Agricolaverkon vintti
Tietoa Maailman kansoista, heidän tavoista,
uskonnoista ja vaiheista
|
AGRICOLA |
[Sisällys]
[Ensimmäinen Osake]
-5-
Ihmiskunta yleensä.
Sekä uskontomme pyhät alku-tiedot, että muutkin kansojen vanhimmat muistojutut
viittaavat siihen, että ihmis-kunnan alku-perä on ollut Keski- aasiassa.
Siellä on luontokin niin runsaasti jakanut kauneuttansa, että nämät paikka- kunnat
Moseksen kirjoissa täydellä oikeudella kutsutaan " Paratiisiksi " eli "
Jumalan puu-tarhaksi ".
Pyhä Raamattu, joka on uskottavista historiallis-tiedoista vanhin, kertoo, niinkuin
tiedämme, että ihmiset ovat lähteneet yhdestä paris-kunnasta, Aatamista ja Eevasta.
Mutta ihmiskunta hävitettiin pian pahuutensa tähden; ainoastaan Noa perheenensä
jätettiin elämään.
Kolme poikansa Sem, Ham ja Japhetti tulivat nyt uuden ihmissuvun esi- isiksi.
Sittemmin ovat myöskin maanpallon kansat näistä Noan pojista saaneet nimitystä, kun
ovat jakauneet kolmeen isoon lahkoon: Semilaiset, Hamilaiset ja Japhettilaiset.
Koska nyt aikojen kuluessa ihmiset yhä levisivät leviämistänsä maan päällä,
muuttuivat he vähitellen ulko-muotonsa puolesta toisistansa eriäväisiksi.
Tähän oli monta vaikuttavaa syytä, milloin eri ilma-ala ja muu asunto- paikan
eroovaisuus, milloin <> eri sivistyksen- ja elatuksen-tila.
-6-
- Sentähden hajosivatkin ihmiset eri kansoihin; kansa, näet, on yksi yhteis-
elämään liitetty väen-paljous, joka kieleltä tahi ulko-muodolta, tavoilta, uskonnolta
ja hallitus-muodoltansa taidetaan muista kansoista erittää.
Mutta muutamat kansat pysyivät likemmässä sukulaisuudessa toisillensa, toiset taas
vallankin vieraantuivat ja sillä tavoin on syntynyt koko maan- piirissä viisi eri
ihmis-lajia eli luokkaa, jotka kuitenkin kaikki, - kun ovat yhdestä paris-kunnasta
saaneet alkunsa, - ovat itsestänsä yhtä pätevät, vaikka monenlaiset seikat ovatkin
estäneet heitä samaan kuntoon pääsemästä.
Nämät ihmisluokat ovat:
1. Kaukasolainen ihmisluokka, johon kuuluvat kaikki Eurooppalaiset, paitsi suomalaista
kansan-lahkoa, Länsi-aasialaiset ja Pohjois-ahrikkalaiset.
Tämä luokka, joka on Kaukason vuori-selänteen mukaan nimitetty, on kaikista
etevimpänä pidettävä.
Sillä tämä on se ainoa, johon sivistys on oikein päässyt juurtumaan ja josta se
sitten on levinnyt toisille kansa-kunnille.
Sentähden voimmekin sen sanoa ihmiskunnan johdattajaksi.
Hänen jalo kutsumuksensa näyttää olevan sivistyttää vielä raakuudessa eläviä
veljiänsä.
Myöskin ihmiskunnan historia kertoilee melkein ainoastaan tähän kuuluvien kansojen
vehkeistä ja edistymisestä.
- Vaalea iho, pitkät ja pehmeät hiukset ynnä kaunis ja soma kasvojen muoto ovat
Kaukason ihmis-luokan tunnus-merkit.
-7-
2. Mongolilainen ihmisluokka; siihen kuuluu isoin osa Aasian asukkaita, jos
Länsi-aasialaiset eroitamme, vieläpä Suomalaiset kansat Euroopassa ynnä Eskimot
Pohjois-amerikassa.
Siihen kuuluvilla kansoilla on enimmitten vaalean-keltainen iho, karheat hiukset,
silmän-nurkat vinossa ja poskipäät ( sasupäät ) pystyssä.
Suomalaiset ovat tässä luokassa melkein ainoat, jotka ovat päässeet korkeampaan
sivistykseen.
3. Aitiopilainen ihmisluokka; tämä sisältää kaikki Ahrikkalaiset, jotka eivät kuulu
Kaukasolaiseen ihmisluokkaan.
Tunto-merkkinsä ovat: musta iho, villavat käherä-hiukset, paksut huulet ja nykärä
nenä.
Se kutsutaan tavallisesti Neekeriksi.
4. Amerikkalainen ihmisluokka; tähän kuuluvat kaikki Amerikan kotoperäiset kansat eli
alku-asukkaat.
Nämät tunnetaan vasken-karvaisesta ihosta, ohuesta musta-tukasta ja leveästä
naamastansa.
5. Malajilainen ihmisluokka; tähän kuuluu osa Intian itä-saarennon asukkaita ynnä
Etelä-meren saaristolaiset.
Malajilaiseen kansakuntaan kuuluvilla on ruosteen-karvainen iho, leveä nenä, pitkä suu,
mustat, paksut käherä-hiukset.
Näistä ihmisluokkain tunnus-merkeistä havaitsemme, ihon, tukan ja pääkallon
rakennuksen paraiten osoittavan, mihin luokkaan kukin kansa on luettava.
Kaukasolaisessa ihmisluokassa <> tunnetaan Eurooppalaisen pää kohta pitkällisestä
raivastaan, joka tavallisesti on munan-muotoinen, myöskin kauniista otsan kuvusta ja
suorasta nenän-roustosta, joka on joksikin esiin pistävä.
-8-
Itäindialaiset ovat merkittävät pääkallonsa suipukasta kuvusta, lyhyestä
taka-raivasta ja varsin lujista leukapielistänsä.
Aitiopilaisen ihmisluokan Ahrikkalaisilla taas on kaita taka-raiva ja lyhyt nenän-rousto,
mutta Tartarilaisilla ja Kalmukilla Kaspian meren tienoilla on suippo pääkallo, alhainen
otsa, syvät silmänkolot ja aivan lyhyt nenän- rousto.
Näin helposti ei käy ko'on ja vartalon puolesta ihmisluokat toisistansa eroittaa.
Lyhyimmät ihmiset asuvat pohjois- ja etelä-navan likellä.
He harvoin ovat enemmän kuin neljän jalan korkuiset.
Syy tähän matelevaisuuteen on kylmä ilma, joka myöskin kutistaa kasvut ja estää
heidät sitten kurjuudestansa kohoomasta.
Pää-syy kansojen erinäisyyteen on ilman-ala, jolla ymmärretään jonkun maan kylmyys,
lämpimyys ja säät.
Mimmoinen ilman-ala maassa on, rippuu varsinkin siitä, onko maa päivän- tasaajaa
likellä vai siitä kaukana.
Mitä likempänä päivän-tasaajata maa onpi, sitä lämpösempi; mitä kaukaisempana
siitä, sitä kylmempi.
Myöskin monta muuta seikkaa kosee ilman-alaan.
Niin voivat meren likeisyys, maan sisällinen luonne, jos se esimerkiksi on suoperäinen
tahi ei, ja korkeat vuoret, jotka maan rajoittavat ja suojelevat, tehdä ilman-alan
joksikin toisemmoiseksi, kuin päivä-tasaajan kaukaisuudesta arvaten päättää sopisi.
-9-
Kun nyt Kaukasolainen ihmisluokka, joka on kaikista vanhimpana pidettävä, yhä levisi
maan päällä, niin oli tästä välttämätön seuraus, että ne ihmiset, jotka Aasiasta
muuttivat majansa tuohon kuumempaan Ahrikkaan, tulivat monen muutoksen alaisiksi.
Niinpä muuttui ihonsa ihan mustaksi.
Mutta ilman-ala ei kose ainoastaan ruumiin kuntoon ja muotoon, vaan myös ihmisten
hengelliseenkin vireyteen.
Myöskin elatus-aineista ja muista ihmiseen koskevista asioista voimme saman sanoa.
On esimerkiksi havaittu, että ihmiset, jotka vuorimaissa asuvat, ovat vireät, ahkerat,
innokkaat ja vapautta rakastavaiset, mutta nevaisten paikkakuntien asukkaat
synkkä-mieliset ja jotensakin tylsäpäiset.
Tästä yleisestä luonnon-la'ista on kuitenkin monta poikkeusta.
Kansakuntien erityisiin ihoihin nähden, on vielä seuraava seikka muistettavana.
Ihmisen ruumiilla on oikeastansa kaksi peitettä, toinen ulkopuolinen tahi päällys-nahka
ja toinen sisällinen, joka nimitetään varsinaiseksi nahaksi.
Näitten peiteitten välillä on mahdottoman hieno liivainen aine, joka leviää yli koko
ihmis-ruumiin.
Tämä aine tekee semmoisen ihojen erinäisyyden mahdolliseksi; Neekerillä on se musta ja
Malajilaisilla ruosteen-karvainen.
Tämä liiva, näet, hiiluu kuulakan eli läpi-näyttävän päällys-nahan läpi ja antaa
siis ruumiille värinsä.
Mutta tämän liiva-aineen väriin kosee myös ilman-ala paljon.
-10-
Koska nyt olemme tarkastelleet tämän ihmiskunnan jakaamisen viiteen pää-luokkaan,
niin käykäämme katsastelemaan ihmisten ensi-oloja ja alku-seikkoja.
Paremmin ja selkeämmin kuin uskontomme alku-tiedoissa, ei ole missään ihmiskunnan
ensi-olot kuvattuina.
Ensimäisestä pariskunnasta syntyi perhe.
Tästä taas syntyi toisia perheitä, jotka yhdistyivät isoon perhe-kuntaan, jonka
luonnollinen esimies vanhin perheen-isä oli.
Luemme Moseksen kirjoissa, että Aaprahamin suku jo kolmannessa suku- polvessa, Jaakopin
isännöidessä, sisälsi seitsemänkymmentä henkeä.
Tämä seitsemän-kymmenen hengen lukuinen perhe-kunta läksi Ekyptiin.
Kolmen-sadan vuoden kuluttua oli tästä Jaakopin perhe-kunnasta jo paisunut kansa, johon
kuului monta sataa tuhatta henkeä.
Samatekkuin Heprealainen eli Juutalainen kansa, ovat myöskin muut kansat vähitellen
syntyneet.
Aivan ihmeteltävä on, kuinka ihminen niillä hengellisillä lahjoilla ja voimilla, jotka
Jumala hänelle lahjoitukseksi oikeasta kodistansa antoi, vähitellen halvasta olostansa
on voinut päästä sille korkealle sivistyksen kannalle, sekä tiedetten että taidetten
puolesta, jolla se nyt on.
Puute oli nähtävästi ihmisen ensimäinen opettaja, ja tuo ihmisen keksintö-voima
toinen.
Kuvitelkaamme mielehemme ensimäiset ihmiset, kuinka alastomina hääräsivät maan
päällä.
Nyt teki kuumuus tahi kylmyys jotakin suojelusta heille tarpeelliseksi.
Silloin näki ihminen eläimet, kuinka he <> juoskentelivat suojelevissa peitoissansa, jotka
itse Luoja oli heille antanut.
