Yuval Harari kirjoittaa kuin luonnostelisi laajaa esseetä. Teos tekee vaikutuksen mittavalla lähdeaineistollaan ja kirjoittajan akateemisilla ansioilla. Akateemisista lähtökohdistaan huolimatta teokset ovat kaupallisia tuotteita, joiden tavaramerkki on Yuval Harari itse. Kyyhkystä kuvaava kansi vie lukijan yhdelle Hararin teoksen lukuisista sivupoluista, kirjailijan suosimiin esimerkkitarinoihin. Se edustaa vuonna 1918 Pohjois-Ranskassa taistelleen amerikkalaisen pataljoonan Cher Ami -kirjekyyhkystä, jonka kuljettaman […]

Lue lisää

Muistan vielä elävästi, kuinka 1990-luvun alussa historian perusopiskelijana jouduin yliopiston sähköpostiosoitteen saamiseksi erikseen perustelemaan mihin ihmeeseen minä, humanisti, oikein käyttäjätunnusta tarvitsin. Turun yliopistomäellä, Juslenian kellarikerroksessa sijaitsi tuolloin ahdas ja tunkkainen yleistila, jossa me opiskelijat saimme asioida tylyn operaattorin kanssa pikkuruisen luukun välityksellä. Sähköpostia luettiin Unix-pohjaisella Pine-ohjelmalla, jossa tarvittavat komennot annettiin näppäimistöltä. Väärin ajoitetun sisään kirjautumisen […]

Lue lisää

Digitaalista kulttuuri on käsitteenä syntynyt 1990-luvulla tietokoneiden ja tietoverkkojen yleistymisen myötä. Kulttuurintutkimukselle uudet tietotekniset sovellukset ovat olleet tutkimuskohteina paitsi mielenkiintoisia myös haasteellisia. Varsinkin humanisteille teknologian kulttuurihistorian käsittely on tuottanut melkoisesti ongelmia, syystä jota on hieman vaikea perustella pelkästään tek-niikkaa kohtaan tunnetuilla ennakkoluuloilla. Perinteiset humanistiset tutkimusalat ovat joutuneet käsittelemään ilmiötä täysin uudelta pohjalta, minkä vuoksi vanhat […]

Lue lisää