Agricolaverkon vintti
Tietoja Maailman kansoista, heidän tavoista, uskonnoista ja vaiheista.
|
AGRICOLA |
[Ihmiskunta yleensä]
[Sisällys]
[Ensimmäisen osakkeen loppu]
-17-
Ensimäinen Osake.
Kristuksen edelliset kansat.
Heprealaiset, jotka Roomalaiset sittemmin nimittivät Juutalaisiksi, tämä " Jumalan
kansa ", on oikeutta myöden kaikista kansoista etevimpänä pidettävä.
Juudan kansan historiaan, joka alkaa Moseksen kanssa noin 1500 vuotta ennen Kristuksen
syntymistä, kuuluu myöskin kertomus Patriarkoista, Aaprahamista, Iisakista ja
Jaakopista, jotka olivat Juudan kansan esi-isät.
Tämä kertomus sisältää kauniin ja suloisen kuvaileman noista suorista vanhoista
tavoista, jotka löytyivät itämaitten kansoissa.
Joseph, Jaakopin poika, oli kummallisten elämänvaihetten jälkeen päässyt Ekyptin
maaherraksi.
Hänen kutsumuksesta läksi Jaakoppi Ekyptiin koko perhekuntanensa, johon kuului
yksitoista poikaa ynnä heidän perheensä.
Täällä nyt pian karttuivat isoksi kansaksi, joka muutamien vuosi-satojen kuluttua tuli <>
niin lukuiseksi, että varsinaiset asukkaat rupesivat heitä pelkäämään.
-18-
Pharaonit eli Ekyptin kuninkaat koettivat ankaralla rasituksella heitä lisäytymästä
estää.
Kun eivät näillä hankeilla voineet pyrkimistensä päähän päästä, antoivat käskyn
tappaa kaikki äsken-syntyneet poikalapset Juudan kansasta.
Mutta Jumala vihdoin antoi miehen syntyä, joka kansansa hädästä pelasti.
Tämä oli Moses, joka nimi selitettynä on " vedestä tuotu ".
Merkillisestä onnen sattumuksesta pelastettiin hän lapsena uhkaavasta kuolemasta ja
kasvatettiin sitten Pharaonin tyttären käskystä kuninkaan hovissa, jossa hän oppi
Ekyptiläisten viisautta ja tieteitä tuntemaan.
Näin sai hän semmoisen sivistyksen, ett'ei kansalaistensa seassa monta ollut.
Mutta kun ei tainnut olla kansaansa säälimättä, tuli hän viimeinkin semmoiseen
hätään, että täytyi Ekyptistä paeta.
Arapiassa sai hän turva-paikkaa erään Emirin luona, ( s. o. pappi ja hallitsija ),
nimeltä Jethro.
Moses nai sitten Jethron tyttären, ja kartutti paljon taitoansa tämän miehen seurassa.
Jo oli hän päättänyt, hiljaisuudessa elää koko elin-aikansa paimenena, kun Jumala
käski hänen jällensä lähteä Ekyptin maahan ja sieltä viedä Heprean kansan takasin
isiensä-maalle Kanaaniin.
Jumalan avulla tämä myös hänelle onnistui.
Nyt Moses vei Ekyptistä tämän orjuudessa paatuneen, pelokkaan ja raa'an kansan.
Ennenkuin hän ryhtyi Kanaanin valloittamiseen, koetti hän ensiksi kansaa jaloon
kutsumukseensa kasvattaa.
Hän antoi Jumalan avulla kansalle uskonopillisen ja <> valtiollisen hallitus-muodon.
-19-
Tämän mukaan oli ainoa Jumala Heprean kansan näkymätön hallitsija.
Ylimmäisen papin ja muitten pappien oli siitä huolta pitäminen, että Jumalan antamat
la'it ja käskyt pidettiin täydessä kunnossa.
Näin Moses siis oli kansansa laki-laatija ja kasvattaja.
Lakinsa, kun olivat suorastaan Jumalalta lähteneet, tulivat pääosastansa Kristin-opin
alustaksi.
Koko Moseksen la'in säätämisen sydän oli usko ainoaan Jumalaan.
Tämän uskon kautta erisi Heprealaiset kaiken maailman kansoista, jotka kaikki palvelivat
useampia Jumalia.
Heprean kansa piti itsensä Jumalan omana, joka oli heidät Ekyptin orjuudesta pelastanut.
Samoiten piti se Kanaanin maakunnan Jumalan omaisuutena ja itsensä vaan tämän maan
holhojana.
Kun nyt Moses oli laki-laatimuksensa täyttänyt ja Jumalan palveluksen pyhillä juhlilla
ja käytöksillä järjestänyt ja myöskin kaikki kansakunnalliset laitokset asettanut,
päätti hän, Kanaanin maan valloittamiseen ruveta.
Eipä aikaakaan, ennenkuin tuo orjuudesta raa'entunut kansa teki peri- vastoin Jumalan
Moseksen kautta antamia sääntöjä.
Sentähden näki Moses tarpeelliseksi, ensiksi kasvattaa kansaa kuuliaisuuteen, ennenkuin
hän sen Kanaanin vei.
Noin Neljäkymmentä vuotta vaelsi Moses Heprealaisten kanssa niissä autio-paikoissa
Punasen meren liki tienoilla, jotka " korveksi " kutsutaan.
Mutta ei itse Moseskaan saanut uutta isänmaata nähdä; hän kuoli valittuansa Josuan
jälkeiseksensä.
Tämä <> sitten vei " Israelin lapset " Jordan'in raja-virran yli ja alkoi
Kanaanin maata valloittamaan.
-20-
Mooses oli antanut käskyn Israelin lapsille, että heidän piti kaikki Kanaan'in
pakanalliset asukkaat maasta ajaman, ett'eivät nämät saisi heitä epä-jumalien
palvelukseen vietellä.
Ehkä Josua, tätä käskyä totellen pakoittikin pakanat maata jättämään, koettivat
nämät kuitenkin sittemmin alinomaa maahan tunkeutua.
Tämä oli syy ehtimiseen tapahtuviin sotiin.
Kanaanin valloitettua, jaettin maa Israelin kansan kahdentoista suvun välillä.
Kun tulevina aikoina joku vihollisista naapuri-kansoista hätyytti Juutalaisia, niin
syntyi heidän seassansa joku urhoollinen mies, joka asettiikse heidän päällysmieheksi,
vieden heitä vihollisia vastaan.
Tämmöiset miehet kutsuttiin Sophetoiksi, sankariksi, myöskin kansan tuomariksi.
Tämmöisiä oli Gideon, Abimelek, Jephta ynnä muita.
Näin kului Moseksen kuoleman jälkeen muutamia vuosisatoja, kunnes Heprean kansa pyysi
Samuelin, ylimmäisen pappinsa valita heille kuninkaan ja itämaallisen tavan mukaan
voidella häntä, että muka Juutalaisilla, yhtä hyvin kuin muillakin kansoilla, olisi
näkyvä hallitsija, joka voisi olla heidän johdattajansa sodassa.
Samuelin täytyi myöntymän kansan tahtoon ja valitsi siis Saulin Israelin kansan
ensimäiseksi kuninkaaksi.
Tämä vapautti voimallisella kädellä kansaa vihollisistansa, Philisteista, mutta sai
vielä eläessänsä nähdä, kuinka Samuel ilmoitti hänen menettäneen oikeutensa
kuninkaan <> arvoon ja valitsi Davidia kuninkaaksi.
-21-
Tämän täytyi kuitenkin Saulilta paljon vainoa kärsiä, ennenkuin pääsi
kuninkaan-istuimelle.
Davidin hallitessa nousi valtakunta korkeimmillensa sekä mahtavaisuutensa että
rikkautensakin puolesta.
Hän voitti kaikki vastustajansa ja valloitti Jebon eli Jerusalem'in kaupungin Zionin
lujan linnan kanssa.
Nyt David muutti asuntonsa Jerusalemiin, joka tämän kautta tuleviksi aioiksi tuli maan
pääkaupungiksi.
Kun nyt David vihdoin viimeinkin voitti pysyvätä rauhaa, niin koetti hän tehdä
Jumalanpalveluksen juhlallisemmaksi ja somemmaksi.
Itse hän sepitteli joukon hurskaita veisuja, jotka meidän aikoina " Psalmien "
nimellä ovat tunnetut.
Hänen kuoltua pääsi poikansa Salomoni kuninkaaksi ( vuodesta 1015 aina vuoteen 975
saakka ennen Kristuksen syntymää ).
Tämä sai sittemmin liikanimeksi: Viisas.
Kansa nautti hänen hallitessansa niitä etuja, jotka olivat Davidin sota- voitoista
lähteneet; " jokainen asuskeli viina-köynnöksen ja viikuna-puunsa varjossa;
ihmiset olivat lukemattomat, niinkuin sannan-hiekat meressä, söivät, joivat ja olivat
iloiset " - niinkuin Pyhä Raamattu kuvailee meille tätä onnellista aikaa.
Salomonin tärkein toimitus hallituksensa aikana oli templin rakentaminen, jossa sitten
Jumalanpalvelus vietettiin.
Niinkuin tiedämme kuului tähän Jumalanpalvelukseen myöskin uhria, niinkuin Mooses oli
määrännyt.
Templi oli kaikista tämän aian rakennuksista etevin sekä jaloutensa että
loistavaisuutensa puolesta.
Salomonin <> hallitessa rupesi myöskin kaupan-liike edistymään; laivansa kulkivat pitkin
meriä ja toivat maahan kultaa ja hopeata.
-22-
Valitettavasti ei saanut tämä Juudan kansan onnellinen olo kauan kestää.
Salomoni poikkesi monissa seikoissa Moseksen säännöistä ja isien tavoista ja noudatti
pakanallisten kuningasten esimerkkiä.
Kansa kävi tytymättömäksi, niin että kuninkaan kuoltua kymmenen sukukuntaa luopui
Davidin huoneesta ja Salomonin poiasta ja perintöruhtinaasta Rehabeamista ja valitsi
Jerobeamin kuninkaaksensa.
Rehabeam pääsi kahden sukukunnan, Judan ja Benjamin, kuninkaaksi.
Näin oli tuo onneton hajotus tapahtunut, joka oli syy Juudan kansan häviöön.
Siis oli jälkeen Salomonin kuoleman kaksi valtakuntaa: 1 Juudan valtakunta, jolla oli
Salomonin poika Rehabeam kuninkaana; ja 2 Israelin valtakunta, Jerobeam kuninkaanansa.
Molempien valtakuntien historia ei sisällä muuta kuin jumalattomuutta ja kurjuutta.
Jerobeam, Israelin valtakunnan kuningas, teki Sichem'in pääkaupungiksensa.
Kun tahtoi peräti hävittää sen arvon, joka Jerusalemilla templinsä vuoksi oli, kielsi
hän alamaisensa templiin menemästä ja asetti maassansa kaksi epäjumalan-kuvaa.
Nyt kansa lankesi epäjumalien palvelukseen, vaikka ennostuneet Propheetat voimiensa
mukaan varoittivatkin sitä tämmöiseen ilkeyteen rupeemasta.
Pakanalliset kuninkaat sotivat voimakkaasti Israelin valtaa vastaan ja sen viimeisen
kuninkaan, <> Hosean hallitessa tuli Assyrialainen kuningas Salmanassar ja valloitti koko
valtakunnan.
-23-
Itse Hosea kuningas ynnä iso osa asukkaita vietiin Assyriaan vankeuteen, v. 722 e. K.
Maahan jääneet kansoittivat sittemmin Samarian ja kutsuttiin Samariiteiksi.
Mutta Juutalaiset eivät koskaan lukeneet näitä kansalaisiksensa.
Yhtäläinen onnen kohtaus kohtasi sittemmin myöskin Juudan valtakuntaa.
Onnettomat taistelukset pakanallisten muukalais-kansojen kanssa heikonti sen voimia, niin
että viimeinkin tuli Assyrian kuningasten veron-alaiseksi.
Hiskia kuninkaan hallitessa kukoisti valtakunta vielä kerran; sillä Hiskia oli hurskas
ja jumalinen; hän asetti rappiolle jääneen templin-palveluksen vanhaan kuntoonsa,
varusti ja linnoitti Jerusalemia ja lakkasi maksamasta pakanalliselle Assyrian kuninkaalle
häpeällisen veron.
Mutta eipä aikaakaan, niin huononi jälkeistensä hallitessa valtakunnan olo
huononemistansa.
Juudan valtion viimeinen kuningas Zedekia kohosi sotimaan Babylonin kuningasta
Nebukadnezaria vastaan.
Mutta tämä lähestyi Jerusalemia ison sotajoukon kanssa ja alkoi kaupunkia
piirittämään.
Tämä hänelle onnistui niin, että valloitti kaupungin ja antoi hävittää kaikkia,
myöskin tuon komean templin ja Davidin linnan, ja viedä isoimman osan valtakunnan
asukkaita Babyloniin, v. 588 e. K.