-11-
Eipä siis ihmettä ollutkaan, että ihminen tappoi eläimet ja heidän lämpöisistä
taljoista teki itsellensä puvun.
Semmoisista vähäpäätöisistä aluista syntyivät kaikki keksinnöt, jotka sittemmin
ihmisten kautta tapahtuivat.
Ensimäiset puitten lehdistä ja eläinten taljoista säitä vastaan suojelukseksi tehdyt
peitot olivat pian toisiin soveliaampiin ja mukavampiin vaatteisin vaihetettavat.
Värin koreus, josta itä-maissa eläinten taljat välkkyvät, yllytti myöskin ihmistä
pitämään ulko-näöstänsä ja vaatteistansa enemmän huolta.
Sittenpä keksittiin kutominen ja pianpa reipasteltiin kudotuissa kankaissa, jotka
sittemmin opittiin monenmoisilla värillä koristamaan.
Yhtä halpa alku oli myöskin rakennus-taidon.
Ihmisten tarve suojella itsensä kylmästä, lämpimästä ja sateista pakoitti heitä
itsellensä majoja tekemään, jotka alussa eivät olleet muista rakennus- aineista, kuin
lehdityksistä, mutta sittemmin tulivat yhä muhkeammiksi, kunnes viimein opittiin kiviä
yhteen liittämään ja muuria rakentamaan.
Kuinka kielet ovat ihmisille syntyneet, taidamme vieläkin joka hetki pienissä lapsissa
havaita.
Lapsi, kun ei vielä muulla keinolla voi tahtoansa ja mieltänsä selittää, käyttää
aina ensiksi viittaus-puhetta; sittemmin vasta oppii muutamia sanoja lausumaan ja pieniä
lauseita sommittelemaan.
Moninaisista syistä näyttää se meille aivan toden-mukaiselta, että ensimäiset
ihmiset ovat samaa keinoa käyttäneet ymmärtääksensä <> toinen toistansa.
-12-
Äänellisestä puheesta syntyi myöhemmin kuva-kirjoitus, jolla ymmärretään taito
määrätyt mielimykset ja ajatukset silmille esitellä ja muistossa pitää.
Jos esimerkiksi voiman mielimys tahdottiin oikein nähtäväksi tehdä, niin kuvailtiin
Jalopeura eli joku muu elävä, jolla tiedetään olevan paljon voimia.
Tällä kuva-kirjoituksella täytyi ihmisten kauvan tulla aikaan, kunnes viimeinkin
puustavi-kirjoitus keksittiin.
Tultiin, näet, ajattelemaan, että olisi mahdollinen yksityisille kieli-äänille
merkkiä mukailla ja niinpä sitten päästiin kirjainten keksintöön.
Tämä puustavi-kirjoituksen keksintö, jonka kautta me kuinka hyvänsä voimme toisille
ajatuksemme ja tuntomme ilmoittaa, osoittaa täydellisesti, millä erinomaisilla lahjoilla
ihmisen henki on varustettu.
Sekä kirjainten keksinnön että myöskin kirjapainon kautta, joka paljoa myöhemmin
keksittiin, on ihmiskunnan sivistys tukevalle pohjalle iäksi- päiväksi perustettu.
Yhdestä kielestä, joka ensi-aikoina oli koko ihmiskunnalla yhteinen, syntyivät
ilman-alan ja muitten ulkonaisten seikkojen vaikutuksesta monet erilaiset kielen-murteet.
Näistä murteista ovat sittemmin eri-kielet saaneet alkunsa.
Mutta näillä on kuitenkin muutamia yhteisiä lakiloita, josta meidän sopii arvata
heidän kaikkien yhdestä alkukielestä lähteneen.
Aivan kummallisiin päätöksiin tulemme kielten toisiinsa vertaamisella.
Niin esimerkiksi näemme Saksan ja Persian kielissä, jos heitä toisiinsa vertaamme,
paljon yhtäläisyyttä, vaikka Saksalaiset ja <> Persialaiset asuvat kovin kaukana toinen
toisestansa.
-13-
Tämä näyttää todeksi, että Saksalaisten esi-isät ennen muinoin ovat Aasiassa
asustelleet.
Kielten muodostumiseen kosee myöskin paljon kunkin kansan sivistys ja viljelys.
Sivistynyt ihminen puhuu äidin-kieltänsä varsin toisella tavalla, kuin sivistymätön.
Useinkin on hänen vaikea ymmärtää sitä puhetta, millä luonnon kasvattama ihminen
koettaa ajatuksiansa selitellä.
Mitä tässä on puhuttu erinäisistä ihmisistä, se myöskin sopii kokonaisiin
kansoihin.
Myöskin elatus-keinot ovat aikojen kuluessa ihmisissä paljon edistyneet.
Alussa elettiin ainoastansa puitten hedelmistä, joka ihmis-kunnan ensimäisessä
asunto-paikassa, tuossa satoisassa ja lämpöisessä Aasiassa oli vallankin sopiva.
Vasta sittemmin opittiin maan-hedelmistä elatus-aineita hankkimaan.
Taas kun huomattiin, että muutamat eläimet hankkivat itsellensä ruokaa toisien elävien
lihasta, tässäpä se ajatus, eikös olisi myöskin ihmisillen tuosta jotakin
ruuan-puolta.
Mutta kun tämä joksikin karvaalta ja kitkevälta maistui, raa'alta syödä, juohtui
jonkun mieleen, eikö sitä voisi kuinkaan ma'ustaa.
Tästäpä sitten ruvettiin keittämisen ja paistamisen keinoa viljelemään.
- Tarve myöskin pakoitti ihmiset maan-viljelykseen ryhtymään.
Kun ihmiset yhä karttuivat karttumistansa, ei riittänyt enään ihmisten tarpeesen tuo
vilja, joka itsestänsä nousi maan povesta.
No, sitten ei muuta neuvoa ollut, kun koetella, millä keinolla saataisiin vilja-sato <>
enenemään.
-14-
Tästäpä keksittiin tuo ihmis-kunnan sivistykselle aivan tärkeä maan- viljelys,
joka vieroitti kansat kolkasta kierto-elämästä ja tuimasta metsästämisestä,
kiinnittäen heidät vakinaisiin asunto-sioihin.
Ihmiskunnan viimeiset keksinnöt olivat tieteet ja taiteet.
Ensimäinen tiede, joka oli ihmisille tuttu, oli tähti-tiede.
Karja-kansat, jotka öisin oleskelivat ulkona itä-maitten kirkkaan ja lämpimän taivaan
alla, tottuivat pian tähtien säännöllistä juoksua tarkastelemaan, aina nähdessänsä
heitä kimaltavaisella taivaalla.
He koettivat tämän järjestyksen ijankaikkisia lakiloita tiedustella ja oppivatkin pian
sekä heille tuttujen tähtein että myöskin auringon ja kuun juoksua luvunlaskulla
määräämään.
Ruoko-putki, johon paimen sattumuksesta puhalsi, antoi ääntä jonkunmoista ja niinpä
oli ensimäinen askel soittokalujen keksintöön otettuna.
Vedenpinnalla uiskenteleva vesilintu kiihoitti ihmistä koettamaan, eikö olisi myöskin
hänen mahdollista vesiä kuljeskella.
Muutamat yhteen liitetyt hirret eli ontaksi koverrettu ranka ( kuten Suomalaisten haapiot
) olivat ensimäiset alukset.
Nämät tulivat pian yhä täydellisemmiksi, sittenkun niihin liitettiin airot ja purjeet.
Tämmöinen oli alus-rakennuksen alku.
- Tämmöisistä pienistä alku-seikoista synnyttyänsä, ovat vuosisatojen kuluessa
tieteet ja taiteet edistyneet, kunnes ovat päässeet siihen isoon kuntoon, jossa meidän
aikoina ovat.
