Pilvi kirjoitti:Toisaalta taas kansatiede vaikuttaa melko suppealta(?) kokonaisuudelta, ja siten ehkä työllistymisen kannalta hankalammalta? Historiassa ei taas oltu juurikaan tehty esim. graduja maatalouden saralta, ainakaan Tampereella.
Hei!
Ajatus siitä, että kansatiede (etnologia) on suppea opinala perustuu vanhentuneisiin käsityksiin ja on peräisin siltä ajalta, jolloin todellakin tutkittiin vain lähinnä perinteistä kansankulttuuria eli maataloutta yms. ja työllistyttiin museoon. Nykyisin tilanne on aivan toinen enkä pidä kansatiedettä lainkaan huonompana työllistymisen kannalta kuin historiaa.
Kansatieteen eri oppituolien profiilit vaihtelevat hieman. Turun yliopistossa, jota itse edustan, tutkitaan hyvin monipuolisesti kaikenlaista kulttuuriin liittyvää, yhtenä osa-alueena myös maaseutua. Tutkimuksien aikaraja lähtee menneisyydestä ja toisin kuin historiassa, meillä tutkitaan myös nykyaikaa ja tulevaisuutta (olen itse tulevaisuudentutkija). Kirjatiedon lisäksi kulttuurien tutkimuksessa aineistoa kerätään myös kentältä esim. haastattelemalla.
Sinun kannattaisi tutustua esimerkiksi arkistomme sivuilta löytyvään gradu-listaan
http://kultut-arkistot.utu.fi/valigrat.html josta näet millaisia opinnäytteitä meiltä on valmistunut. Jos vertaat listan uusinta vuosikymmentä sinne 1960-lukuun, huomaat aikamoisen muutoksen

Katso myös oppiaineemme kotisivuilta nykyisten jatko-opiskelijoiden aihevalintoja ja sen laajaa kirjoa: tarjolla on maaseudun naisyrittäjiä, Suomen ja Puolan itärajojen tutkimusta, kotikaitafilmejä ja vaikkapa Kosovon albaanien paluumuuttoa.
Pitänee myös mainita, että Turun yliopiston kansatieteen oppiaineen piirissä toimii lisäksi erillinen ja vapaamuotoinen Maaseutututkimuksen verkosto, ks.
http://vanha.hum.utu.fi/kansatiede/maaseutu/. Sen toimintaan osallistuu niin perustutkinto- kuin jatko-opiskelijoitakin. Osallistun myös itse ryhmän toimintaan, koska oma tutkimusaiheeni on maaseudulla.
Työllistymisestä vielä muutama sana. Kansatiede on hyvin laaja-alainen ja yleissivistävä oppiaine, josta voi saada eväitä lukemattomiin eri ammatteihin (osin sivuaineista riippuen). Mikäli haluat museoon töihin, kannattaa tietysti ehdottomasti ottaa sivuaineeksi museologia - Turussa siitä on tarjolla perus- ja aineopinnot.
Museoalan lisäksi kansatieteilijöitä on töissä yleisesti mm. kulttuuripuolella (kulttuuritoimenjohtajat ja kulttuurisihteerit), maahanmuuttajien ja ulkomaalaisten parissa, tiedotusvälineissä ja arkistoissa sekä erilaisissa hankkeissa projektinjohtajina ja -työntekijöinä. Osa jatkaa yliopistouralla, varmasti pääosa näistä apurahatutkijoina.
Kannattaa varmasti myös verrata eri oppiaineiden kotisivuilta löytyviä tietoja (esim. tutkintovaatimuksia) toisiinsa.
Toivottavasti tästä oli jotain apua uravalintaasi ajatellen!

Terveisin
Jussi Lehtonen
assistentti, kansatiede, Turun yliopisto