Turhaan oli Propheetta Jeremias varoittanut Nebukadnezaria tästä siirtämisestä;
ennustuksensa olivat käyneet täyteen toteen ja hänen täytyi nyt kaupungin raunioilla
itkein valitella:
-24-
" Kuinka se kaupunki niin yksinäinen on, joka täynnänsä kansaa oli?
Hän on niinkuin leski; joka ylimmäinen oli pakanoitten seassa ja vallan päällä
maakunnissa, sen täytyy nyt veron alaisena olla.
Zionin tiet ovat autioina, kun ei kukaan juhlalle tule.
Kaikki portit seisovat avoinna ja hänen pappinsa huokaavat. "
Näin tapahtui Juudan valtion surullinen häviö.
Juudan kansan vankeus Babylonissa kesti aina v. 536:teen saakka.
Sinä vuonna saivat Juutalaiset Persian kuninkaalta, Kyrokselta, joka oli Assyrian valtaa
kukistanut, luvan isänmaalle palataksensa.
Kotiin palanneitten ensimäinen työ oli uudesta rakentaa Jerusalemin hävitetyn templin.
Tästä aiasta alkaen oli Juudan kansassa kaikki halu epäjumalien palvelukseen tauonnut.
He olisivat kernaammin elämänsä ynnä kaikki omansa heittäneet, kuin luopuneet
isiensä uskonnosta.
Mutta valtiolliseen itsenäisyyteen eivät koskaan enään päässeet; iki-päiviksi
jäivät vierasten hallitsijoitten alamaisiksi.
Vähän aian kuluttua jälkeen templin rakentamisen, tuli taas uusi joukko kotiin
pyrkiviä Juutalaisia, joitten päämies oli Esra.
Nyt rakettiin Jerusalemin kaupunki uudesta ja Jumalanpalvelus asetettiin vanhalle
kannalle.
Mutta tämä rauhallinen olo ei kauan kestänyt.
V. 320 e. K. valloitti Ekyptin kuningas Ptolomaio Palästinan, jonka nimen Kanaanin maa
nyt oli saanut.
Mutta v. 197 e. K. täytyi Ekyptin kuninkaan jättää Palästinan Syrialaisten haltuun.
Nyt alkoi Juutalaisille kova aika, joka kesti, <> kunnes Makkabeain sankari-suku pelasti
heitä vieraasta orjuudesta.
-25-
Nyt saivat taas jonkunmoisen vapauden ja ominaisen hallituksen.
Ylimmäiset papit tulivat nyt hallituksen toimeen.
Jesuksen Kristuksen syntymä-aikana oli kyllä Juutalaisilla oma kuninkaansa, mutta olivat
Roomalaisten käskyn-alaisina.
Kun ehtimiseen koettivat tästä valta-herruudesta päästä, niin täytyi Rooman Keisari
Titon vihdoin viimeinkin, v. 70 jälkeen Kristuksen syntymän, kokonansa hävittää
Jerusalemin kaupungin.
Tästä aiasta alkaen rupesivat Juutalaiset pitkin maailmaa kulkemaan ja jo ensimäisen
jälkeen Kristuksen nousevan vuosisadan lopussa oli kummallinen eikä milloinkaan ennen
nähty näytelmä maailmalle tarjona: iso ja lukuinen kansa, jolla ei ollut isänmaata.
Sitten ovat Juutalaiset, sinne tänne hajonneina, oleskelleet ilman vakinaisetta
kotomaatta.
He ovat kiinteästi pysyneet uskonnossansa ja muutenkin tavoissansa.
Keski-aian *) raakoina aikoina täytyi Juutalaisten usein kristillisissä valtakunnissa
paljon vainoa ja ahdistusta kärsiä ja meidänkin aikoina ovat he harvoissa maissa
päässeet samoihin oikeuksiin, kuin kristityt samassa maassa.
-25a-
[ *) Ihmiskunnan historia jaetaan kolmeen isoon aikakauteen: Vanha aika, historian
alkamisesta vuoteen 476 jälkeen Kristuksen, jolloin Länsiroomalainen valtakunta hävisi;
Keski-aika, tästa aiasta aina vuot.
1517 saakka, jona Luthero alkoi opinpuhdistuksensa; ja Uusi aika siitä vuodesta aina
eteenpäin. ]
-26-
Semmoinen on tuon merkillisen ja melkein kummallisen Juudan kansan historia.
Tämän haltuun jätettiin Jumalan ensimäiset ilmestykset, tässä kansassa saivat ne
ikäänkuin leposian maanpäällä, kunnes oli aika heidät kaikille maailman kansoille
julistaa.
Ja Juudan kansa, joka asui itämaan epäjumalallisten kansojen keskellä, säilyttikin
Jumalan hänelle antamat ilmestykset kalliimpana tavaranansa.
Kun kaikissa sen aikaisissa kansoissa epäusko ja hirvittävä tapojen- turmelus oli
valloille päässyt, niin pysyi vielä Heprean pienessä kansakunnassa usko yhteen
Jumalaan vakaana.
Perheelliset avut, jotka voimme sanoa ihmiskunnan kaunihimmiksi, kukoistivat myöskin
Juudan kansassa.
Juutalaisissa oli myöskin hyvin varhain oikea Jumalan säätämä olo vanhempien ja
lapsien välille päässyt juurtumaan.
Vanhoista aioista olivat he myöskin viljelleet nuot muinaisuudessa aina yhdistetyt
ihannetaiteet, soitto, laulu ja tanssi.
Davidin aikana olivat he tottuneet itämaalliseen ylellisyyteen; hyvänhajuiset pihat
tuoksuivat vaatteista ja huoneista.
Naisihmiset elivät kohtuullisesti ja enemmiten yksinäisyydessä, viettäen aikansa
kutomisella, jota olivat jo Ekyptissä oppineet.
Kertomus Salomonin templistä Pyhässä Raamatussa ( 1 Kuningasten Kirja 6 luku )
näyttää meille selvästi, että Heprealaiset jo siihen aikaan olivat useihin koneisiin
pystyneet.
Davidin hallitessa yltyi vaateitten ylellisyys yltymistänsä, niin että tämä kuningas
yhdessä virressänsä ( 45 Psalmi ) taisi huuhdahtaa: <> " Ilo on kuninkaan tyttären
loisto Hän on kultaisissa vaatteissa puetettu ".
-27-
Kansojen vanhin historia on tiheään pimeyteen kätketty.
Samaan aikaan, kuin Heprealaisten vanhin historia alkaa, levisi myöskin toisia
kansakuntia muille maan äärille.
Niin tiedämme jo Aaprahamista, että hän oli tullut monien ulkomaanlaisten ruhtinasten
tutuksi; Josephin historiasta havaitsemme, että Ekyptissä jo siihen aikaan laadullinen
kuninkaanvalta oli päässyt toimeen.
