Jäänmurtajat
Lokakuussa Helsinkiin saapui toinen valtion omistama jäänmurtaja Sampo. Se oli tehty Newcastlessa ja sen malli oli saatu Pohjois-Amerikan suurilta järviltä. Siinä oli mm. keulapotkuri, joka auttoi ahtojäässä ajamista. Hinta oli 1,3 miljoonaa markkaa. Sammon oletettiin lisäävän talviliikennettä Suomeen huomattavasti.Kruunun jäänmurtajat saivat uuden ohjesäännön. Siinä määrättiin niiden tehtävät ja selitettiin mm. miten laivat pääsivät avatulle väylälle.
Talviliikenne Tukholman ja Hangon välillä alkoi jo vuonna 1877, jolloin linjalle hankittiin vahva höyrylaiva Express. Se juuttui usein jäihin ja vasta 1890-luvulla apuun saatiin Murtaja. Se hankittiin vuonna 1890 Ruotsista ja siinä oli 1.200 hevosvoiman höyrymoottori. Murtaja osoittautui kuitenkin liian heikoksi, jos talvi oli tavallista kovempi.