jsn

Re: Nyqvist: Onneksi Kordelin ja Aaltonen eivät tukeneet vain aikansa teollisuutta

Vetehinen kirjoitti:Jos vastauksena on, minä tiedän historiasta, niin rakennusinsinöörin vastine olisi minä tiedän millainen talo on.

Rakennusinsinööri joka tietää millainen talo on, on aika tyhjän pantti, mutta insinööri, joka osaa rakentaa talon, on arvokas. Sama koskee humanisteja. Pelkkä tieto historiasta ei ole paljon väärtti, mutta mihin sitä tietoa voi käyttää, voi olla arvokasta.
Selväksi tulee ainakin se, että sinä selvästikin tiedät sekä historiasta että myös sen, mihin sitä tulee käyttää.

Insinöörianalogia toimii kerrassaan huonosti. Pitäisikö tähtitieteilijän ja fyysikon osata rakentaa maailmankaikkeus, jotta hänen tietämyksensä olisi arvokasta. Mikään luonnontieteellinen kehitys ei olisi mahdollista ilman mittavaa perustutkimusta, josta on yhtä vaikea osoittaa konkreettisia hyötyjä kuin humanistisestakaan tutkimuksesta. Taloustieteilijä ei myöskään osaa rakentaa toimivaa ja ongelmatonta talousjärjestelmää, vaan hänen tehtävänsä on ymmärtää ja selittää, miten talous toimii. Rakennusinsinööri ei harjoita tiedettä vaan rakentaa taloja, jotka arkkitehti hänelle piirtää. Itse asiassa hän harvoin edes suoriutuu tehtävästään yksin. Joskus niistä taloista tulee vieläpä varsin huonoja, kun rakennusyhtiön motiivina on nopea rahan tekeminen laadun kustannuksella.

Vetehinen

Re: Nyqvist: Onneksi Kordelin ja Aaltonen eivät tukeneet vain aikansa teollisuutta

jsn kirjoitti:
Vetehinen kirjoitti:Jos vastauksena on, minä tiedän historiasta, niin rakennusinsinöörin vastine olisi minä tiedän millainen talo on.

Rakennusinsinööri joka tietää millainen talo on, on aika tyhjän pantti, mutta insinööri, joka osaa rakentaa talon, on arvokas. Sama koskee humanisteja. Pelkkä tieto historiasta ei ole paljon väärtti, mutta mihin sitä tietoa voi käyttää, voi olla arvokasta.
Selväksi tulee ainakin se, että sinä selvästikin tiedät sekä historiasta että myös sen, mihin sitä tulee käyttää.
Leikkasit edelliset kappaleet pois, jolloin tuo lainaus näyttää torsolta.

Tarkoitin ettei pelkällä tiedolla ole paljon arvoa, ellei osaa käyttää tietoa hyväksi. Tiedon avulla syntyvä tulos voi olla arvokas
jsn kirjoitti:Insinöörianalogia toimii kerrassaan huonosti. Pitäisikö tähtitieteilijän ja fyysikon osata rakentaa maailmankaikkeus, jotta hänen tietämyksensä olisi arvokasta.
Ei.
jsn kirjoitti:Mikään luonnontieteellinen kehitys ei olisi mahdollista ilman mittavaa perustutkimusta, josta on yhtä vaikea osoittaa konkreettisia hyötyjä kuin humanistisestakaan tutkimuksesta.
Toki on itse kullekin vaikeaa selvittää itselleen saati muille, mitä arvoa omasta työstä on. Ei ole aivan helppo asia. Joissakin töissä se on helpompaa kuin toisissa.

Kukaan tuskin miettii humanistien puolesta mitä humanistit osaavat, saavat aikaan tai mitä arvoa humanistien työstä on.
jsn kirjoitti:Taloustieteilijä ei myöskään osaa rakentaa toimivaa ja ongelmatonta talousjärjestelmää, vaan hänen tehtävänsä on ymmärtää ja selittää, miten talous toimii.
Ehkä noin. Mahdollisesti pyrkiä estämään taloudellisia romahduksia tai jotain muuta. Heitä on monissa eri asemissa.
jsn kirjoitti: Rakennusinsinööri ei harjoita tiedettä vaan rakentaa taloja, jotka arkkitehti hänelle piirtää. Itse asiassa hän harvoin edes suoriutuu tehtävästään yksin. Joskus niistä taloista tulee vieläpä varsin huonoja, kun rakennusyhtiön motiivina on nopea rahan tekeminen laadun kustannuksella.
Niin. On ne huonoja :-)

jsn

Vetehinen kirjoitti:Ehkä noin. Mahdollisesti pyrkiä estämään taloudellisia romahduksia tai jotain muuta. Heitä on monissa eri asemissa.

jsn kirjoitti: Rakennusinsinööri ei harjoita tiedettä vaan rakentaa taloja, jotka arkkitehti hänelle piirtää. Itse asiassa hän harvoin edes suoriutuu tehtävästään yksin. Joskus niistä taloista tulee vieläpä varsin huonoja, kun rakennusyhtiön motiivina on nopea rahan tekeminen laadun kustannuksella.

Niin. On ne huonoja :-)
Käytit itse melko tavalla palstatilaa sen todistamiseen, että rakennusinsinööri olisi automaattisesti jotenkin ylivoimainen. Tämä ei tarkoita silti että kukaan muukaan olisi ylivoimainen koulutuksensa tai alansa vuoksi.

Vetehinen

jsn kirjoitti:Käytit itse melko tavalla palstatilaa sen todistamiseen, että rakennusinsinööri olisi automaattisesti jotenkin ylivoimainen. Tämä ei tarkoita silti että kukaan muukaan olisi ylivoimainen koulutuksensa tai alansa vuoksi.
Harmi vaan, että sait käsityksen, että todistelisin rakennusinsinöörin ylivoimaisuutta, kun tarkoitus oli kuvata eroja tietämisen ja osaamisen välillä.

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”