WiderScreen 3-4/2020: David Lynch -erikoisnumero
Tiivistelmien deadline 10.6.2020
Numeron toimittajat: Petri Saarikoski, Katriina Heljakka ja Pauliina Tuomi
WiderScreen-lehden syksyn/talven erikoisnumeron teemana on ohjaaja David Lynch, joka tunnetaan paitsi erikoislaatuisista elokuvistaan myös lukuisista taidetuotannoistaan. David Lynch on useaan otteeseen viitannut, että hän haluaa tuotannoissaan kuvata ja avata outoja maailmoja, joihin pääsy olisi muuten mahdotonta (ks. Esim. Lynch in Wolf, 2012: 1). Lynch tunnetaankin erityisesti epälineaarisesta tarinankerronnastaan ja arvoituksellisesta kuvaustavastaan. Hänen tuotantonsa ympärille on syntynyt vuosikymmenien aikana uskollista fanitoimintaa, ja myös kriitikoiden joukossa hän on noussut tärkeäksi ja monilahjakkaaksi taiteilijaksi. Osa yleisöstä on toisaalta suhtautunut Lynchin tuotantojen visuaalisiin kokeiluihin ja vinksahtaneeseen estetiikkaan hyvin ristiriitaisesti – vastaavaa kritiikkiä on tullut myös televisio-, media- ja elokuvateollisuuden piiristä.
Yksi David Lynchin avainteoksista on tv-sarja Twin Peaks, jonka hän kehitti ja tuotti yhdessä Mark Frostin kanssa. Sarjan ensimmäinen osa näytettiin televisiossa 8.4.1990, joten se täyttää tänä vuonna kunnioitettavat 30-vuotta. Alkuperäinen Twin Peaks (1990–1991) olikin yksi ensimmäisistä kulttiasemaan nousseista tv-sarjoista, joka yhdisti kiehtovalla ja mieleenpainuvalla tavalla piirteitä muun muassa salapoliisitarinoista, kauhu- ja tieteisfiktiosta ja saippuaoopperoista. Sarjan kolmas tuotantokausi (Twin Peaks: The Return) käynnistyi toukokuussa 2017, ja nousi nopeasti yleisön ja kriitikoiden arvostamaksi jatko-osaksi.
Tieteellisissä tutkimuksissa multimodaaliset lähestymistavat ovat nousseet tärkeiksi johtoteemoiksi David Lynchin tuotantoa tarkasteltaessa. Erityisnumero haastaa Lynchin taiteesta ja tarinankerronnasta kiinnostuneet tutkijat lähentymään hänen ”outoja maailmojaan” luovalla, jopa kumouksellisella tavalla. Erikoisnumero keskittyy tarkastelemaan Lynchin tuotannon outoutta”, tarinankerronnan monitulkintaisuutta, kulttiasemaa, vastaanottoa sekä kulttuurista merkittävyyttä. Kirjoitukset voivat tarkastella Lynchin piirroksia, maalauksia, kirjoituksia, lyhytelokuvia, televisiosarjoja tai kokoillan elokuvia.
Teemanumero on kaksikielinen (englanti / suomi). Vertaisarvioitavien tutkimusartikkelien (4000–7000 sanaa) lisäksi numeroon voi tarjota varsinaista artikkelia lyhyempiä tutkimuskatsauksia ja kirja-arvioita. Lisäksi tervetulleita ovat myös kaikki taiteelliset kokeilut ja teokset, jotka tavalla tai toisella hyödyntävät David Lynchin monimediaalisia tuotantoja.
Numeroon tarjottavat kirjoitukset voivat liittyä seuraaviin teemoihin, mutta myös vaihtoehtoiset lähestymistavat ovat mahdollisia:
- yleisövastaanotto
- kulttiasema ja fanikulttuurit
- leikki, leikillisyys ja huumori
- parodiat, pastissit ja muut osallistavan mediakulttuurin muodot
- narraation monitulkintaisuus
- unet, illuusiot, mielikuvitus ja fantasia
- estetiikka ja tunnelma
- David Lynchin tuotantoon perustuvat taiteelliset produktiot (digitaaliset tai analogiset)
- kehollisuus, digitaalisuus ja aistimellisuus
- kieli, symboliikka ja mytologia
- maasto, kuvauspaikat ja maantiede
- gastronomia
- väkivalta, pelko ja kauhu
- alitajuisuus, surrealismi ja yliluonnollisuus
- intertekstualisuus, paratekstuaalisuus ja transmediaalisuus
- musiikki ja äänimaisema
- ajan ja paikan merkitys
- Twin Peaks -sarjan kulttuuriperintö
- meemit ja mimeettiset sisällöt
Lähetä juttutarjouksesi tiivistelmä (n. 300-500 sanaa) 10.6.2020 mennessä numeron toimittajille: päätoimittaja Petri Saarikoski, Turun yliopisto (petsaari [a] utu.fi), toimittajat Katriina Heljakka, Turun yliopisto (katriina.heljakka [a] utu.fi) ja Pauliina Tuomi, Tampereen yliopisto (). Ilmoitus hyväksynnästä lähetetään kirjoittajille 18.6.2020 mennessä. Ensimmäiset versiot kokonaisista käsikirjoituksista lähetettävä 15.9.2020 mennessä. Korjatut versiot 30.11.2020 mennessä.
Julkaisu: loppusyksy/talvi 2020.
Erityiskysymykset voi osoittaa päätoimittajalle (Petri Saarikoski, petsaari [a] utu.fi).