakin. Yhtä hämmästänyt olen siitä, kuinka myötämielisesti eurooppalainen sivistyneistö ja sen hallitsema julkisuus asiaa kohtelee - ja kuinka kritiikittömästi se on valheissa mukana. [...] Ranskalaiset, akateemiset tutkijatkaan, eivät juuri ole surreet nationalistisia sävyjään. Monet katsovat sen aivan perustelluksi ja oikeaksi lähtökohdaksi. Eivät kuuluisat annalistitkaan tehneet tähän asiaan pesäeroa.

skrjabin
Viestit: 778
Liittynyt: 28.09.07 21:54

Re: Ranskalaisen historiankirjoituksen nationalistisuus

En osaa arvioida laajemmin ranskalaista historiantutkimusta kun en ole sen tuotoksiin kovin perehtynyt, mutta ihmetytti hieman miksi nostaa esille muutaman hassun vuoden toiminut äärioikeistopuolue jonain muka piiloon jääneenä kummajaisena. Onhan niistä nyt tutkimusta olemassa, eritoten tuon puolueen edeltäjän eli tuliristin osalta, ja jopa suuri yleisö saattanee tietää Mitterandin yhteydet noihin järjestöihin. Hieman jäi epäselväksi että millä perusteella Nenonen arvioitaan teki.

Tämä pisti erityisesti silmään:

"Monelta on myös jäänyt huomaamatta, että niin ikään sodan jälkeen Ranskassa äärioikeiston kannatus on ollut usein vahvaa. Äärioikeisto on ollut Ranskassa suositumpi kuin Saksassa."

Minä luulisin että jopa suomalainen suuri yleisö tuntee nimen Le Pen.

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”