- Vanhan aian merkillisempiä kansoja on myöskin Intialaiset.
Tiedot Intian historiasta ovat hyvin vähäiset.
Mutta sen selvästi havaitsemme, että Intialaiset, niinkuin myöskin Kiinalaiset
vuosituhansien kuluessa ovat jääneet melkein samalle sivistyksen kannalle.
Intia, Itä-intiaksi kutsuttu eroitukseksi Länsi-intiasta, on ääretön iso maa täynnä
kaikkia, mitä ihana luonto ikänä voi tuottaa.
Kirjotetuita tieto-lähteitä maan vanhimmasta historiasta meillä ei ole; kaikki
historiallinen tieto on saduista tuotava.
Kansan sisällisestä olosta on kuitenkin joksikin tarkat tiedot, kun se meidän aikoina
on melkein samallainen, kuin kansan muinais-aikana.
Intialaiset ovat jakauneet toisistansa tarkasti eroitettuihin säätykuntiin, jotka
kiinnittävät poian samaan elatuskeinoon ja virkaan, jossa isä oli ollut.
Semmoisia säätykuntia on Intialaisilla neljä.
Niihin kuuluvat ovat:
-28-
- Braminit eli Papit.
Kaikki taidot ja tiedot ovat näitten hallussa.
He ovat lääkäriä ja tuomaria ja johdattavat kaikki asiat.
Tämä säätykunta on kaikista sivistynein.
- Kschetrit eli sotijat.
- Waisyat eli ammattimiehet.
- Sudrat eli palvelijat.
Kansan alhaisin sääty on Pariain, jotka ovat kaikista muista säätykunnista suljetut ja
kovimman ylenkatseen alaiset.
Kaikki yhteisyys näitten onnettomien kanssa on kovasti kieltty.
Että Intialaiset ennen ovat seisoneet jotensakin korkean sivistyksen kannalla, todistavat
vielä olevat tiedeitten ja taideitten muistomerkit, jotka ovat muinaisista aioista
säilyneet.
Parhaamman todistuksen Intian entisestä sivistyksestä antaa meille kansan jalot
runo-teokset, jotka ovat kirjoitetut tuolla pyhällä Sanskriti-kielellä, joka jo aikaa
sitten on kansan huulista kadonnut.
Myöskin on muinaisista aioista jäänyt jäljelle rakennuksia, joitten suuruus ja jalous
on kummastuttanut kaikkia nousevia sukupolvia.
On, näet, templiä, rotkoja ja pyramidia, joista muutamat ovat maan allekin raketut.
Näistä ovat merkillisimmät kallioon hakatut templit Elephanten ja Salsetten saareilla.
- Vedas nimiset pyhät kirjat ovat Intialaisten uskonopin alkutiedot.
Näissä on oppi yhdestä kaikkivaltiaasta Jumalasta ja sielunvaelluksesta
pääkappaleina.
Uskotaan, näet, sielun, ihmisen kuoltua, muuttavan toisiin ruumiisin, myöskin eläimiin.
- Kansan ominainen luonne on pysynyt jotensakin muuttumatonna.
Velttous ja hehkuvaisuus on ylinnä.
Vierasten käskyjä noudattavat <> Intialaiset useinkin omaan tahtoonsa melkein katsomatta.
-29-
Ekyptin kansa on ensimäinen, josta sivistys ja viljelys on päässyt muille maille
leviämään.
Kun Patriarkka Jakoppi vielä karjan-hoitajana eleli päiviänsä, oli Ekyptissä jo
täydellinen valtakunnallinen olo muodostunut.
Mutta kuin tämän maan luonto on niin erinomainen ja on kansan edistymiseen ja
sivistykseen meidän aikoihin asti paljon kossut, niin on meidän ensiksi tämän
kummallisen maan luontoa tarkasteleminen.
Ekyptin on Pohjois-ahrikassa ainoa maa, jonka läpitse iso virta melkoiselta pituudelta
juoksee.
Maan viljelys ja satoisuus on kokonaan tämän Nil nimisen virran vaikuttama.
Sillä tämä voimallinen kymi tulvaa joka vuosi kesä-aikana yli reunojensa ja peittää
maan veteen.
Silloin täytyy asukasten paeta vuorien kukkuloille ja muille paikoille, joihin tulvavesi
ei pääse.
Siellä sitten pysyvät, kunnes virta taas vetäytyy takasin alaansa.
Mutta tämä jättää mennessänsä viljamaille erinomaisen höystävän lietteen, joka
tekee pellot niin hedelmällisiksi, että, muuta höystöä ja työtä kaipaamatta,
antavat kylväjäle ihmeellisen runsaan sadon.
Tämä Nil-virran kastama alankomaa, joka myöskin kutsutaan Nilin laaksoksi, on
vanhastaan ollut oikea viljelyksen pesä.
-30-
Viljelys on, näet, virran juoksua seuraten, käynyt etelästä pohjaseen, niinkuin
vanhat muistomerkit vielä kylliksi osoittavat.
Missä Ekyptiä eteläisempänä Nilin molemmat haarat toisiinsa yhdistyessänsä tekevät
ison saaren, oli tuo ikivanha Meroe niminen pappein valtakunta.
Tämän valtion olivat ennen muinoin papit asettaneet ja, saatuansa kaiken hallituksen
käsiinsä, ruvenneet kaupankäynnillä kaukaisilla mailla maata rikastuttamaan.
Täällä sitten pääsi viljelys melkoiseen kukoistukseen ja täältä sai myöskin
Ekypti sivistyksensä alkusiemenet.
Ensi-alussa Ekypti ei ollut yhtä ainoata suurta valtakuntaa, vaan oli moniin pienempiin
jaettu, jotka sitten aikojen kuluessa yhdistettyinä tulivat yhdeksi suureksi valtioksi,
jonka pääkaupunki oli tuo mainio Täbai, joka jo 1000 vuotta e. K. kutsuttiin "
sataporttiseksi ".
Näissä muinaisissa aioissa kukoisti tässä kaupungissa korkein sivistys, mikä silloin
maailmassa oli.
Näitten aikojen kuuluisimpia hallitsijoita Ekyptissa oli Sesostris ( 1500 e. K. ), joka
valloitti Aasian kansat.
Pappien säätykunta oli muinaisista aioista Ekyptissä suuressa arvossa.
Tähän kuuluvat suvut olivat etevimmät ja rikkaimmat koko maassa.
Heidän omina oli myöskin kaikki laveimmat ja parhaimmat alustat.
Kaikki virat ja toimitukset, joissa tieteellistä oppia tarvitaan, olivat heidän
hallussa.
Niin olivat he lääkäriä, tuomaria, rakentamisen johdattajia j. n. e.
Heiltä sai Moseskin kaiken oppinsa.
-31-
Myös otettiin heidän säätykunnasta kuninkaalliset neuvonantajat.
Tällä lailla pääsivät hallituksenkin asioissa perää pitämään.
Pappien säätykuntaa likinnä arvossa oli sotijain, joitten luku silloin, kuin valtakunta
oli hyvissä voimissa, meni aina puolen-miljonaan.
Palkaksi saivat nämät alusmaita nautittavaksi.
Elatuskeinot eli ammatit olivat kolmannen lukuisimman säätykunnan huostaan jätetty.
Tähän kuului käsi-työläiset, taiturit ja kauppiaat.
- Ekyptissä näemme siis olevan melkein samat kansalliset laitokset kuin
Intialaisillakin.
Ekyptiläisillä oli aikaisemmin kuin muilla kansoilla viisaat ja säveät la'it ja he
antoivat siis muille seurattavan esikuvan.
Heidän uskontonsa oli epäjumalien Osiris'in ja Isis'in palvelukseen perustettu.
Näitten kuvat palveltiin yli koko Ekyptin maan.
Osiris kunnioitettiin sankarina ja maanviljelyksen perustajana.
Myöskin oli hän kuvauksena niistä luonnon voimista, jotka tekivät maan
hedelmälliseksi.
Isis taas oli kuun kuva.
Aivan kummallinen tapa vanhoilla Ekyptiläisillä oli muutamien eläinten
kunnioitettaminen.
Oli, näet, monta laija eläviä, jotka sen hyödyn vuoksi, joka ihmisillä heistä oli,
pidettiin pyhinä.
Semmoisia oli kissat, käärmeet ja koirat y. m.
Joka tahdollansa jonkun näistä elävistä tappoi, rangaistiin kuolemalla.
Mutta erinomaisessa arvossa pidettiin kaksi sonnia, Apis Memphin ja Mnevis Heliopolin
kaupungissa.
Myöskin epäjumalille uhrattiin sonnia.
- Ehkä tämmöinen ilkeä epäusko oli päässyt Ekyptiläisiin juurtumaan, <> uskovat he
kuitenkin, ihmisen elämän jatkautuvan kuoleman jälkeen.
-32-
Tämän elämän pysyväisyydestä eivät paljon väliä pitäneet, mutta sitä enemmin
pitivät kuoleman jälkeiset olot arvossa.
Sitä vasten olikin heillä iso huollenpito kuolleista ja haudoista.
Kuolleitten ruumiit balsamoittiin ja ovat semmoisinaan, jolloin niitä kutsuttiin
muumioiksi, säilyneet vuosi-sadat läpitsensä meidän aikoihin asti.
Balsamoittu ruumis käärittiin hienoon kankaasen ja kasvot peitettiin naamarilla, johon
kasvojen muoto oli kuvattu.
Näin verhottu pantiin muumia arkkuun kalliista puu-aineesta ja laskettiin sitten hautaan.
Haudat taas olivat isot maanalaiset luolat, jotka tavallisesti olivat maakunnan läpi
kulkevien vuori-selänneitten juurella.
He olivatkin haudoiksi hyvin sopivat.
Nämät kuolleitten lepokammiot ovat vielä meidänkin aikoihin asti säilyneet, kun
elävien asunnot jo aikaa ovat hävinneet.
Jo aikasin rupesivat Ekyptiläiset tähti-oppiin pystymään.
He olivat ensimäiset, jotka määräsivät auringon vuoden 365 1/4 päiväksi.
Myöskin on mittaus-oppi heidän keksimänsä ja lääkkiys-oppi pääsi heidän kautta
parempaan kuntoon.
Heistä sai tuo kuvakirjoitus, josta nykyään kaikki Ekyptin muistopatsaat ovat täynnä,
alkunsa.
Myöskin syntyi heistä ylempi rakennus-taide, ehkä heidän synkeä milen- laatunsa ja
rakkaus muinaisuuteen estikin heidät siinä taiteessa paljon edistymästä.
Rakennukset ovat hirvittävästä suuruudestaan kuuluisat.
Maailman mainiot ovat Pyramidit ja Obeliskit, nuot <> Ekyptiläisten jalot muinaisuuden
muistot.
-33-
Obeliskit olivat nelikulmaiset, silitetyt patsaat, jotka usein ulottuivat 200 jalan
korkeaksi.
Tämän kiven-paljouden kuljettamiseksi ja asettamiseksi oli summattoman paljon
työväkeä tarpeella.
Sentähden täytyi kansan rasittavilla päivätöillä Pyramidin ja kuningasten hautojen
rakennettaessa, menettää aikansa ja voimansa.
Niin puhutaan eräästä Keops-nimisestä kuninkaasta hänen yhtä päätä pitäneen 100
,000 ihmistä työssä rakentaaksensa pyramidin; ja ilman tämmöstä väen-paljoutta ei
olisikkaan semmoisia ihmetöitä voinut syntyä.
Paitsi näitä rakennuksia löytyy myöskin maanalaisia teko-luolia, jotka käytettiin
asuin-huoneiksi tahi haudoiksi joko kansalle tahi kuninkaille.
Semmoisia katakombi-nimisiä hautoja oli kullakin kaupungilla ainakin yksi, mutta
toisinaan useatkin.
Tämä osuus Ekyptin historiasta, jonka nyt olemme kuvailleet, loppuu 8:teen vuosisataan
e. K.
Sen jälkeen valloittivat Etiopilaiset Ekyptin maan, joka jo ennen oli jakaunut useampiin
pienempiin valtakuntiin.
Ekyptiläiset kyllä loivat vieraan ikeen päältänsä, mutta entinen kukoistus oli jo
mennyt palaamattomiin.
Tällä aialla tapahtuu vielä tuon mainion Labyrintin rakentaminen.
Tähän kuuluisaan rakennukseen kuului kaksitoista peitettyä pihaa, puolentoista tuhatta
maan päällä olevata kammiota ja yhtä monta maan alle rakettua.
Muutamien vuosisatojen kuluttua noin v. 650 e. K. onnistui Psammetikolle, päästä
Ekyptiläisten <> itsevaltiaaksi.
-34-
Nyt alkoi uusi aikakausi Ekyptin historiassa.
Muukalaiset, jotka ennen olivat olleet maasta suljetut, pääsivät nyt vapaasti maassa
liikkumaan.
Kauppahalu heräsi yht'äkkiä kansassa.
Mutta eipä paljon aikaa suotu tälle uudelle vireydelle, synnyttääksensä uusia voimia
Ekyptin maalle.
Jo v. 525 saivat Persialaiset koko maan haltuunsa.
Ekyptin kansa, joka tähän asti oli ollut kaikista maailman kansoista etevin, muuttui nyt
yhä vähäpätöisemmäksi.
Kuninkaat olivat Persian läänitys miehet, kunnekka Makedonian kuningas Aleksanteri Suuri
v. 332 e. K. valloitti Ekyptin maan.
Mutta eipä aikaakaan, niin hajosi tuo iso Makedonialainen valta, perustajansa kuoltua v.
323.
Silloin otti Ptolemaio, joka oli ollut Aleksanterin sotapäälliköitä, Ekyptin maan
hallitaksensa.
Siis oli Ekypti taas päässyt itsenäiseksi valtakunnaksi, jommoisena se pysyi, kunnes
joutui Rooman käskyn-alaisiksi.
Kuitenkin sai kansa pitää omia kuninkaitansa aina vuoteen 31 saakka, jolloin maa tehtiin
roomalaiseksi maakunnaksi.
Tästä aiasta alkaen hävisi tämä ihmeellinen maa historian muistosta.
Kansain-vaellusten aikoina, joista vasta tulemme puhumaan, oli Ekypti milloin yhden
milloin toisen kansan rääkättävänä, kunnes yhdistettiin Turkin valtakuntaan, jonka
alusmaana se tähän asti on pysynyt.
Viimeisellä vuosikymmenisellä ovat tieteet ja taiteet Ekyptin maassa taasen syntyneet
uuteen vireyteen ja voimaan.
-35-
Nuot Tigrin ja Euphratin virtain ympäriset maakunnat Aasiassa olivat jo ikivanhoista
aioista olleet viljelyksen hallussa.
Tähän viittaa myös tuo Pyhän Raamatun kertomus Babelin tornin rakentamisesta; Babel
eli Babyloni liki Euphratin virtaa, oli muinais-aian kuuluisampia kaupunkia.
- Näiltä tienoilta lähtivät useat niistä valloittajista, jotka kauhistuttivat koko
Aasiata ja pakoittivat sen kansat valtansa alle.
Moseksen kertomukset mainitsevat Nimrod nimisen sankarin olleen Babylonin valtakunnan
perustaja.
Tämän sanotaan ensiksi ruvenneen Assyrian pääkaupungin Niniven rakentamiseen.
Toiset alkutiedot sanovat Ninon tämän Valtakunnan perustajaksi.
Hänen puolisonsa oli tuo mainio Semirami, joka rakensi Babylonin kaupungin, tehden sitä
mainion komeaksi ja uljaaksi, ett'ei maalla mointa ollut.
Kaupungin ympärys oli 6 peninkulmaa.
Jälkeiset kuninkaat mieltyivät semmoiseen hehkuvaisuuteen, että hallitus kävi yhä
riutuvaisemmaksi.
Sentähden taisivat Medialaiset helposti kukistaa viimeisen Assyrialaisen kuninkaan
Sardanapalin vajonnutta valtaa.
Tämä sytytti linnansa tuleen ja poltti itsensä tavaroineen päivineen tuhaksi, noin 900
e. K.
Tulevina aikoina pääsivät Assyrialaiset taas isoon valtaan, mutta historialla on
heistä varsin vaillinaisia tietoja.
Babylonian maa oli erittäinkin maanviljelykseksi sopiva.
Iso joukko suurempia ja pienempiä kaivantoja <> kulki joka haaralta maan läpitse.
-36-
Vasta sittemmin, kuin Kaldaialaiset olivat saaneet Babylonin haltuunsa, nousi tämä
kaupunki siihen ihmeteltävään suuruuteen ja komeuteen, joka teki sen maailman
mainioksi.
Entiseltä olevat rakennukset isonnettiin vallan suunnattomiksi ja uusia mahdottomia
ihmetöitä syntyi yhtä päätä, semmoisia oli kaupungin korkeat ja leveät muurit,
Semiramin rippuvat yrttitarhat, jotka olivat korkeille ylevyyksille tehdyt.
Babylonilaisissa oli taipumus komeuteen ja hehkuvaisuuteen ylinnä.
He tuoksuivat hyvillä voiteilla ja pitivät sinettisormuksia sormilla ja kädessä
kaunistetuita sauvoja, joilla käsisiat olivat täynnänsä kaikellaisia koristuksia,
niinkuin lintuja, kukkasia y. m., jotka olivat siihen leikatut.
Heidän kalliit vaatteet, kauniit matot ja hakatut kivet olivat vanhassa aiassa yli
ympärin kehutut.
Lavea kaupankäynti sekä maalla että merellä teki Babylonin ison liikkeen
keskupaikaksi, johon se myöskin oli vallan sopiva, kun Persian merenlahti ei ollut
kaukana.
- Merkillinen tapa oli Babylonilaisilla, viedä sairaat torille, että jokainen
sivutse-menijä voisi neuvonsa antaa.
Tytöt tarjottiin huutokaupalla enimmän maksaville naitaviksi.
Tämä naimis kauppa tapahtui vuosittain joka kylässä, ja hinta, mikä kauniista
maksettiin, oli välistä hyvinkin suuri.
Muutoin olivat Babylonilaiset ikivanhoista aioista kehutut tiedoistaan ja taidoistaan,
erittäinkin tähtitieteessä.
Sittemmin ruvettiin myös tähtiä jumalallisiksi olennoiksi kutsumaan ja heitä
palvelemaan.
-37-
Phoinikilaiset eivät oli sota- ja valloitus-teoista vaan keksinnöistä ja teollisuudesta
maineensa saaneet.
He asuskelivat eteläisessä Syriassa pitkin välimeren kaitaa rannikkoa.
Tästä meren likeisyydestä syntyi heissä halu merenkulkuun ja kaupankäyntiin; he
olivatkin vanhimmilla aioilla ainoat, jotka jotain laveampaa kauppaa kävivät, vaihettaen
eri maitten tuotteet toisiinsa.
Ensiksi rupesivat merirosvoiksi Välimerellä, mutta pian kuljeskelivat tätä verta
kauppioina.
Vanhin kauppakaupunki tällä rannikolla oli Sidoni, mutta pian tuli Tyro kaikkein
mahtavammaksi kaupassa ja liikkeessä.
Tyron rikkaudesta, loisteesta ja kaupan-teosta antaa propheta Hesekiel ( 27:ssä luvussa )
komean kertomuksen.
Muut Phoinikilaiset olivat yhtä vireät ja vilkkaat.
Matkoiltansa toivat kotiinsa tinaa ja merenpihkaa eli merenkultaa ( joka vanhaan aikaan
kutsuttiin elektroksi ).
Nämät aineet oli heidän kaukaisista maista tuominen.
Tinaa saatiin Britannian saarista ja merenpihkaa luultavasti Itämeren rannikoilta.
Toiselta puolelta taas purjehtivat punaisesta merestä rikkaille etelämaille, onnelliseen
Arapiaan ja Intiaan.
Yhtä lavea oli myöskin Phoinikilaisten maakauppa, jota matkajoukoissa eli karavaanissa
käytiin Aasian kaukaisimmissa paikkakunnissa.
Tämmöiselle matkajoukolle myivät Jaakopin poiat Joseph veljensä.
-38-
Näin saivat Phoinikilaiset pitkin maata ja merta kaiken maailman kalliimmat tuotteet,
niinkuin kultaa, kaliita kiviä, helmiä, kanelia ja suitsutuksia, jotka käytettiin
pyhillä uhrilla.
Tämän lavean kaupan tueksi asettivat he siirtokuntia milloin minnekin.
Tämmöisiä Phoinikilaisten asettamia siirtokuntia oli Kretassa, Siciliassa, Sardiniassa
ja muilla Keskimeren saareilla ja erittäinkin Espanian eteläisellä ja läntisellä
rannikolla.
Tässä syntyi noin v. 1100 e. K. tuo kuuluisa Cadiz.
Mutta Phoinikilaisten etevin siirtokunta oli Ahrikan pohjois-rannikolle perustettu
Karthago.
Näin näemme jo kansojen hämärässä muinaisuudessa pitkin Keskimeren rantamaita
vahvoja kaupunkia, joitten satamat oli täynnä liehuvia laivanviiriä, ja kaukaisissa
santakorvissa havaitsemme joka haaralle kulkevia matkajoukkoja.
Mutta yhtä ison maineen ovat Phoinikalaiset keksinnöillänsä ansainneet.
Heistä luullaan lasin keksintö syntyneen.
Tämä aine kuitenkin muinaisuudessa ei niin yleisesti käytetty kuin meidän aikoina.
Sittemmin keksivät he purpura-värin, joka saadaan purpura-simpsukan nesteestä.
Tämä purpura-neste käytettiin ainoasti kangasten värjäykseksi.
Luultavasti on myöskin heistä luvunlasku, raha ja puustavinkirjoitus saaneet alkunsa.
- Phoinikilaiset eivät itsenäisyytensä aikana olleet yhtä valtakuntaa, vaan olivat
jakauneet moniin omavaltaisiin kaupunkikuntiin, joilla olivat omat perintökuninkaansa.
Näitten valta taas oli la'issa hyvin tarkkaan määrätty <> ja rajoitettu.
-39-
Näistä kaupungista oli - kuten jo mainitsimme - Sidoni ja Tyro etevimmät.
Sittemmin antautuivat Phoinikilaiset Persian vallan alle ja tulivat näin tämän valtion
onnen ja onnettomuuden osallisiksi.
Vihdoin viimeienkin oli heidän Rooman valtan myöntyminen.
Mediläiset, Bakrilaiset ja Persialaiset, jotka asuivat useimmissa Tigrin ja Indon
välisissä maakunnissa, olivat alkuansa ainoastaan yhtä kansaa, nimeltä Arilaiset;
myöskin ovat he Zendkielestä, joka oli heille yhteinen ja siis yhdisti heidät yhteen
kansaan, saaneet nimitykseksi Zend-kansan.
Ensiksi oli Mediläiset näistä etevin, kunnekka Kyro kuningas, kukistettuansa
Mediläisten valtaa, perusti Persian suurta valtakuntaa, v. 559 e. K.
Persialaisten uskonto on mainion Zoroasterin tekemä, joka eli 8:nessa vuosisadassa e. K.
Hän antoi samaten kuin Moses, yhdessä uskonopilliset ja valtiolliset säännöt, jotka
ovat Zendavesta nimiseen kirjaan kirjoitetut.
Tämä Zend-kansan pyhä kirja on vasta sata vuotta sitten löydetty ja tutuksi tullut.
Zoroaster ei määrännyt jumalanpalveluksessa mitään epäjumalan-kuvain palvelusta ja
templin rakentamista.
He jumaloitsivat kuvallisesti valoa ja tulta, jonka synnyttäjä kutsuttiin Ormuzd'iksi.
Nämät Ormuzd'in Palvelijat olivat uutteria maanviljeliöitä, <> josta voimme arvata,
kuinka paljon tämä uskonto vaikutti Zendkansan sivistymiseen.
-40-
Zoroasterin la'in mukaan on kansa, niinkuin Intiassakin jaettu neljään
säätykuntaan: papit, sotijat, maanmiehet ja ammattimiehet.
Papit eli Magit olivat, niinkuin itämaissa ainakin, suuressa arvossa.
Heidän hallussa olivat rukouskaavat, joilla Ormuzd ylistettiin; ainoastaan heidän kautta
olivat rukoukset ja uhrit mahdolliset.
He olivat kuningasten neuvonantajat sekä hengellisissä että maallisissakin asioissa.
Kuningas taas pidettiin korkeana yliluonnollisena olentona, ikäänkuin Jumalan siaisena
maan päällä.
Vaikea oli päästä hänen puheelle; hän oli maan ja kansan täysivaltainen herra.
Jokainen sana, kuin suustansa lähti, pidettiin niin tärkeänä, ett'ei saanut jäädä
unhoduksiin, vaan kirjoitettiin ylös.
Sentähden oli kirjoittajia aina ympärillänsä.
Myöskin suurilukuinen vartia-väki ympäröitsi hänen.
Persian kuningasten tavalliset asuntopaikat olivat Ekbatana, Susa ja Babylon, jotka
vaihettelivat toisiinsa sen mukaan, mitä vuodenaiat vaativat.
Kuningasten hautausmaa oli Persepolissa, joka oli ikäänkuin kuolleitten pääkaupunki.
Kukin ruumis sai täällä oman, välistä vuorenkylkeen hakatun, asuntonsa, johon ei
ainoastaan kaikki, minkä elävä ihminen ruumiin ravinnoksi tarvitsee, vaan myöskin iso
joukko kultaa ja hopeata oli hänelle pantu.
Kaiken tämän hyvän suojellaksensa, seisoi haudoilla suurilukuinen vartiaväki.
Vielä meidänkin <> aikaiset katsastavat kummastuksella ja kunnioituksella noitten
suunnattomien rakennusten raunioita.
-41-
Valtakunnan yhä karttuva laveus synnytti hallitus-muodon, joka vielä meidänkin
aikoina Aasiassa tavataan.
Kunkin maakunnan haltiaksi pantiin maaherra eli Satrapi, jolle annettiin iso valta.
Mutta jos tämmöinen mies joutui kuninkaan vihoihin, antoi kuningas usein kohdakkoon
kaulansa poikki lyödä.
Persialaisilla oli jo ikivanhoista aioista yleinen tapa, pitää syntymäpäivänsä
suurimmassa arvossa.
Myöskin köyhillä oli semmoisena päivänä runsaammat atriat kuin tavallisesti.
Viiniin oli Persialaiset sangen mieltyneet.
Heillä oli tapana, juomingissa tärkeitä asioita keskustella.
Toisiansa tavatessa olivat heillä monenlaiset tervehdykset.
Kaksi ystävää suuteli toistansa; muut tutut suutelivat toisiansa poskille;
alhaissäätyinen lankesi vallassäätyisen edessä maahan.
Poikalapset olivat aina ikänsä kuudenteen vuoteen asti äitien huostassa eivätkä
olleet tähän saakka silmäiltävänäkään.
Mutta nyt ottivat isät heidät kasvattaaksensa ja opettivat heitä jousimiehiksi ja
ratsastajiksi.
V. 336 e. K. kukisti Makedonialainen kuningas Aleksanteri Suuri, tehdessänsä kuuluisan
retkensä Aasiaan, tämän mainion Persian valtakunnan.
Makedonialainen valtio hajosi 320, mutta Persian valta ei voinut isoon aikaan toipua.
Vasta v. 226 jälkeen Kristuksen syntyi Persian valtakunta uudestansa.
Tällä väli-aialla ( v:sta 320 e. <> K. - v:teen 226 j. K. ) oli Persian maa ollut ensiksi
Syriläisten ja sitten Partilaisten vallassa.
-42-
Uusi valtakunta pääsi vähitellen hyvään voimaan ja kuntoon.
Mutta eipä aikaakaan, niin vaipui onnensa, kun uskonnostansa innolliset Arapialaiset
rupesivat maata hätyyttämään.
V. 651 j. K. tehtiinkin Persia arapialaiseksi alusmaaksi.
Myöhemmin v. 1395 valloitti mainio Mongolin ruhtinas Timur eli Tamerlan myöskin Persian
maan ja liitti sen äärettömään valtakuntaansa.
Persian Shakit eli kuninkaat pääsivät noin v. 1500 itsenäisiksi hallitsijoiksi, mutta
kuitenkin koetttivat Turkin Sultanit eli Keisarit kauan aikaa pitää tämän
itsenäisyyden riidan alaisena.
Tästäpä syttyi alinomaisia sotia Turkin ja Persian välillä.
V. 1722 oli Persia kokonansa Turkin käskynalainen.
Sotasankari Shak Nadir saatti vihdoin viimeinkin v. 1735 maan Turkin valtaherruudesta
itsenäiseen oloon, johon viimeisinä aikoina ainoastaan Venäläiset ovat koettaneet
sekaantua.
Tällä nimellä nimitettiin muinaisuudessa kaikki ne raa'at ja sotaiset kansat, jotka
asuskelivat koko tuossa hämärässä melkein tuntemattomassa maakunnassa Mustan ja
Kaspian merten pohjoispuolella.
Ne jotka asuivat likinnä Mustaa mertä pitivät vakinaisia asuntopaikkoja, eläen
maanviljelyksestä; muut <> skytiläiset kansat olivat paimentolaisia.
-43-
Kaikki nämät kansat kuuluivat Mongolilaiseen kansanluokkaan; nenänsä olivat
sisään painetut ja poskensa jotensakin suuret, itse olivat luonteeltansa tuimat ja
salaiset.
Vangiksi tehdyistä vihollisista uhrattiin yksi kustakin sadasta.
Tapettuansa ensimäisen vihollisen, joi Skytiläinen hänen vertansa.
Kaikista hänen tappamista vihollisista vei hän päät kuninkaan luokse, saadaksensa
häneltä jonkun osan sotasaaliista.
Sillä jos ei hän olisi nämät kuninkaan nähtäviksi vienyt, niin eipä tämä olisi
voinut urostöitänsä arvostellakkaan.
Ankarimpien vihollistensa pääkalloista tekivät he juoma-astioita, jotka rikkaat
antoivat sisäpuolelta kullata.
Skytiläisten tuima luonne näyttäikse myöskin siitä, miten tekivät liittoa ja
kuningasten ruumiit hautasivat.
Liittoa tehdessään kaatovat viiniä astiaan ja vihleksien hiviäänsä antoivat he veren
pisaroita viinin sekaan.
Tähän sekoitukseen kasti sitten kukin liittolainen sota-aseitansa ja viimein joivat
kaikki siitä tehden pitkiä rukouksia.
Kun kuningas kuoli, niin rumiinsa balsamoittiin ja päällystettiin vahalla; sitten
vietiin se sukukuntien ympäri ja kaikkien, joitten tykö tuotiin, piti kerimän
hiuksensa, viiltämän otsaansa ja nenäänsä, jopa sysäämän nuoli vasemman kätensä
läpitse.
Ruumiin viereen haudattiin myös yksi puolisoistaan, juomanlaskija, talliherra ja muut
kuninkaan lähimmät palvelijat.
Mutta vuoden kuluttua tapettiin vielä viisikymmentä kuninkaan parhaita palvelijoita ja
viisikymmentä kauniimpia <> hevoisiaan.
-44-
Näitten ruumiit sitten täytettiin jonkunmoisella aineella ja seiväs sysättiin
kunkin läpitse ja pantiin sitten pitkänä ratsurivinä haudan ympärillä vartioimaan.
Vasta myöhään onnistui Persialaisille ja sittemmin Aleksanteri Suurelle Skytiläiset
valtansa alaisiksi pakoittamaan.
Siitä aiasta rupesivat enemmin sivistykseen ja viljelykseen taipumaan.
Ennen kuin jätämme Aasian ja Ahrikan kansoinensa, mainitsemme vielä muutamia
sivukansoja, jotka vanhassa aiassa ennen Kristuksen syntymää olivat tutut.
Näistä on Armenialaiset, jotka olivat Persialaisille ja Mediläisille heimoa,
muistettavia; myöskin Partilaiset, Phrygiläiset, Paphlagonilaiset ja Kappadokialaiset,
jotka sittemmin kuuluivat Persian valtakuntaan, eivät ole vallan muistamattomuuteen
heitettäviä.
[Ihmiskunta yleensä]
[Sisällys]
[Ensimmäisen osakkeen loppu]
|