Kyllä nämäkin tulkinnat ovat periusteltavisas. Kisja Linna on kirja. josta tuli klassikko, kyseessä ei ole joko-tai, vaan teksti on monitulkinatiainen.Jussi Jalonen kirjoitti:Pitää tuumia. Kuulostaa ihan mielekkäältä näkemykseltä. Itse olen lukenut kohtauksen toisin, ja olen kirjoittanut tästä tänne aiemminkin. Tavallaan olen aina ajatellut, että kyseessä on Linnalta tarkoituksellinen, mustan humoristinen keino osoittaa, kuinka groteskit mitat sodan ensimmäisen "sankarivainajan" palvonta saattaa yhteisissä hurmahenkisissä ja kohtalonomaisissa tunnelmissa saavuttaa.Emma-Liisa kirjoitti: Jyrki Nummi on tutkimuksessaan Jalon kansan parhaat voimat sitä mieltä, että kohtauksessa on kaksoivalitus: paitsi että Valtu oli todennäköisesti rovastin pojanpoika, hän oli tavallaan kaikkien Aunella käyneiden miesten lapsi. Näin hän yhdisti rikkaat ja köyhät, kunnolliset ja kunnottomat. Kaikki ovat loppujen lopuksi ihmisiä.
Vastaavasti olen aina lukenut kohtauksen tarkoituksellisena rinnastuksena Koskelan poikien, Voiton ja Eeron kuolemaan talvisodassa. Siinä tapauksessahan rintamalla todella kunnostautuneet suuremmat sankarit eivät saa kaatumisensa jälkeen yhtään mitään juhlallisia kunnianosoituksia; he ovat kaatuneet kiivaimpien taistelujen yhteydessä, jolloin kuolema on jo pitäjän asukkaille itsestäänselvä, rutiininomainen asia, heidät tuodaan asemalle muiden kaatuneiden joukossa yhdessä suuressa kuljetuksessa, eikä toisen kuolemasta ole edes ilmoitettu. Sittemmin jatkosodassa kaatuneen Vilhon ruumis taas jää kokonaan kentälle. Elinan suru äitinä esitetään myös paljon vaiteliaampana ja siten aidompana kuin Aunen osaksi kyynisen tarkoitushakuinen vetistely. Lähinnä Aune esitetään mielestäni tässäkin hyvin opportunistisena naisena, joka käyttää häpeilemättä sotalesken statusta hyväkseen korottaakseen omaa sosiaalista asemaansa ja esiintyen "isänmaalle kaikkensa uhranneena naisena". Hän on eräänlainen ammattileski.
Olen jotenkin ajatellut aina, että Linna on pyrkinyt tuossa tarkoitukselliseen kontrastiin, kuvaillessaan joutavanpäiväisissä oloissa menehtyneen Valtu Leppäsen hautajaisiin liittyviä ylilyöviä julkisia rituaaleja ja samalla esittäessään todellisen sankarikuoleman kokeneiden Koskelan poikien poismenon käsittelyn koruttomuutta, missä suru pitäytyy perhepiiriin. Tavallaan siinä on jotain hämäläistä, mikä sopisi Linnan profiiliin ja tarkoitusperiin - hiljaisuutta vakaasti ihaileva ja paatoksellisuutta ylenkatsova näkemys.
Olikohan se Ilona Kemppainen, joka sanoi, ettei sanakarivainajia oikein voinut panna järjestykseen kuka kelpaa kuka ei.
Kyllä Koskelan pojatkin haudattiin sotilaallisin menoin, mutta sitä ei kirjassa kuvattu, vain mainittiin. Linna ei ole halunnut toistaa itseään.
Jyrki Nummi on kiinnittänyt huomiota siihen, että Elina muistaa poikiaan sellaisina kuin he olivat pieninä, ei sotasankareina. Tähän lisäisin, että juuri rovasti osasi näin lohduttaa Elinaa.