Elävää pyöräilyhistoriaa

Tampereen museoiden julkaisema ”Velomania! Pyörällä halki aikojen” on teos polkupyörän ja pyöräilyn historian monimuotoisuudesta. Artikkelikokoelmamuotoinen kirja liittyy samannimisen näyttelyyn, joka on esillä museokeskus Vapriikissa 3.8.

Antila, Kimmo (toim.): Velomania! Pyörällä halki aikojen. Tampereen museoiden julkaisuja 98. Tampereen museot, 2007. 256 sivua. ISBN 978-951-609-334-8.

Tampereen museoiden julkaisema ”Velomania! Pyörällä halki aikojen” on teos polkupyörän ja pyöräilyn historian monimuotoisuudesta. Artikkelikokoelmamuotoinen kirja liittyy samannimisen näyttelyyn, joka on esillä museokeskus Vapriikissa 3.8.2008 saakka.

Velomania!-kirjan kuusi artikkelia kertovat ennen kaikkea polkupyöräilyn (Mikko Kylliäinen) ja pyöränvalmistuksen (Tapani Mauranen) varhaisvaiheista Suomessa. Lyhyempiä katsauksia luodaan myös ensimmäisiin pyöräileviin naisiin (Tiina Männistö), pyöräkuvauksiin suomalaisessa kirjallisuudessa 1800- ja 1900-lukujen vaihteen molemmin puolin (Vesa Karonen) sekä nojapyöriin ja muihin poljettaviin kulkuneuvoihin (Markku Lahtinen), jotka ovat jääneet kaikille tutun kaksipyöräisen varjoon.

Artikkelit muodostavat mielenkiintoisen kokonaisuuden, jota rasittaa kuitenkin epätasaisuus ja etupainotteisuus. Pyöräilyn kulttuurihistorian osuus jää kirjassa valitettavan pieneksi verrattuna pyörän teknisen kehityksen ja pyöräteollisuuden yksityiskohtaiseen käsittelyyn. Kilpapyöräilyä, jonka kautta teoksen aikajännettä olisi ollut helppo ulottaa aina nykypäivään saakka, ei käsitellä käytännössä lainkaan. Etenkin Männistön artikkeli pyöräilevistä naisista on puolestaan harmillisen lyhyt. Kun se vielä seuraa pituudeltaan noin kymmenkertaista Maurasen tekstiä, ero vain korostuu. Kirjan aloittava Kylliäisen katsaus pyöräilyn yleiseen varhaishistoriaan on sinänsä mielenkiintoinen, mutta polkupyörää suomalaisesta ja erityisesti tamperelaisesta näkövinkkelistä tarkastelevassa kirjassa aiheeseen johdatteleva tieto olisi ollut perusteltua esittää tiiviimmin, tai jopa sulauttaa se Suomea käsittelevään osuuteen. Tiukempi toimituksellinen ote olisi siis ollut tarpeen.

Mainituista ongelmista huolimatta Velomania! on mieluisa lukukokemus. Aiemmin tuntemattoman kulkuvälineen, ”velocipedin”, tulo Suomeen 1860-1870-lukujen vaihteessa oli monella tavalla mullistava kokemus. Tämä tieto, joka jo vuosikymmeniä ahkerasti pyöräileviltä suomalaisilta voi helposti unohtua, välittyy kirjan sivuilta mainiosti. Samoin selviää, että 1880-luvulla vakiintuneen polkupyörä-nimityksen keksijänä pidetään kirjailija ja valokuvaaja I. K. Inhaa. Harva myöskään tullee ajatelleeksi, että nykymuotoinen kaksipyöräinen kulkuneuvo saavutti valta-asemansa vasta kansainvälisen pyöräilyunionin UCI:n kiellettyä vuonna 1934 kilpailemisen mm. nojapyörillä, jotka olivat osoittaneet tehokkuutensa ja siten muodostaneet uhan vakiintuneelle pyöräteollisuudelle. Näin myös uudet innovaatiot jäivät vaille rahallista tukea, kuten Lahtinen tuo mielenkiintoisella tavalla esille.

Näyttelyesineistöön perustuva runsas ja värikäs kuvitus ansaitsee erityiskiitoksen. Mukana on myös suurikokoisia ja havainnollisia valokuvia varhaisten pyörien teknisistä yksityiskohdista. ”Velomania! Pyörällä halki aikojen” onkin eräänlainen näyttelykirjan ja yleisteoksen välimuoto, joka onnistuu kertomaan aiheestaan elävästi. Kirja on Vuoden urheilukirja 2007 -kilpailussa saamansa kunniamaininnan ansainnut.

Kommentoi

Vain omalla nimellä kirjoitetut kommentit julkaistaan. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *