Uudet julkaisut

Lähikuva 2/2019: teemana musiikki

Lähikuva 2/2019 ”Musiikki” on ilmestynyt. Numeron vastaavat toimittajat ovat Ira Österberg ja Taneli Hiltunen.

Musiikilla on merkittävä rooli elokuvassa, televisiossa ja muussa audiovisuaalisessa mediassa. Sitä käytetään ennen kaikkea tunnelmien luomiseen, henkilöhahmojen tunteiden välittämiseen, mutta toisaalta myös kognitiivisiin tarkoitusperiin. Musiikin avulla luodaan audiovisuaaliseen kerrontaan narratiivinen ja emotionaalinen elementti, joka on vuorovaikutuksessa muiden kerronnan tasojen (visuaalinen ja verbaalinen kerronta) kanssa. Se voi olla sopusoinnussa muun kerronnan kanssa tai – tarkoituksellisesti tai tahattomasti – rikkoa kokonaisuutta.

Elokuvamusiikin ja erilaisten musiikillisten esitysten arvostuksesta kertoo myös sen tutkimuskohteeksi valikoituminen. Lähikuvan musiikki-teemanumeron tekstit viestivät siitä, mitä tällä hetkellä Suomessa pidetään relevanttina tutkimuskohteena musiikin ja liikkuvan kuvan suhteessa. Rock- tai countrymusiikki, televisiosarjat ja musiikkivideot eivät vielä jokunen vuosikymmen sitten olisi välttämättä olleet itsestään selvästi tällaisen tutkimuksen keskiössä – imitaatioartisteista, naissäveltäjistä ja Timo Koivusalosta puhumattakaan.

Sisällysluettelo

Pääkirjoitus

Ira Österberg ja Taneli Hiltunen: Musiikki, elokuvat ja arvostus

Artikkelit

Ira Österberg: Musiikki ja kerronnan tasot Kirill Serebrennikovin elokuvassa Kesä
Kari Kallioniemi: Toposkartta, kliseekokoelma ja moderni panoraama – kansallisen musiikkitähden elämäkertaelokuva mediakulttuurin jatkumossa
Kaapo Huttunen: Nordic noir -televisiosarjan Rikos ääniraidan Lähi-itään viittaavat topokset

Katsaukset

Taneli Hiltunen: Tunteiden ja tunnelmien voimalla: brittinaiset historiallisten elokuvien ja tv-sarjojen säveltäjinä
Roos Hekkens: Todellisuutta esittämässä: dokumentaaristen elementtien käytöstä musiikkivideoissa
Sirpa Reinikainen: Tribuuttiesitykset populaarimusiikin ilmiönä
Olli Lehtonen: Countrymusiikin käyttö alkuperäismusiikissa elokuvassa Nuori Bonner

Arkistojen aarteet

Jukka Sarjala: Kinomusiikkia salonkiorkesterille: affektien luokittelusta mykkäelokuvakulttuurissa
Anu Juva: Glamourista arkeen: huomioita kotimaisen elokuvamusiikin muutoksista 1950- ja 1960-luvulla

Kirja-arviot

Bolivia Erazo (2019): How Sound Cinema Arrived in Ecuador: Case Study of Quito in the Late 1920s and Early 1930s (Kimmo Laine)
Ira Österberg (2018): What is that song? Aleksej Balabanov’s Brother and rock as film music in Russian cinema (Mia Öhman)

Lehti on luettavissa journal.fi-alustalla: https://journal.fi/lahikuva/issue/view/5762.

Kommentoi

Vain omalla nimellä kirjoitetut kommentit julkaistaan. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *