Palkinnot

Egyptin varjo valittiin Vuoden museopedagogiseksi teoksi 2021

Kuva: Pedaali ry.

Vuosittaisella Vuoden museopedagoginen teko -palkinnolla Museopedagoginen yhdistys Pedaali ry haluaa nostaa esiin esimerkillisiä ja huomionarvoisia panostuksia suomalaisten museoiden yleisötyöhön ja pedagogiseen toimintaan. Vuonna 2021 Vuoden museopedagoginen teko -kiertopalkinto, Hanna Kaisa Vainion Liitelijä – Girddái´t -veistos on myönnetty Amos Rex taidemuseon ja Aalto-yliopiston kuvataidekasvatuksen opiskelijoiden Egyptin varjo -yhteistyöprojektille.

Egyptin varjo on Amos Rex taidemuseon ja Aalto-yliopiston kuvataidekasvatuksen opiskelijoiden tiiviissä yhteistyössä syntynyt projekti, joka kulki Egyptin loisto -näyttelyn rinnalla syksyn ja kevään 2020-2021. Projektin aikana taidekasvatuksen opiskelijat tutustuivat Amos Rexin näyttelyyn kriittisin ja tuorein ottein. Projektin suurimmaksi anniksi muodostui itse prosessi, johon kuului lukuisia keskusteluja, yhdessä oppimista ja pois oppimista, oletusten purkamista ja rohkeutta ottaa osaa keskusteluun. Egyptin varjosta tuli nyrjähdys, joka käynnisti pedagogisen murroksen Amos Rexissä. Se muistutti museota henkilökunnan vastuusta aktiivisesti oppia ja poisoppia, etsiä, tutkia ja tuoda esiin useampia näkökulmia, ja myöntää virheensä.

Projektiin osallistui yleisötyöntekijöiden ja opiskelijoiden lisäksi näyttelysisältöjä tekevä työryhmä. Egyptin varjo projekti kiteytyi zineksi, jossa esitetään projektin aikana syntyneitä eri prosesseja, teoksia ja ajatuksia, jotka on vapaasti luettavissa ja ladattavissa kotisivun kautta. Projekti on vaikuttanut tieteellisiin tutkimuksiin mm. kahteen opinnäytetyöhön. Projektin aikana toteutettiin työpajasarja 5-luokkalaisten ryhmälle sekä Amos Rexin näyttelytyöryhmälle. Yleisölle projektin anti näyttäytyi Instagram-opastuksina, Lasipalatsin näyteikkunassa toteutettuna installaationa sekä julkaisuna, jota jaettiin paperiversiona sekä pdf-versiona nettisivujen kautta.

Pedaali ry perusteli palkinnon saajan valintaa seuraavanlaisesti:

Projekti oli rohkea, vaikuttava ja ajankohtainen. Kunnianhimoisessa projektissa onnistuttiin herättelemään keskustelua vallan instituutiosta ja kolonialismista ja uskallettiin tunnustaa, että myös museot voivat olla väärässä. Erityisen hienoa Egyptin varjo projektissa oli rohkeus kyseenalaistaa omat toimintatavat ja ryhtyä oppimaan uutta ja pois oppimaan vanhaa. Egyptin varjo projektissa syntyi monipuolinen aineisto, jonka tekeminen oli vaikuttava kokemus etenkin siihen osallistujille museon työntekijöille, opiskelijoille ja koululaisille. Egyptin varjo -projekti oli loistava esimerkki siitä, että museoiden pedagoginen työ voi ja tulee olla vaikuttavaa. Projekti inspiroi ja kannustaa myös muita museoita ryhtymään samankaltaisiin rohkeisiin projekteihin.

Tunnustuspalkinto jaetaan Suomen Museoliiton Museoalan yleisötyöpäivillä 29.9.2021. Lisäksi samassa tilaisuudessa Pedaali antaa kunniamaininnan Sagalundin museon edistyksellisestä, esimerkillisestä ja lapsilähtöisestä ympäristökasvatustyöstä. Sagalundin Museo on mm. perustanut lasten oma ympäristöraadin ja vienyt koulukasvimaatoimintaa Kemiönsaaren koulujen lisäksi lähikuntiin. Osoituksena korkealaatuisesta ja suunnitelmallisesta ympäristökasvatustyöstä Ympäristökasvatusjärjestö FEE Suomi myönsi tänä vuonna Sagalundin Museolle ja lastenkulttuurikeskukselle Vihreän lipun. Sagalundin ympäristökasvatustyö toimii esimerkkinä muille museoille siitä, miten museot voivat olla myös kestävän elämäntavan oppimisympäristö. Kummatkin palkitut ovat hienoja esimerkkejä siitä, miten Suomen museopedagogisella kentällä tartutaan myös ajankohtaisiin aiheisiin ja lähdetään rohkeasti edistämään museoiden yhteiskunnallista vaikuttavuutta.

Vuoden museopedagoginen teko -palkinto jaettiin nyt kuudennentoista kerran. Palkinnon saajaa voi ehdottaa kuka tahansa. Yhdistyksen hallitus valitsee voittajan saatujen ehdotusten joukosta. Viime vuonna palkinto meni Pohjois-Karjalan museon InterActive History -hankkeelle. Tänä vuonna palkintoa tavoitteli yhteensä 17 ehdokasta. Kaikki ehdokkaat ja aiemmin palkitut.

Museopedagoginen yhdistys Pedaali ry on aloittanut toimintansa 2005. Pedaali ry:n tavoitteena on edistää museopedagogista toimintaa, vahvistaa museoiden yleisötyötä tekevien ammatillista identiteettiä ja arvostusta, sekä tukea jäsentensä ammatillista kehittymistä. Yhdistys toimii alan keskustelufoorumina ja tarjoaa jäsenistölleen koulutusta ja verkostoja.

Kommentoi

Vain omalla nimellä kirjoitetut kommentit julkaistaan. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *