Kuka Suomessa nykyisin käyttää valtaa ja ketä kuunnellaan? Onko meillä tapahtunut joku vallankäytön uusjako siinä mielessä, että sosiaalinen media, some on alkanut esiintyä huutavana ja öykkäröivänä vallankäyttäjänä, jota päättäjätkin tottelevat kuin puolueitaan tai uutismediaa konsanaan? Näin voisi olettaa, kun lukee Gummeruksen julkaisemaa Öyhökratia -kirjaa (2022). Sen takana seisoo somea ja mediaa paljon tutkinut modernin journalismin […]

Lue lisää

Vaikka televisiotutkimus on nuori oppiala, kuten toimittajat tähdentävät, on alueella olemassa tutkimusperinteitä, joiden päälle luodaan uutta ja entistä haastetaan. Tilanne on kauttaaltaan samankaltainen lähestymistapojen ja menetelmien risteysasemaksi luonnehditun viestintä- tai mediatutkimuksen (riippuu mistä suunnasta kohdetta lähestytään) piirissä. Voisi sanoa, että yhteiskuntatieteellisen lähestymistavan rinnalle on voimistunut mediakulttuurin tutkimus, jonka alueelle Tele-visioita alaotsikon mukaisesti lukeutuu. Koulukuntaisuuden sijaan […]

Lue lisää

Tämän kirja-arvostelun tekeminen on ollut pitkään työlistallani. Paradoksaalista kyllä, tartuin kirjoituspuuhaan sen jälkeen, kun kesänviettopaikkani nettiyhteys lakkasi toimimasta. Muutama työlistalla arvostelun edellä ollut homma muuttui mahdottomaksi, kun sähköpostiyhteys ja nettiselailu eivät onnistuneet. Tässä kirjoituksessa arvioin Pekka Aulan, Janne Matikaisen ja Mikko Villin toimittamaa Verkkoviestintäkirjaa (2006), joka takakansitekstin mukaan ”luo yleiskatsauksen verkkoviestinnän ilmiöihin ja tutkimusaloihin.” Teoksen […]

Lue lisää

Yhdysvaltalainen mediatutkija ja Austinin yliopiston filosofian professori Douglas Kellner kehittelee nyt suomennetussa teoksessaan uudenlaista kulttuurintutkimuksen mallia, jossa metodologinen moninaisuus yhdistyy yhteiskuntakriittiseen politiikkaan. Kellnerin kirjan perusajatus on, että mediat muokkaavat arkea ja käsityksiä maailmasta. Mediakulttuurilla hän käsittää uudenlaisen maailmanlaajuisen kulttuurin, joka hallitsee ajankäyttöä ja luo sosiaalista todellisuutta erilaisten mediarepresentaatioiden kautta. Tässä kokonaisuudessa mediakulttuuri ja kuluttajakulttuuri tukevat […]

Lue lisää

Arvostelu

”Sähköiho” on historiaa ja nykypäivää luotaava artikkelikokoelman muodossa julkaistu mediakulttuuripuheenvuoro. Kirjan takakansitekstin mukaan teoksessa ”kyseenalaistetaan mediakulttuurin tulkintoihin liittyviä ”myyttejä” ja itsestäänselvyyksiä sekä halutaan tuoda uusia aineksia käytävään keskusteluun.” Mediatodellisuutta on lähdetty purkamaan kolmen käsiteparin (kone/ihminen, syöte/palaute, globaali/lokaali) kautta. Nämä käsiteparit eivät tarjoa sinänsä mitään vallankumouksellista näkökulmaa – pikemminkin päinvastoin, mutta tarkoitus lieneekin ollut etsiä tuttujen […]

Lue lisää