Finnair Stadium

Finnair Stadium on kirja Helsingin uudesta jalkapallostadionista. Editan julkaisema teos on runsaasti kuvitettu, historiaa, rakennusvaiheita ja muisteloja sisältävä katsaus uudesta urheilun pyhätöstä. Kirja on kolmikielinen: suomea, ruotsia ja englantia, kaikkia yhtä paljon. Kirjan kohderyhmä lienee jalkapallonharrastajat.

Edita; Kokkola, Ritva; Pakkanen, Jukka; Pietiäinen, Jukka-Pekka et al.: Finnair Stadium. Edita, 2001. 111 sivua. ISBN 951-37-3288-6.

Finnair Stadium on kirja Helsingin uudesta jalkapallostadionista. Editan julkaisema teos on runsaasti kuvitettu, historiaa, rakennusvaiheita ja muisteloja sisältävä katsaus uudesta urheilun pyhätöstä. Kirja on kolmikielinen: suomea, ruotsia ja englantia, kaikkia yhtä paljon. Kirjan kohderyhmä lienee jalkapallonharrastajat.

Finnair Stadium rakennettiin Helsingin pallokentän -Bolliksen- paikalle tiiviillä aikataululla 1990-luvun lopussa. Perinteisen Bolliksen mytologiaa valotetaan useammassa muistelotekstissä, joiden kirjoittajiksi on saatu lajin rakastajia Claes Anderssonista Åke Lindmaniin. Viittauksen miesten nuoruudenkokemuksiin loistavat läpi, harva on kasvanut lajiin kiinni varttuneempana. Naiset eivät kokemuksissa juuri nouse esille.

Uuden stadionin rakennusvaiheet on esitelty ymmärrettävästi ja havainnollisesti kuvitettuna. On mielenkiintoista lukea arkkitehdin näkemystä massiisivisen rakennuksen synnystä ja sen sovittamisesta ympäristöönsä. Samoin käy selville kuinka suuri merkitys kansainvälisillä turvallisuus-, yms. säännöillä on nykyaikaisen jalkapallostadionin rakentamisessa. Hankkeen vaiheiden esittely on kirjan ehein osakokonaisuus. Käyttöön uusi stadion otettiin kesäkuussa 2000, jolloin Suomi ja Norja kohtasivat maaottelussa. Suomi voitti 3-1.

Stadionin rakennushanke heijastelee mielenkiintoisia yhteiskunnallisia muutoksia, joihin kirjassakin viitataan. Urheilusta on tullut keskeinen osa kaupallista elämysteollisuutta, joka tarvitsee suurelliset, toimivat ja viihtyisät puitteet. Turun, Helsingin ja Espoon viime vuosikymmenellä rakennetut jääkiekkoareenat ovat esimerkkejä vastaavista puitteista toisen urheilulajin piirissä. Katsojille tarjotaan mahdollisuus täysihoitoon ruokineen, juominen ja viihdykkeineen, urheilutapahtuman jännittävässä ilmapiirissä. Urheilun, sponsoreiden ja mainostajien symbioosi on upotettu jokaiseen mahdolliseen kulmaan, myös kyseiseen kirjaan jo sen nimestä lähtien.

Jalkapallonstadionin taustalla on pyrkimys uudenlaisen jalkapallokulttuurin synnyttämisestä Suomeen, jossa laji myös yleisömäärissä alkaisi haastaa jääkiekon. Tähän ajatellaan tarvittavan hyvän tuotteen (menestyvä joukkue) lisäksi oikeanlaiset puitteet (stadion). Hanke osuu sikäli oikeaan aikaan, että kiinnostus lajia kohtaan on nousussa. Siitä huolimatta stadion ei ole onnistunut vielä luomaan sellaista katsojamäärien kasvua, joka hankkeen taustavoimilla oli mielessä. Matka television äärestä stadionille on vielä melko pitkä.

Finnair Stadium -kirjan lukee ja katselee varsin nopeasti. Opus on sinänsä mukava ja mainio esitys uudesta urheilun keitaasta, mutta kirjan mainosmaisuus on hieman häiritsevä. Hyvän lisän siihen ehkä olisi tehnyt vaikka Jokerien ja HJK:n esittelyt, sillä nehän stadionia pääasiassa käyttävät, maajoukkueen ja satunnaisten suurkonserttien ollessa pienemmässä roolissa.

Finnair Stadium -kirjasta tuskin tulee mitään suurta myyntimenestystä, mutta se tarjoaa kuitenkin pienen lisän suomalaiseen urheilukirjallisuuteen.

Kommentoi

Vain omalla nimellä kirjoitetut kommentit julkaistaan. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *