Agricolaverkon vintti
Tietoja Maailman kansoista, heidän tavoista, uskonnoista ja vaiheista.
|
AGRICOLA |
[Ensimmäisen Osakkeen loppu]
[Sisällys]
[Toisen Osakkeen loppu]
-82-
Toinen Osake.
Kristuksen jälkiset kansakunnat.
Entisen osakkeen lopussa jätimme sivistyneen maailman surkeaan tilaan.
Kaikki hengellinen voima oli siltä kadonnut.
Kristinusko kyllä, niinkuin jo ennen olemme maininneet teki tehtävänsä, mutta koko se
sukukunta, joka ihmiskunnan asioita ajeli, oli semmoiseen turmelukseen vaipunut, ett'ei
siitä enää ollut paljon toivomistakaan.
Uusi suku, uudet kansat tarvittiin, joihin saisi Kristuksen jalo oppi kylvää sivistyksen
siemenet.
Nämät kansat vielä elivät suuressa raakuudessa, mutta heissä oli tuo luonnon
kasvattama voima ja kelpo, joka teki heidät korkeampaan sivistykseen mahdollisiksi.
Aasiasta olivat nämät kansat, jotka olivat germanilaista sukuperää ja kutsuttiinkin
yhdellä nimellä Germanilaisiksi vähin erin Eurooppaan tunkeuneet, niin että jo
Kristuksen syntymä-aikana germanilaisia kansoja asui Maas-virrasta aina Donau-virran
suulle ja Itämerestä aina Karpativuorille.
Roomalaiset eivät näistä paljon tienneet, ehkä saivatkin heidän voimaansa ja
urhoollisuuttansa tuntea.
Sillä nämät raa'at kansat olivat ottaneet tavaksensa tunkeuda <> Rooman alus-maihin ja
kun tuo hehkuvaisuuteen uupunut Rooman kansa ei enään voinut paljon vastarintaa tehdä,
rupesivat sitä yhä kiivaammin ahdistamaan, kantaen veroa milloin missäkin.
-83-
Rooman keisarit ottivat heitä sotapalvelukseen, kun oli omista alamaisistaan kaikki
sotakunto kadonnut.
Mutta nämät vieraat eivät suotta menneet Rooman edestä miekan mittelohon, useinkin
omia heimolaisiansa vastaan, vaan ottivat tästä vaivastansa runsaan palkinnon.
V. 476 j. K., jona viimeinen jäännös länsiroomalaisesta valtakunnasta hävisi, oli
kaikki muut Rooman alusmaat paitsi Italiaa näitten rakalais- kansain käsissä.
Nyt näytti koko itäinen Eurooppa kovin surkealta.
Sillä kun joutuu hengellinen voima rappiolle, ei voi myöskään maallinen kukoistua.
Ja niinpä nytkin oli.
Nuot alinomaiset sodat olivat hirvittäväisen häviön vaikuttaneet.
Monet suuret kaupungit olivat vallan ihmisistä tyhjät tahi kokonaan hävitetyt.
Erittäinkin oli Italian tila surkuteltava.
Niinpä juttelee eräs roomalainen pispa, kuinka Tuskian nimisessä maakunnassa Italian
maata ei löytynyt melkein yhtä ainoata henkeä.
Ehkä tässä lauseessa lieneekin paljon liioiteltua, näyttää se kumminkin, mimmoiseen
kurjuuteen tämä maakunta oli joutunut.
Pohjoisessa Italiassa olivat asiat samalla kannalla.
Jolla oli voimia, rupesi rosvoksi, sillä tämä oli nykyisinä aikoina paras elatuskeino.
Pellot olivat viljelemättömät, niityt muuttuneet nevoiksi ja monet maanpaikat, jotka
ennen olivat hyvissä varoissa <> ja voimissa olleet, makasivat nyt autiomaina.
-84-
- Ihmeellistä on nähdä, kuinka asiat tästä surkeudesta pääsivät paremmalle
kannalle.
Niinkuin jo olemme maininneet, olivat Kristin-usko ja uusi suku, joka nyt oli astunut
historian näkyville, ne keinot, joittenka kautta maailma, niin sanoakseni, uudesta
syntyi.
Ennenkuin lähdemme näitten kansain eri luonnetta ja vaiheita tutkimaan, täytyi meidän
lyhykäisesti kertoella, kuinka he, jotka olivat kauan Rooman valtaa häirinneet ja sen
hävittäneetkin, vaelsivat hakien itsellensä asuma- siaa ja viimeinkin tulivat
vakinaisille asuntopaikoille.
Nämät tapaukset, jotka ovat täynnänsä hämmennystä ja sekasortoa, kutsutaan
historiassa nimellä: kansain-vaellukset.
Kansain-vaellukset alkavat Hunnilaisten tulolla Eurooppaan v. 375 j. Kr.
Tämä kansa tuli Aasian aromailta.
Mikä syy lienee pakoittanut heitä tähän vaellukseensa on tietämättömissä.
Mutta näkyy ainakin olleen kansoissa joku salainen taipumus, joka on pakoittanut heidät
idästä länteen vaeltamaan.
Sillä se seikka käy maailman historiasta selväksi, että maan asuttaminen on tapahtunut
idästä länteen.
No, mikä lienee ollutkin, on se vaan selvänä totena, että Hunnilaiset Eurooppaan
tultuaan panivat kaikki kansat, jotka tiellänsä olivat, liikkeelle.
Ennenkuin rupeemme heidän retkeänsä Euroopassa ja sen seurauksia katsastelemaan,
täytyy meidän heidän tavoistansa muutamia sanoja lausua, koska ovat kansain-vaellusten
oikea syy.
-85-
- He mainitaan olleen ulkomuodoltansa hirmuisen julmat, jotta enemmin olivat
kaksijalkaisten eläinten näköiset kuin ihmisten.
He eivät nauttineet muuta ruoka-aineita, kuin lihaa, jota söivät vallan raa'altansa, ja
metsissä kasvavia yrtinjuuria.
Sanotaan heillä olleen tapana panna lihakappaleet satulaksi hevosenselkään, sillä
tavalla kantaen evään mukaansa.
Leipää pitivät he aivan ventona ruokana.
Maanviljelys oli heille vallan outo.
Vakinaisia asuntopaikkoja eivät kärsineet.
Lapsuudesta saakka olivat oppineet kuljeskella yli ympärin metsissä ja majoitella
milloin missäkin, useinkin sinertävän taivaan alla.
Tavallisesti oli heillä kuitenkin telttiä, jotka veivät mukaansa matkoilla.
Vaatteitansa, joita oli heillä palttinasta ja myöskin metsänhiirien nahasta, eivät
riisuneet ruumiistansa, ennenkuin nämät hajosivat ryysyiksi.
Hevosiinsa olivat ikään kuin kiinnitetyt.
Hevosen selässä söivät, nukkuivat ja toimittelivat kaikkia askareitansa.
Tappeluksissa sanotaan heidän olleen erinomaisen sukkelia, niinkuin tavoistansa
muutoinkin on arvattava.
Tämmöinen oli nyt se kansa, joka pani kaikki entiset asiat sekasortoon.
Ensin tapasivat Alanit, joista osa yhdistyi heidän laumoihinsa ja toinen lähti heitä
pakoon.
Sitten kohtasivat Götiläiset, jotka asuskelivat Don-virrasta aina Theiss- virtaan
saakka.
Nämät jakaantuivat kahteen pää-osaan: Itägötiläiset ja Länsigötiläiset.
Edelliset lannistuivat Hunnilaisten alle, mutta Länsigötiläiset pakenivat
Kreikkalaiseen keisarikuntaan, jossa saivat asuntopaikkoja.
Mutta tänne asettuansa sekaantuivat pian riitaan <> Kreikkalaisten kanssa.
-86-
Jonkun aian perästä ilmaantuivat he Italiassa, hävittäen Rooman kaupunkia.
Tästä lähtivät Espaniaan, jossa perustivat väkevän valtakunnan.
- Hunnilaiset taas riensivät yhä länteenpäin, pakoittaen kaikki Germanilaiset ja
Slavilaiset kansakunnat, jotka asuivat Don, Weichsel ja Donau virtojen välillä, joko
pakoon lähtemään tahi valtansa alle lannistumaan.
Niinpä lähti eräs Radagaiso niminen kuningas ynnä suuret sotajoukot Sveviä, Alania ja
Vandalia Hunnilaisia pakoon ja tuli hävittäen ja kaikenlaista julmuutta harjoittaen
Italiaan, jossa tuho hänen saavutti.
Iso osa sotilaitansa sai täällä surmansa ja muut pötkivät joutuisasti pakoon,
lähtien isommalta osalta Galliaan, jossa rupesivat kaikellaisiin tuhotöihin.
Muutamia vuosia jälkeenpäin tulivat samat kansat Espaniaan, jonka asuttivat.
Tämä tapahtui vuonna 409 j. Kr.
Jo v. 429 lähtivät Vandalit Gibraltarin salmen yli Ahrikkaan jonka pohjoispuolen ottivat
valtoihinsa.
Täällä valtansa pysyi nuon vuosisadan aikaa.
- Hunnilaiset taas näyttävät nyt jonkun aian pysyneen alallansa.
Mutta tämä lepo pian loppui, kun tuo mainio Attila tuli heidän kuninkaaksensa.
Tätä miestä pelkäsi ja kamoksui koko senaikainen maailma.
Hänen julmuudestansa oli semmoinen pelko syntynyt, että oli hoku semmoinen että mihin
hevosensa kavio oli astunut, siinä ei enään ruohoa kasvanut.
Tämän miehen johdon alla tulivat Hunnilaiset Galliaan, johon aikojen kuluessa erityisiä
kansoja oli asettunut.
Etevimmät <> olivat Frankilaiset, jotka sittemmin ottivat koko Gallian valtoihinsa, ja
Burgundilaiset jotka asuivat itäisessä osassa maata.
-87-
Länsi-götiläiset taas pitivät Espaniaan koskevan osan maata hallussansa.
Kaikki nämät kansat ynnä Roomalaiset liittyivät yhteen, vastustaaksensa Hunnilaisia ja
tekivätkin heille niin kovaa vastarintaa, että heidän täytyi suurella häviöllä
peräytyä.
Mutta jo tulevana vuonna 452 j. Kr. tunkeusi Attila hävittäen ja polttaen Italiaan.
Täältä sanotaan roomalainen pispa Leo hyvillä sanoilla saaneen hänen palaamaan.
Jo seuraavana vuonna kuoli Attila ja Hunnilaisten nimi ja valta katosi historiasta.
Niinkuin jo ennen olemme maininneet, hävisi Rooman valtakunta Italiasta kokonaan v. 476
j. Kr.
Italian haltiaksi tuli nyt Herulien ruhtinas Odoacer.
Mutta jo v. 493 täytyi Herulien lannistua Itägötiläisten alle, jotka nyt pääsivät
Italian hallitsijoiksi.
Heidän valtansa pysyi vuoteen 553, jolloin Kreikkalainen keisari Justiniano kukisti
Italian valtansa alle.
Mutta eipä aikaakaan, niin kadottivat Kreikkalaiset keisarit koko pohjoisen puolen
Italiata Longobardille, jotka tulivat tähän maahan nykyisestä Unkarista Donaun
tienoilta.
Heidän valtansa leveni yhä eteläänpäin, kunnes Frankilaisten keisari Kaarlo Suuri
hävitti heidän valtakuntansa v. 776 j. Kr.
Vielä on Anglosaksien muutanto Britanniaan mainittava.
Tämä maa oli jo aikoja sitten tullut Roomalaisten valtaan, mutta kun Rooman valta <> oli
ruvennut yhä enemmin kitumaan ja rappiolle joutumaan, niin oli Roomalaisten täytynyt
jättää koko tämä saarimaa oman onnensa nojaan, suojellaksensa muita alusmaitansa.
-88-
Kun vielä lisäksi turmelevaisia sotia rupesi raivoomaan maan asukasten välillä ja
ei tahtonut voitto kummallekkaan puolelle oikein kallistua, niin olivat riidat vierasten
avulla ratkaistavat.
Oli, näet, sota syttynyt Brittiläisten ja pohjoisemmin asuvaisten Piktien ja
Skottilaisten välillä ja kun eivät voineet Brittiläiset torjua päältänsä
vihollistensa päällekarkauksia, kutsuivat he avuksensa Anglosaksit, jotka asuivat
pohjoisessa Saksanmaassa Pohjoismeren rannoilla.
Nämät tulivatkin, mutta ottivat palkaksi avustansa maan haltuunsa.
Melkein kaikki ne kansat, joita olemme maininneet, kansain vaelluksista puhuessamme,
olivat Germanilaista sukuperää.
Vanhojen Germanilaisten tavoista täytyy meidän siis vähän laveammin jutella,
erittäinkin kun meidän aikainen sivistys suurimmasta osasta ensin on heidän seassansa
juurtunut ja kukoistanut.
Germanilaisten oikea pesäpaikka oli Germania eli nykyinen Saksanmaa.
Mutta Germanilaisia kansoja otti myöskin muita maita paitsi nykyistä Saksanmaata
haltuunsa.
Niinpä asettuivat Frankilaiset Galliaan eli nykyiseen Ranskanmaahan <> ja Anglosaksit
Britanniaan.
-89-
Näissä maissa on Germanilainen kansallisuus hämmentynyt niihin kansallisuuksiin,
joitten hallussa maat ennaltaan olivat ja näistä kansain- sekaannuksista ovat sittemmin
nykyiset Ranskan ja Englannin kansat syntyneet.
Tästä näemme, kuinka sivistyksensä puolesta etevimmät kansat Euroopassa monessa
kohden nojaavat germanilaisuuteen.
Puhuessamme tässä luvussa Germanilaisista, tarkastelemme parhaittain niitä, jotka
asuskelivat nykyisessä Saksanmaassa ja joittenka jälkeiset nykyiset Saksalaiset ovat.
Germanilaiset olivat vahvaa ja rotevaa sukua, pitkät ja soreat kuin tammet maansa
metsissä.
Terävät silmänsä olivat siniset ja hiuksensa kullankeltaiset.
Tämä ulkomuoto oli Germanilaisilla vuosisatoja läpitsensä.
Tukka oli Germanilaisilla suuresta arvosta, jonka tähden pitivät siitä suurta huolta.
Myöskin Roomalaisten tykönä pidettiin kullankarvaiset hiukset suuressa arvossa, niin
että roomalaiset naiset kantoivat Germanilaisilta ostetuita hiuksia taikka antoivat
omalle tukallensa voiteella, johon kultahietaa oli sekoitettuna, kullankarvaisen värin.
- Germanilaisten puku oli semmoinen ett' ei siitä ollut ruumiin vapaalle liikunnolle ja
voimien käyttämiselle mitään estettä.
Ruumiinmukainen nuttu eli takki hihoitta oli heidän alkuperäinen pukunsa.
Eläinten taljat kannettiin usein päällys-verhona, mutta tämä oli enemmin
koristukseksi, kuin peitteeksi.
- Myöskin Germanilaisten viholliset kiittivät ja ylistivät suuresti <> heidän hyvät
avut.
-90-
Heissä oli muka suuri oman arvonsa tunto ja sekä itsenäiseen että valtiolliseen
vapauteen taipuva mieli.
Germanilaisten mielenlaatuun kuului myöskin syvämielisyys ja tunnollisuus.
Miehuus ja urhoollisuus elähyttivät kaikkia.
Mies pidettiin arvossa sen mukaan, kuin hän oli urhoollinen ja sotaisa.
Se oli suuri juhlallisuus, kun miehistyneelle nuorukaiselle ensin annettiin sota-aseet.
Kaikkiin toimituksiin veivät miehet sota-aseet mukaansa.
Sota-päälliköitä valitessansa, pitivät enemmin lukua miehen urhoollisuudesta kuin
i'ästä.
Vaimot ja lapset otettiin mukaan tappeluksiin, että muka niistä olisi sotivaisille
suurempi kehoitus urhoollisuuteen.
- Usein tapahtui, että joku arvossa pidetty sotilas kutsui miehiä johonkuhun
sota-yritykseen; silloin kokoontuivat useat hänen ympärillensä sekä sota- innosta
että luottamuksesta kutsujan sotakuntoon.
Kaikki kokoontuneet vannoivat uskollisuuden valaa hänelle, niin että hänen oli oikeus
tappaa se, joka osoitti tottelemattomuutta ja uppiniskaisuutta.
Jälkeen tappeluksen antoi hän palkinnoksi seuraajillensa jonkun osan sotasaaliista,
niinkuin sota-aseita, hevoisia ja vaatteita.
Germanilaisten sotahimo pakoittivat heitä usein lähtemään muille maille
sotapalvelukseen.
Niin oli Augusto keisarilla Roomassa germanilainen vartiajoukko.
Tappelukseen rynnätessä nostivat Germanilaiset kamottavaisen sotahuudon.
Jos soturin voimat lannistuivat, niin riensivät usein naiset avuksi.
Tästä näemme, kuinka naiset ottivat osan miesten toimissa.
-91-
Olikin ominaisuus Germanilaisissa, että pitivät naiset suuressa kunniassa.
Tässäpä oli alku, jonka vasta Kristin-usko saatti kukoistukseen, siihen ritariseen
mieleen, joka keski-aikana oli yleinen Germanilaisissa kansoissa.
- Vanhoilla Germanilaisilla kyllä oli pakanallisia menoja, mutta nämät olivat vallan
erilaiset Itämaalaisten jumalanpalveluksesta.
Synkeissä metsissä, ikivanhain puitten juurilla rukoilivat isäinsä jumalia.
Täällä oli heillä pyhiä paikkoja jumalain kunniaksi.
Kun Germanilaiset vielä paimentolaisina elivät isän-valtaisuudessa, oli kunkin
perheenisäntä sen korkein herra.
Ainoastaan sodassa valittiin erityinen päällysmies.
Näitten päälliköitten, ruhtinasten ja kuningasten valta oli hyvin rajoitettu ja
määrätty.
Jo aikasin oli Germanilaisilla eroitus vapaitten ja orjain välillä.
Ainoastaan edelliset otettiin kansan lukuun ja ainoastaan heillä oli kansain- kokouksissa
jotakin sanomista.
Kuninkaat, jotka pian alinomaisten sotain tähden tulivat tavallisiksi, eivät saaneet
muuta eläkettä kuin vapa-ehtoisia lahjoja ja suurempaa osaa sotasaaliista.
Tähän tuli vielä joku osa sakoista.
- Kun joku maa oli valloitettu, jaettiin se kuninkaan ja etevimpien sotilasten välillä.
Tämä jako tapahtui arvalla.
Kuningas taas antoi usein omasta maan osastaan jonkun maatilkun läänityksenä
seuraajillensa, kun ei muulla voinut heidän apuansa palkita.
Samalla tavalla tekivät myös etevimmät sotilaat ( Athalingit ), jotka eivät yksin
lähteneet sotaan, vaan toivat mukaansa seuran, joka heiltä sai <> palkkansa.
-92-
Tämän palkan antoivat Athalingit siitä maan-osasta, joka jaolla oli langennut
heidän osallensa.
Myöskin oli semmoisia ( Frilingit ), jotka tulivat sotaan ilman seuratta.
He saivat vähemmän maanosan kuin Athalingit, kun ei heillä ollut mitään seuraa
palkittavana.
Kukin läänityksen ottaja eli vasalli oli läänissänsä itsevaltainen.
Hänellä oli ainoastaan lääniherransa kohtaan muutamia velvollisuuksia.
Näistä etevin oli velvollisuus lähteä sotaan kun tuli lääniherrasta käsky.
Aikaa voittaen muuttuivat läänitykset perittäviksi ja silloin tulivat vasallit melkein
itsenäisiksi ruhtinaiksi.
Sivistyksen siemenet saivat Germanilaiset kansat Roomalaisilta.
Nuot entiset raa'at elatuskeinot, metsästäminen ja karjanhoito, jättivät vähitellen
siaa maanviljelykselle, keinollisuudelle ja kaupan-liikkeelle.
Kristinusko vaikutti mahdottoman paljon Germanilaisten sivistyttämiseen.
Tämä tuli ensin Länsigötiläisille tutuksi; pispa Ulphilas käänsi neljät
Evankeliumit heidän kieleksi.
- Kaupan-liike sydänsaksassa ei ensinnä ollut muuta, kuin luonnon- tuotteitten
vaihettaminen.
Frankilaisten keisari Kaarlo Suuren aikana määrättiin muutamia paikkoja, joissa olisi
kauppatavarain vaihetus tapahtuva.
Eläinten-taljoja, suolaa, viljaa, viiniä, kudotuita kankaita ja orjia oli tavalliset
kauppatavarat.
Muutoin on kaupasta merkittävä, että se jo aikasin tuli Juutalaisten käsiin, sillä
meidän on muistaminen, ett'ei entisinä aikoina löytynyt mitään porvari-säätyä.
Tämä syntyi vasta 13:nnella vuosisadalla.
-93-
Germanilaisten vanhat la'it ja oikeudet ovat mitä merkillisimpiä.
Ensi-aikoina ratkaistiin kaikki tärkeimmät riidat yhteisissä kansan- kokouksissa, mutta
vähemmät riita-asiat heitettiin kyläkunnan esimiesten ratkaistaviksi, sitten kuin
jonkunmoinen lautakunta ensin oli sanonut ajatuksensa.
Tuomiot langettivat nämät riitain ratkaisijat enemmin vanhan tavan mukaan kuin minkään
varsinaisen lain ohjeesta, sillä vasta myöhemmin tulivat kirjoitetut la'it tavallisiksi.
Tuli, näet, tarpeelliseksi kirjallisesti säilyttää ne säännöt, jotka elivät kansan
huulilla.
Nämät la'it tarkoittivat parhaasta päästä pahanilkisyyden rankaisemista.
Kovin rangaistus oli kuolema, jota kuitenkin harvoin ja ainoastaan jumalain
lepyttämiseksi käytettiin.
Ainoastaan papit saivat kuoleman tuomion julistaa.
Muita ruumiillisia rangaistuksia kuin kuolemaa ei tarvinnut vapaan miehen kärsiä.
Ainoastaan orjat olivat kurituksen alaiset.
Sakot olivat tavallisimmat rankaisemisen keinot.
Asetukset vahingon korvauksesta ovat erittäin merkittävät.
Jos esim. kellään putoovasta puun-oksasta tuli joku vanhinko, sai hän vahinkonsa
korvaukseksi sen puun omaksensa, josta oksa oli pudonnut.
Samalla tavalla jos jonkun elikko vanhingoitti ketään, täytyi omistajan antaa elikko
vahingoitetulle korvaukseksi.
Sen mukaan, miten ja millä tavalla rikos oli tehty, määrättiin rangaistuksen kovuus.
Jos oli joku kavaluudella tapettu, niin kävi rangaistus tappajalle kovemmaksi.
Ensinnä suoritettiin sakot elikoilla, mutta sittemmin rahoilla, kun olivat Roomalaisilta <>
oppineet näitä käyttämään.
-94-
- Kavaluudella tapahtuneesta murhasta maksettiin nuon 600 ruplaa sakkoa; mutta riidan
vimmassa tapahtuneesta maksettiin ainoastaan 200 ruplaa sakkorahaa.
Kunkin jäsenen tärvelemisestä oli eri sakko-makso.
Myöskin oli eroitus sakoissa, jos oli veri vuotanut taikka ei.
Säätykunnian loukkaamisesta oli rangaistus semmoinen, että rangaistuksen alaiselta
leikattiin hiukset ja parta pois.
Väkivoimalla murtautua toisen huoneesen pidettiin erinomaisen suurena rikoksena ja
rangaistiin kovasti.
Kun jonkun omaisuutta joko ostolla tahi lahjalla toiselle omistettiin, oli joku
kuvauksellinen toimitus tapahtuva, jolla osoitetiin entisen omistajan oikeuden menevän
toiselle.
Tämä tapahtui kaupan tahi lahjan vakuutukseksi ja lupauksen ynnä erittäinkin valan
vahvistukseksi.
Kun esm. joku maantila myytiin, antoi myyjä kappaleen turvetta eli muuta semmoista
ostajalle, ja huonet-rakennuksen myytäessä sai ostaja lastusen.
Käden-lyöntö oli tavallinen lupauksen vahvistus.
Kukin vapaa mies oli ainoastaan vertaistensa tuomion alainen.
Valan vannomista seurasi tavallisesti kaikenlaisia juhlamenoja.
Pakanaisuuden aikana koski mies valaa vannoessa sota-aseisiinsa, vaimo taas hiuksiinsa ja
tuomari sauvaansa.
Myöskin asetettiin niin kutsutuita valan-auttajia, joittenka oli tarkoitus, ta'ata
vannojan totuullisuus sillä että he hänen kanssansa käsi kädessä tekivät valaa.
Näitten luku oli sen mukaan, kuinka tärkeä asia oli ja mistä säädystä vannoja.
Kun Kristin-usko oli <> päässyt juurtumaan ja siinä ohessa myös katolilainen epä-usko
ja taika-uskoisuus, niin tulivat pyhä-tuomiot suureen kunniaan.
-95-
Näistä ovat merkittävät tulikoetus ja vesikoetus.
Oli, näet, kanteen alaisen täytymys paljain jaloin astua tulikuumain saarain päälle,
tuoda sormus eli kivi kiehuvasta vedestä, pitää polttava rauta kädessä j. n. e.
Jos tämä tapahtui hänen vahingoitsematta, niin arvattiin tuosta hänen rikokseen
syyttömäksi.
Suuri muutos tapahtui kaikissa Saksalaisten oloissa, kun kolmas sääty eli
porvari-sääty syntyi.
Toiset valtio-säädyt olivat aatelisto ja papisto.
Aatelisto ei harjoittanut muuta, kuin sotaa ja ryöstöä ja eli rauhan aikoina
linnoissansa laiskuudessa ja hekumallisuudessa.
Tapansa olivat raa'at, kun taas kaupungissa vapaitten porvarien keskellä leveni siveys ja
sivistys ynnä porvarillinen yhteishenki.
- Vähitellen hajosi koko kansa erityisiin virka- eli ammatti-säätyihin, niinkuin
aatelisto, porvaristo, vapaat ja orjuudessa elävät talonpoiat, la'in- oppineet,
käsityöläisten ammattikunnat ja hiljan syntyneitten Yli-opistojen opettajat.
Tämmöinen ammattisuus kaikissa oli keski-aialle omituinen ja koski kaikkiin oloihin,
vaikuttaen kilvoituksen keinollisuudessa, kaupassa, taiteissa ja tieteissä.
Se poisti tavoista tuon entisen raakuuden ja sivisti yhteiselämän muodot.
Olemme kansain-vaelluksista puhuessamme näyttäneet kuinka germanilaiset kansat tulivat
vakinaisille asuntopaikoille, Germania eli meikäläisellä nimellä Saksanmaa jäi
suurimmaksi osaksi Germanilaisten <> haltuun, jotka täällä muuttuivat yhdeksi ainoaksi
kansaksi: Saksalaiset.
-96-
Mutta koko itäinen puoli Saksanmaata aina Elbe-virtaan saakka oli Slavilaisten
vallassa, jotka kansain-vaellusten aikoina olivat tänne siirtyneet, kun Germanilaiset
tunkeusivat länteenpäin, ottaen haltuunsa Roomalaiset alusmaat.
Näissä on Germanilaisuus hämmentynyt muihin kansallisuuksiin, mutta on sen siaan
aikojen kuluessa Slavilaisilta voittanut semmoisen alan, että Slavilaisuus jo on melkein
kokonaan Saksanmaasta hävinnyt.
- 8:nnella vuosisadalla kukisti Frankilaisten keisari Kaarlo Suuri suurimman osan
Saksanmaata valtansa alle.
Mutta hänen valtakuntansa jaettiin, poikansa Lutvikki hurskaan hallitessa, kolmeen osaan.
Näin syntyi Kaarlon äärettömästä keisarikunnasta kolme erityistä valtiota: Ranskan
eli Frankilaisten, Saksan ja Italian valtiot.
Saksanmaa oli ensinnä vaali-valtio, s. o. erityiset ruhtinaat valitsivat kuninkaan.
Sittemmin saivat ainoastaan muutamat ruhtinaat, niin kutsutut vaali- ruhtinaat (
Churfürsten ) kuninkaan-vaaliin ryhtyä.
Viimein tuli kruunu Habsburgin suvulle perittäväksi.
Ehkä Saksanmaa oli yksi valtakunta, jonka ylimäinen oli keisari oli se jakaantunut
useampiin herttuakuntiin j. n. e., joittenka hallitsijat eivät keisarista paljon lukua
pitäneet, vaan olivat ja eleskelivät oman mielensä mukaan.
Ymmärrettävä on, kuinka höllä tämmöinen side oli.
Niinpä olikin valtakunta kauan kitunut, ennenkuin se vihdoin viimeinkin ( v. 1806 )
hajosi useampiin toisistansa erinäisiin valtioihin.
-97-
Saksan keisari otti nyt nimeksensä: Itävallan keisari.
Karkoitettuansa Ranskan keisari Napoleonin Saksanmaasta, tekivät kaikki Saksanmaan
valtiot keskinäisen liiton, joka nyt on ainoana siteenä heidän välillänsä.
Frankilaisten tavoista ei tarvitse meidän tässä erityisesti puhua, koska jo
edellisessä luvussa olemme tarkastelleet Germanilaisia yleensä, joihin myöskin
Frankilaiset kuuluivat.
Frankilaisten asettumista Galliaan eli nykyiseen Ranskanmaahan olemme jo maininneet.
Täällä perustivat väkevän valtion, jonka alle koko Gallia tuli kuulumaan.
Sen perustajana oli Chlodvig.
Sen oikea kukoistus-aika tapahtui, kun Kaarlo Suuri pääsi hallitsijaksensa.
Tämä laski valtansa alle kaikki muut germanilaiset kansat, niin että tällä aikaa
Frankilaiset olivat Germanilaisten pääkansa.
Mutta tämä ei kauan kestänyt.
Niinkuin jo ennen olemme sanoneet, hajosi Frankilaisten suuri valta Lutvikki Hurskaan
hallitessa.
Tämä kuningas, näet, jakoi valtakuntansa poikainsa välillä, jotka suostuivat tähän
jakoon v. 843.
Nyt tuli Frankilaisten valta sisältämään suurimman osan nykyistä Ranskanmaata.
- Frankilaisten kansallisuus oli näinä aikoina vielä suuressa voimassa.
Mutta vähitellen rupesi se riutumaan.
-98-
Sillä gallilainen kansallisuus, joka, sittenkuin Frankilaiset olivat maahan
tunkeuneet, oli joutunut sorrettuun tilaan, heräsi taas uuteen voimaan.
Kun Kaarlo Suuren suku oli kuollut sukupuuttoon ( v. 987 ) ja Kapetingein suku kohonnut
Ranskan kuninkaan-istuimelle, rupesivat Frankilaiset vähitellen hämmentymään
gallilaiseen kansallisuuteen, jonka hallussa maa ennen Frankilaisten tuloa oli ollut.
- On historiassa usein havaittu, kuinka semmoisissa maissa, jotka ovat joutuneet
vieras-kansain haltuun, alkuperäisen kansallisuuden ensin on täytynyt lannistua vieraan
alle, mutta sitten uusilla voimilla hakenut ja voittanut sorretuita oikeuksiansa takasin.
Niinpä nyt Ranskanmaallakin asiat muodostuivat.
Molemmat kansat hämmentyivät toisiinsa yhdeksi kansaksi: Ranskalaiset.
Ehkä tämä uusi kansa ja myöskin maa on saanut nimensä Frankilaisista, nojaa se
kuitenkin verrattoman suurimmalta osalta gallilaisuuteen.
Myöskin näemme nykyisen Ranskan kielestä, että se sisältää paljon Roomalaisia
alku-aineita.
Tämä on aivan helposti ymmärrettävä asia, kun tiedämme, Gallian jo monta vuosisataa
ennen Frankilaisten tuloa olleen Roomalaisten vallassa, jonka alle Cesar oli sen laskenut.
- Kun ei tila salli meidän lyhykäisestikään kertoa Ranskalaisten historialliset
vaiheet, niin tahdomme vaan muistuttaa että he ihmiskunnan edistymisessä aina ovat
etupäässä astuneet.
-99-
Kuinka Anglo-saksit asettuivat Britanniaan, josta isomman saaren etelä-osa sai nimen
Englanti, olemme jo ennen maininneet.
Jo aikasin saivat Anglo-saksit vihollista vainoa ja rynnäkköä kärsiä Tanskalaisilta,
jotka ryöstö-retkillänsä nousivat maalle Englantiin.
Viimein onnistui kuningas Alfred Suuren voittaa Tanskalaiset, v. ( 871 - 901 ).
Mutta sittemmin rupesivat heidän päälle-karkauksensa uudestansa raivoomaan ja Tanskan
kuningas Knuutti Suuri nousi ( 1016 ) Englannin kuninkaan-istuimelle.
Tämä ymmärsi Anglo-saksia lepyttää ja kiinnitti heidät etuihinsa.
- Anglosaksit, jotka jo 6:nessa vuosisadassa taipuivat Kristin-uskoon, olivat uljasta, ja
oivallista kansaa.
Ainoastaan yhdessä kohdassa, joka on tämän aian oloista ymmärrettävä, ovat he
moitteen alaiset: he kävivät vilkasta orjan-kauppaa.
Mutta pian syntyi heille uusia, pahempiakin vihollisia, kuin Tanskalaiset olivat olleet.
Nämät olivat Normandialaiset, joista tohdomme tulevassa luvussa jutella.
He tulivat herttuansa Vilhelm Valloittajan johdon alla Normandian maakunnasta
Ranskanmaalla Englantiin, jossa voittivat Anglo-saksit Hastings'in tappelussa v. 1060.
Nyt jaettiin koko Englanti valloittajain välillä.
Anglo-saksein kansallisuus masennettiin ja sorrettiin hirvittäväisellä tavalla.
Ankara vihollisuus syntyi valloittajain, jotka viljelivät ranskalaista kieltä ja
ranskalaisia tapoja, ja vanhain asukasten välillä, jotta näytti <> ikäänkuin olisi
Anglo-saksein kansallisuus astunut viimeisiä askeleitansa historian tantereella.
-100-
Mutta aikaa voittaen rupesivat asiat heille selkenemään.
Vähitellen pääsi Anglo-saksein kieli ja kansallisuus voitolle ja eipä aikaakaan, niin
hämmentyivät molemmat kansat yhteen.
Ja nyt vasta syntyi Englannin jalo kansa.
Vielä on meidän puhuminen muistakin kansoista, jotka asuskelevat Britannian saarilla.
Walesit olivat jäännös Brittiläisten kansasta, joka Anglo-saksein maahan tunkeudessa
pakeni Britannian läntisiin maakuntiin, Wales'iin ja Cornwales'iin.
Täällä suojelivat kauan vapauttansa, kunnes he 13:nnellä vuosisadalla laskettiin
Englantilaisten vallan alle.
- Kansan yhteisissä asioissa piti vanhin perää, niin kauan kuin hänessä oli kuntoa ja
kykyä.
Hänen avuksensa hallitusasioissa oli jommoinenkin neuvoskunta, jonka piti oleman
viisaudesta, lain-taidosta ja kunnosta mainittava.
Kullakin vapaalla miehellä olivat täydet kansalais-oikeudet, jos hallussansa oli viisi
auran-alaa maata.
Tämä maan-ala oli jokaiselle maan-omistajalle tavallinen.
Mutta paitsi tätä kansalaisille jaettua maata, oli yhteinen maan-ala, jonka tuotteet
käytettiin yhteisten tarvetten ostoksi.
Aivan merkillinen on se seikka, että myöskin naisilla oli oikeus kansankokouksissa antaa
huutonsa.
Joka oli autiomaan viljamaaksi tehnyt, sai tästä hyvästä muutamia etu- oikeuksia
nauttiaksensa.
Aatelisvalta oli enemmin perustettu viisauteen ja tietoon kuin sotaisuuteen; aatelistoon
kuului myös tuomarikunta.
-101-
Iriläiset eli Irlannin asukkaat ovat niitä kansoja, jotka ennen Anglo-saksein tuloa,
asuttivat Britannian saaria.
Epätiedossa on, ovatko Irlannin ensimäiset asukkaat tulleet Britanniasta tahi
Espaniasta.
Vanhat roomalaiset historioitsijat kertovat Iriläisten olleen sangen raakaa kansaa, jotka
muka huviksensa söivät lähimmäisensä.
Iriläisten historia tuli paljoa selkeämmäksi, kun he 4:nellä vuosisadalla taipuivat
Kristin-uskoon.
Irlanti rupesi nyt Kristin-uskon oikeaksi pesäpaikaksi, sai hengellisiä laitoksia,
luostaria ja kouluja, joissa hurskaus ja tiede elostuivat, ja lähetti hurskaita,
innokkaita ja oppineita miehiä pakanain kääntämiseksi Euroopan mannermaalle.
Täydellä oikeudella nimitettiin Irlanti siihen aikaan " Pyhäin saareksi ".
Irlantilaiset olivat iloista ja vilpasta kansaa, joka rakasti laulua ja tanssia.
Ensimäinen valtiollinen laitos oli semmoinen, että kullakin heimokunnalla oli
päällikkönsä, kunnes jommoinenkin kaikille heimokunnille yhteinen ylipäällikkö
valittiin.
Tämä yhteinen päällikkö eli kuningas sai veroksensa karjaa ja oli kansan johdattaja
sodassa; vaalilla pääsi hän kuninkaan-istuimelle mutta hänen täytyi ensin valalla
vahvistaa erinäisten maakuntien la'it.
Perintö-oikeutta ei löytynyt ollenkaan; ansion mukaan ja muutoinkin sen mukaan, kuinka
hyväksi katsottiin, valittiin ruhtinas-suvusta kuninkaalle, hänen vielä eläessänsä,
jälkeisensä.
Irlannin oppilaitokset olivat jo aikasin suuressa maineessa, jotta niihin ulkomailta
kokoontui palion oppia harrastavia.
V. 1172 joutui Irlanti Englannissa <> hallitsevain Normandialaisten valtaan, jotka täällä
kauvan valtaa pitivät; melkein kolme vuosisataa kesti molempain kansain keskinäinen
taistelus.
-102-
- Mutta vielä pahempaan pulaan oli tämä onneton kansa joutuva.
16:nnellä ja 17:nnellä vuosisadalla tunkeusi tänne Englannista siirtolaisia, jotka
monien vaihetten perästä anastivat suurimman osan maata valtoihinsa, syösten
alkuperäiset asukkaat kurjuuteen ja viheliäisyyteen.
Iriläiset ovat kaikin voimin koettaneet ponnistella vieraita vastaan, mutta riutuvaiset
voimansa ei näy enään tätä taistelusta kestävän, sillä kansallisuutensa häviää
jo päivä päivältä isäinsä maalta.
Roomalaiset tunsivat pohjoisessa Britanniassa ainoastaan Caledoniain kansaa, mutta 3:nen
vuosisadan loppupuolella astuivat näitten siaan Piktit ja Skottilaiset historian
näkyville.
Piktit asuivat lakeudella ja Skottilaiset vuorimaassa.
Jälkimäiset sanotaan olevan sukuisin Iriläisistä siirtolaisista, jotka 5:nestä
vuosisadasta alkaen olivat muka muuttaaneet Irlannista Skottlantiin.
9:nellä vuosisadalla saamme Skottilaisista varmempia historiallisia tietoja, kun tästä
aiasta jutellaan normannilaisten merisissien rosvo-retkistä Skottlantiin.
Kuningas Kenneth II, voitettuansa ( v. 842 ) Piktien kuninkaan, yhdisti hänen maansa
Skottilaisten maan-alaan ja tuli Skottlannin vallan varsinaiseksi perustajaksi.
Maan laitokset ja asetukset olivat hyvin Irlannin mukaiset.
Skottilaisten tykönä oli ruhtinaallinen perintö-oikeus voimassa.
Ainoana elämän huvituksena <> näyttävät vanhat runot olleen.
-103-
Laulun säveleitä seurasi tavallisesti rakkopillin ja huilun ääni.
- V. 1603 sai Skottlanti saman hallitsijan kuin Englantikin ja v. 1707 tapahtui
täydellinen yhdistys näitten maitten välillä
Näin olemme nähneet kuinka Britannian saarilla asuvaiset kansat aikain kuluessa ovat
lannistuneet, mitkä pakolla mitkä suosiolla, Englantilaisten vallan yhdistykseen.
Tästä yhdistyksestä on syntynyt Suuri Britannian väkevä valta.
Muistutettava on, että Englannin kieli, kansallisuus ja sivistys on levinnyt
leviämistänsä yli koko saarimaan ja muut kansallisuudet saaneet jättää sille yhä
enemmän alaa.
Mutta myöskin tätä saarimaata ulommaksi, jopa yli koko maanpiriäkin, on Englannin
valta ynnä kieli ja sivistys levinnyt.
Sen melkoinen merivalta, keinollisuus ja valtiollinen vapaus ovat mitä merkillisimpiä
ihmiskunnan historiassa.
Normannilaiset eli Skandinavilaiset.
Tällä nimellä nimitettiin ennen muinoin Skandinavian eli Ruotsin, Tanskan ja Norjan
asukkaat.
Heidän uskontonsa, josta tahdomme muutamia sanoja lausua, ja tapansa osoittivat sitä
hillitöntä ja sotaista luonnetta, josta he ennen mainioina pidettiin.
Etevimmät jumalansa olivat: Odin, joka oli kaikkien jumalien päällikkö, Thor, ukkosen
jumala ja jalomielinen Balder.
Jumalat muka asuivat <> Asgard'in linnassa, joka oli keskellä maailmaa.
-104-
Siellä oli myöskin Vallhallan hovi, jonne kaikki urostöissä kaatuneet kokoontuivat.
Täällä muka jatkavat urohot jumalien seurassa sotaiset vehkeensä, taistelevat
keskenänsä ja viljelevät muita sotaisia askareita.
Mutta kun atrian aika tulee, heräävät näissä sotamelskeissä kaatuneet uteen
elämään ja syövät juovat iloisessa sovussa jumalien kanssa.
Brage, jumalien runoniekka, laulaa heille muinaisista urostöistä.
Sota, metsästäminen ja sodan-harjoitukset olivat vanhain Skandinavilaisten tavalliset
toimitukset.
Kukin vapaa mies jätti maanviljelyksen ja karjanhoidon orjillensa toimitettaviksi.
Hänen itse muka ei sopinut semmoisiin töihin ryhtyä.
Hän ei mielistynytkään muihin kuin sotaisiin toimiin, juominkihuvituksiin ja
runollisiin kertomuksiin isäin urostöistä.
Tämmöinen puoliraaka elämä mielutti kokonaan hänen sydäntänsä.
Tautiin kuoleminen pidettiin miehille häpeällisenä, jotta useimmat omalla kädellä
tappoivat itsensä, välttääksensä taudillisen kuoleman häväistystä.
Kuoleman tuskat hymysuin kärsiä, oli miehen suurin kunnia.
Useinkin karkasi sotilas ilman mitäkään suojelus-asetta, jopa vaateittakin
tappelus-kihinään.
Tämmöiselta raa'alta ja hurjamieliseltä kansalta ei voinut keskinäisiä riitoja
heimokuntien välillä ja rosvoretkiä kaukaisille maille olla mitään outoa; ja kun se,
niinkuin raaka ja sotanen kansa ainakin, piti verenkoston pyhänä velvollisuutena, niin
eipä voinut syitä verisiin taisteluksiin <> siltä puuttua.
-105-
Rosvoretket elikkä merisissien ( vikingar ) sotakäynnit saivat alkunsa
ruhtinaallisista miehistä, jotka kokoilivat ympärillensä joukon vapa- ehtoisia.
Väen lisäytyminen ja yhä yltyvä raakuus teki aikain kuluessa tämmöiset retket yhä
tavallisemmiksi.
Vielä oli toinen seikka, joka paljon vaikutti rosvoretkien enenemiseksi; oli, näet,
Skandinavilaisilla tapa semmoinen, että ainoastaan yksi poika peri isänsä tavarat ja
muut saivat hakea eläkkeensa, mistä heille paraitten sopi.
Luonnollisinta oli siis, että ryhtyivät semmoiseen elatuskeinoon, jotka muutoinkin
vallan sopi kansan ja aikakauden luonteesen.
Vieläpä oli usko semmoinen heissä juurtunut, ett'ei ollut hyvää kenenkään
köyhänä tulla Odin'in tykö Vallhallaan vaan mitä enemmän tavaraa kuollut toi
mukaansa, sitä suurempaa nautintoa piti hänellä oleman Vallhallassa.
Näinpä tulivatkin nämät rosvoretket yhteiseksi tavaksi ja varsinaiseksi
elatuskeinoksi.
Ensin he eivät ulottuneet kauemmaksi kuin naapurimaihin ja tapahtuivat milloin maitse
milloin meritse.
Mutta pian ruvettiin pitkiä merimatkoja kulkemaan kaukaisille maille, jopa Keskimeren
rannoillekkin.
Näitten rosvoin eli merisissien haahdet olivat hyvin pienet ja hukkuivatkin usein mereen,
mutta tämmöinen hukkumus pidettiin yhtä kunniallisena kuin kuolema tappelustantereella.
Alukset olivat tavallisesti purjeetta, vaan pantiin airoilla liikkeelle.
Tuo kolmentoista kyynärän pituinen peräsin koetti vahvankin miehen voimia; joka ei
voinut tällä perää pitää, sen täytyi jäädä <> kotiin.
-106-
Merisissit eivät ainoastaan ryöstäneet ja hävittäneet rantamaita, vaan läksivät
aluksillansa virtoja ylöspäin maan sisuun; jos heiltä paluumatka suljettiin, läksivät
maamatkaa johonkuun toiseen virtaan, kantaen hartioillansa alukset ja voitetun saaliin, ja
pääsivät tällä tavalla aukealle merelle.
9:nellä vuosisadalla oli into tämmöisiin retkiin korkeimmillaan.
Myöskin maamatkoja samottiin.
Niinpä kulkivat läpi Venäjänmaata aina Mustalle Merelle, jopa ottivat
sotapalveluksenkin Kreikkalaisen keisarin hovissa.
Samatenkuin Skandinavilaiset pitivät oman henkensä halpana, eivät muittenkaan paljon
säästäneet.
He olivat julmat ja säälimättömät vihollisillensa, joita sota-aseilla voittivat
taikka joittenka maata ryöstivät, tuoden välillä jumalillensa ihmisuhriakin.
Tämmöisiin uhriin määrättiin ei ainoastaan vangituita, orjia ja pahantekijöitä,
vaan kun joku erinomainen onnettomuus kohtasi, uhrasi joskus isä poikansa ja maakunta
kuninkaansakin jumalille lepyttäjäisiksi.
Useimmiten täytyi vangituitten maksaa hyvät lunnaat, päästäksensä vapaaksi, ja se
paikkakunta, jota merisissien tulo kohtasi, sai tavallisesti maksaa aika pakkoveron.
Eipä siis ole ihmeteltävää, että pelko ja vapistus seurasi heitä, missä vaan
kulkivat, erittäinkin kun osoittivat munkeille ja luostareille erinomaista vihollisuutta.
- Tämmöiset merisissit voittivat v. 911 Frankilaisten kuninkaalta Neustrian maakunnan,
joka heiltä sai nimen: Normandia.
Siinä taipuivat Kristinuskoon ja ranskalaiseen kieleen.
Täältä valloittivat <> Englannin, josta edellisessä luvussa olemme puhuneet.
-107-
Myöskin lähti täältä siirtokunta eteläiseen Italiaan, jossa niin muodoin syntyi
normandialainen valtio.
- Nämät meriretket taukosivat itsestään, kun ruvettiin näissä pohjoisissa maissa
Kristin-uskoa julistamaan.
Tämä saikin täydellisen voiton monien taistelusten ja vaihetten perästä noin v. 1150.
[Ensimmäisen Osakkeen loppu]
[Sisällys]
[Toisen Osakkeen loppu]
|