Digitaaliset näyttelyt

Lelumuseon ja Kellomuseon 3D-malleja nähtävillä

Suomen Kellomuseon ja Suomen Lelumuseo Hevosenkengän yhteinen 3D-hanke opetti museoille uuden tavan digitoida omia kokoelmiaan. Hanke toteutui Opetus- ja kulttuuriministeriön tukemana vuosien 2018-2020 aikana. Hankkeessa käytetyn fotogrammetrian avulla valikoima kokoelmaesineitä 3D-mallinnettiin ja mallit vietiin Sketchfab-alustalle kaikkien avoimesti tutkittavaksi.

3D-hanke opetti museoille, millaisia haasteita ja mahdollisuuksia3D-mallinnus tuo. Oppia saatiin esimerkiksi siitä, millaiset esineet soveltuvat mallinnukseen, miten heikosti säilyviä esineitä voidaan tallentaa ja miten valmiita malleja käytetään monipuolisesti. Hankkeen projektipäällikkönä toimi Suomen Kellomuseon museomestari Rami Laitinen, joka mallinsi Kellomuseon kokoelmia. Lisäksi hanke työllisti projektiassistentti Nana Åstenin Lelumuseo Hevosenkengän kokoelma esineiden mallinnukseen. Konsulttiapuna toimi Helsingin yliopiston ja Teatime Research Oy:n Aleksis Karme. Hanke hyödyttää museoita myös jatkossa, sillä sen avulla saavutettiin fotogrammetriaan vaadittava osaaminen ja hankittiin tarvittava kalusto.

Hankkeessa Kellomuseon kokoelmasta syntyi noin 30 valmista mallia ja Lelumuseon kokoelmasta 42 3D-mallia. Kellomuseo valikoi mallinnettavaksi esineitä, jotka toisivat esiin kellosepän työn erikoislaatuisuutta ja joita ei ennen ole nähty näyttelyssä. Lelumuseo taas painotti valinnassaan eri aikakausia, materiaaleja ja lelutyyppejä edustavia kokoelma esineitä. Lisäksi mallinnettavaksi valittiin erityisesti huonosti säilyvistä materiaaleista, kuten kumista ja kumimaisista muoveista, valmistettuja leluja.

Projektipäällikkö Rami Laitisen kokemuksia 3D-mallinnuksesta

Käy tutustumassa valmiisiin mallinnuksiin:

Museot:
Suomen Lelumuseo Hevosenkenkä
Suomen Kellomuseo

Kommentoi

Vain omalla nimellä kirjoitetut kommentit julkaistaan. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *