nylander kirjoitti:Siitä asti kun 1980 järjestetyn ns. Tvärminnen symposiumin tuloksia alkoi tihkua yleiseen tietoisuuteen, on kysymys "Suomen kansan juurista" kiinnostanut myös suurta yleisöä, mm. allekirjoittanutta. Tvärminnen seminaarin keskeisimmät tulokset julkaistiin 1984 teoksessa Suomen väestön esihistorialliset juuret, jonka teksteistä yleisessä tietoisuudessa merkittävin lienee ollut akateemikko Jutikkalan laatima loppuyhteenveto.
Tvärminnen symposiumia pidetään käännekohtana ennen kaikkea siksi, että siellä viimeistään hylättiin Alfred Hackmanin ja muiden arkeologien luoma ns. suomalaisten maahanmuuttoteoria ja omaksuttiin sen tilalle asutuksen jatkuvuusteoriaksi kutsuttu näkemys. Edellytyksiä teorian vaihdokselle oli luonut mm. arkeologi C. F. Meinander, joka oli vuonna 1969 julkaisemallaan tutkimuksella täyttänyt esiroomalaisen rautakauden löytötyhjiön tutkimalla ns. Morbyn keramiikkaa.
Jatko-osa Tvärminnelle oli Lammin monitieteinen symposiumi vuonna 1997 (Julkaisu 1999: Pohjan poluilla. Suomalaisten juuret nykytutkimuksen mukaan), jossa edelleen jatkuvuusteoria oli vallalla: oletettiin, että suomen kielen esimuotoa olisi puhuttu maassamme tyypillisestä kampakeramiikasta alkaen. Maailmalla oli kuitenkin kyseenalaistettu jatkuvuusargumentointi jo 80-luvulla, ja vuodesta 2001 lähtien se kyseenalaistettiin täkäläisessäkin keskustelussa:
Aikio, Ante & Aikio, Aslak 2001: Heimovaelluksista jatkuvuuteen – suomalaisen väestöhistorian tutkimuksen pirstoutuminen. –
Muinaistutkija 4/2001: 2–21
http://cc.oulu.fi/~anaikio/Heimovaelluk ... uuteen.pdf
Häkkinen, Jaakko 2006: Uralilaisen kantakielen tutkiminen. -
Tieteessä tapahtuu 1/2006.
http://www.tieteessatapahtuu.fi/0106/hakkinen.pdf
Häkkinen, Jaakko 2010a: Jatkuvuusperustelut ja saamelaisen kielen leviäminen (OSA 1). -
Muinaistutkija 1/2010.
http://www.mv.helsinki.fi/home/jphakkin/Jatkuvuus1.pdf
Häkkinen, Jaakko 2010b: Jatkuvuusperustelut ja saamelaisen kielen leviäminen (OSA 2). -
Muinaistutkija 2/2010.
http://www.mv.helsinki.fi/home/jphakkin/Jatkuvuus2.pdf
nylander kirjoitti:Sen jälkeen on lähes kolmen vuosikymmenen ajan jatkunut keskustelu "Suomen väestön juurista" sekä tieteellisissä että populaarimmissa yhteyksissä. Itse olen seurannut lähinnä jälkimmäisiä. Kuluneena syksynä ilmestyneessä Tiede-lehdessä (10/2010) väitetään, että "geenien ja uusien arkeologisten löytäjen perusteella kuva Suomen ja koko Euroopan asutushistoriasta 20 000 viime vuoden ajalta on yksinkertaistunut". Omiin kokemuksiini viitaten väittäisin, että asia on maallikkojen osalta täsmälleen päinvastoin: kuva tuntuu muuttuneen yhä hajanaisemmaksi ja ristiriitaisemmaksi. Perustelen sitä seuraavassa muutamin "maallikkoesimerkein":
2000-luvun ensikymmenen puolivälin jälkeen väitellyt arkeologi Hannu Takala esitti, että jääkauden jälkeinen "Suomi" alkoi saada väestöä kolmesta kulttuuripiiristä, jotka muistaakseni olivat Baltian Kunda ja Luoteis-Venäjän Veretje ja Butovo.
Mainitsemassani Tiede-lehden numerossa (10/2010) geenitutkija Samuli Ripatti ja antropologi Markku Niskanen esittivät asiasta haastateltuina, että viime jääkauden ollessa laajimmillaan tulevan Euroopan väestön esi-isät olivat asettuneet Iberian ja Ukrainan refugioihin, ja nämä itäiset ja läntiset alkupopulaatiot voidaan vieläkin jäljittää geneettisten erojen perusteella.
Kahden edellä siteeratun esimerkin välille ei tietenkään tarvitse olettaa mitään ristiriitaa. Asian tekee kuitenkin mutkikkaaksi esimerkiksi fonetiikan emeritusprofessori Kalevi Wiikin lehdistössäkin referoimat tutkimustulokset, joissa on seurattu pelkästään Y-kromosomeihin perustuvia isälinjoja. Näiden tutkimusten mukaan suomalaisten miesten selvä enemmistö, 60 prosenttia, on kotoisin jääkaudenaikaisesta Siperiasta. Seuraavaksi eniten heitä on tullut Balkanilta (29 %), mutta Tiede-lehden mainitsemista jääkauden aikaisista refugioista Ukrainasta ja Iberiasta vain 7 ja vastaavasti 4 prosenttia.
Nyt tiedustelisin, olisiko asiaa tuntevilla halua selittää, onko kyseessä vain näennäinen ristiriita vai miten edellä esitellyt näkemykset pitäisi tulkita.
Katsotaanpa...
Takala näyttää käsitelleen vain Suomen ensimmäisiä asuttajia, koska Kunda, Veretje ja Butovo sijaitsevat Suomen etelä- ja kaakkoispuolilla. Näiden kulttuurien väestöt ovat pääosin peräisin itäisistä refugioista. Suomessa on vain pohjoisimmassa Lapissa väestöä, joka on tullut läntistä reittiä oletetusta Iberian refugiosta, joten suomalaisten itä-länsi-ero ei voi palautua läntisen ja itäisten refugioiden eroihin, vaikka Tiede-lehden jutussa annetaankin (vahingossa, luulen) niin ymmärtää. Eli kahden ensimmäisen seikan välillä (Takala vs. Ripatti ja Niskanen) ei ole todellista ristiriitaa.
Wiikin mallissa oletetaan tiettyjen isälinjojen olevan peräisin tietyistä refugioista, mutta todellisuudessa isälinjoja on saattanut esiintyä samoissakin refugioissa. Isälinjat tosiaan antavat erilaisen kuvan suomalaisista kuin äitilinjat ja genominlaajuinen tarkastelu: Suomalaisten vallitseva isälinja on syntynyt jossain Siperian - Keski-Aasian tienoilla, mutta äitilinjojen ja koko genomin osalta suomalaiset eivät juurikaan poikkea muista eurooppalaisista.
Tähän tilanteeseen liittyy ainakin kaksi prosessia:
1) Patrilokaalinen eksogamia. Kun Euraasiassa enimmäkseen puoliso on haettu oman ryhmän ulkopuolelta (yhteisöjen ollessa pieniä) ja nainen on muuttanut miehensä luokse, ovat väestöjen äitilinjat sekoittuneet tehokkaasti. Miesklaanien väliset erot taas eivät ole tasoittuneet eivätkä isälinjat samalla tavoin sekoittuneet.
2) Esivanhempien teoreettinen lukumäärä tuplaantuu joka esisukupolvi, joten koko genomissamme saattaa olla vain murto-osa suoran isälinjan esi-isämme (isän-isän-isän-isän-jne.) geeneistä: Idästä tulleen miehen pojalla on puolet itäisiä geenejä, tämän pojalla neljäsosa, tämän pojalla kahdeksasosa jne. (kun oletetaan ettei äitejä haeta enää sieltä kaukaa idästä josta esi-isä tuli). Siksi isälinja voi olla itäinen, vaikka muuten olemmekin geneettisesti lähimpänä baltialaisia ja skandinaaveja.