Jos luomme silmät maan-karttaan, joka esittelee koko maanpallon pintaa, näyttää se
meille melkein <> mahdottomalta, että ihmiset yhdestä ainoasta paikasta olisivat voineet
levitä kaikkiin maanpallon osiin.
-15-
Kysyttäneen, kuinka ovat ihmiset voineet päästä Amerikkaan eli Etelämeren saariin
siihen aikaan, jona merenkulku tapahtui ainoastaan pienillä ja heikoilla aluksilla.
Tähän voimme ehkä vastata, että maan erityiset osat ennen vedenpaisumista, ja milt'ei
jälkeenkin päin, olivat useammissa kohden toisiinsa yhdistettyinä ja että Amerikka
siis oli Aasian tahi Ahrikan kanssa jonkunmoisessa yhdistyksessä.
Alku-kansan siirtyminen toisiin maan-osiin tapahtui silloin, kuin se karttui niin
lukuiseksi, ett'ei enään mahtunut yhteen asunto-paikkaan.
Osa siitä läksi joko omalla ehdolla tahi muitten pakoittamisesta vanhasta
asunto-siastaan vaeltamaan.
Ensimäiset matkustukset ihmiskunnan alku-kodista näyttävät kääntäytyneen
itäänpäin auringon nousua kohden.
Näin tulivat Kiina ja Intia ensiksi kansoitetuiksi; vasta myöhemmin Etelä- aasia ja
Ahrikka; viimeiseksi on kaiketi Eurooppa saanut asukkaansa.
Näitä tarkastellessamme, emme taida olla ihmettelemättä Jumalan viisautta, joka niin
on varustanut ihmisruumiin, että ihminen voi asuskella missä osassa hyvänsä maanpalloa
ja nauttia kaikki sen syötävät tuotteet.
Monta eläimen ja kasvun lajia lakastuu ja kuolentuu, jos heitä kauaksi alkuperäisestä
kotopaikastansa muutetaan.
Vieläkin luokaamme silmämme itse maanpalloon, tuohon isoon näytelmä- paikkaan, jossa
kansakunnat hääräävät.
-16-
Kuinka maanpallo on saanut nykyisen muotonsa selittelee meille Pyhä Raamattu.
Maanpallon muodostuminen ynnä eläin- ja kasvu-kunnan luominen tapahtui aika-kausissa,
joitten pituus rippui siitä, kuinka pian yli-ympärin paisuva vesi oli voinut siaa
jättää.
Kun nyt tuo ääretön veden-paljous oli juossut maanpallon syviin koloihin, syntyivät
meret, ja veden-pintaa ylemmäksi nousivat erityiset maan-osat vuorinensa, jotka olivat
ikäänkuin maanpallon luut.
Tuimat virrat raivosivat itsellensä tien ja tekivät laaksoja.
Kasvu-kunta syntyi koristaen maanpintaa.
Tähän loi Jumala sitten eläimet ja ihmisen.
Se maanpiirin osa, jossa ihmisillä ensiksi oli asunto-siansa, oli Aasia.
Sitten mainitsee historia Ekyptiläiset Ahrikassa ja viimeiseksi kansakunnat Euroopassa,
joka sittemmin viljelyksensä puolesta tuli maanpallon etevimmäksi osaksi.
Mimmoisessa tilaisuudessa Amerikan ja Australian asukkaat olivat, ennenkuin nämät
maanpiirin osat 15:nnen vuosisadan lopulla löydettiin, emme ollenkaan tiedä, koska
kirjoitustaito oli näille kansoille ihan outo ja he eivät siis ole voineet mitään
kirjallisia jäännöksiä jättää.
Lähtekäämme nyt erinäisten kansojen historiaa tarkastelemaan.
[Sisällys]
[Ensimmäinen Osake]
|