Rautatiet

Hangon rautatien johtokunta. Yhtiökokouksen pöytäkirja 3.5.1875. Kokouksessa päätettiin Hangon radan lunastamisesta valtion haltuun. Kansallisarkisto.
Rautateille annettiin uusi ohjesääntö ja liikennetaksa. Säännöt sisälsivät ohjeet matkustamisesta ja tavaroiden kuljettamisesta.Sääntöjen mukaan matkustaja oli oikeutettu nöyrään palveluun, mutta humalaisia ei otettu junaan. Kadonneista tavaroista todettiin seuraavaa:
"Neljä kertaa vuodessa kuulutetaan sanomalehdissä lähinnä edellisten kolmen kuukauden kuluessa unhoitetuista ja löydetyistä kapineista. Jollei niiden perään kysytä yön ja vuoden kuluessa sen jälkeen, kuin kuulutus on ollut sanomalehdissä, menevät kapineet rautatienpalveliain pensionirahastoon."
Hangon rata
Hangon rata lunastettiin valtiolle 10,7 miljoonalla markalla. Sen rakentaminen oli aloitettu yksityisin voimin vuonna 1870 ja rata valmistuikin maksaen huomattavasti enemmän. Yhtiö ei saanut sitä kannattamaan, koska Tallinnan ja Pietarin välille tuli rata, eikä Hangosta tullutkaan talvisatamaa, josta olisi viety tavaraa edelleen Pietariin. Rautateiden kokonaispituus oli tänä vuonna 670 kilometriä ja asemia oli 61. Valtion tulot olivat 5,3 mmk, josta tavaraliikenne tuotti hieman yli puolet.