Mediateollisuus on monialainen kokonaisuus, johon kuuluvat niin tuotanto, jakelu, markkinointi sisällöt, teknologia, mediat sekä tietysti yleisöt ? kuluttajat. Nämä osat ovat eri tavoin verkottuneet ja kanssakäymisessä keskenään.
Lähikuvan mediateollisuus-numero on osaltaan määrittelemässä ja vakiinnuttamassa mediateollisuuden tutkimusalaa Suomeen. Teollisuuden näkökulmaa korostettaessa on kuitenkin tärkeää huomata, että mediateollisuus eroaa muista teollisuudenaloista merkittävästi.
Media ei tuota vain tuotteita kulutettavaksi, vaan on myös tärkeä tiedon lähde, viihdyke ja kansalaisia yhdistävä väline, jolla on huomattava merkitys demokraattisessa yhteiskunnassa.
Numeron 4/2018 vastaavat toimittajat: Maiju Kannisto ja Rami Mähkä
SISÄLLYS 4/2018 Mediateollisuus
Pääkirjoitus
Maiju Kannisto ja Rami Mähkä: Mediateollisuus lähikuvassa
Artikkelit
Maiju Kannisto ja Paavo Oinonen: Vallankumous kuvaruudussa. Kasettitelevisio ja keskustelu teknologisesta uutuudesta 1970-luvun alussa
Tero Pasanen ja Jaakko Suominen: Epäonnistunut yritys suomalaisen digitaalisen peliteollisuuden käynnistämiseksi: Amersoft 1984-1986
Pauliina Tuomi: Pakko katsoa!? Nykypäivän provokatiivinen televisiotuotanto mediateollisuuden muotona
Katsaukset
Maarit Kalmakurki: Virtuaaliset hahmot, digitaaliset puvut: pukusuunnittelu 3D-animaatioelokuvien tuotannoissa
Eija Niskanen: Muumit japanilaisessa animaatiotuotannossa 1960-1990-luvuilla
Rami Mähkä: Tule ja närkästy: Valmentaja-elokuvan markkinointikampanja
Kirja-arviot
Maiju Kannisto (2018): Ohjelmayhtiöstä merkintekijäksi. MTV ja kaupallisen television tuotantokulttuurin muutos Suomessa 1980-luvulta 2000-luvulle (Heikki Hellman)
Abstracts Abstrakti