Yleinen

Samuraiden ja Meiji-kauden Japania valokuvina

Kaksi kimonoihin pukeutunutta japanilaisnaista pelaamassa go-lautapeliä. Valokuva mahdollisesti vuosien 1890 ja 1909 väliltä. Lähde: The New York Public Library Digital Collections

Japani-innostus globaalina ilmiönä saa mitä erilaisimpia ilmenemismuotoja, ja maan perinteinen kulttuuri puolustaa paikkaansa modernien ja futurististenkin populaarikulttuurin tuotosten rinnalla – tarjoten inspiraatiotakin niihin. Kun mukaan yhtälöön tuodaan valokuvat, päästään mielenkiintoiselle rajapinnalle ”japanilaisuuden” ja sen osittain ”länsimaisen”, kenties tietyllä tapaa toiseuttavankin kuvaamistavan väliin. Ainutlaatuiset kuvakokoelmat, joita on vähitellen alettu digitoida niin tutkijoiden kuin suuren yleisönkin käytettäviksi, avaavat ikkunan aikaan, jolloin Japani oli vastikään avautunut ulkomaailmalle ja valokuvaus oli vielä nuori, optimaalisempia teknisiä toteutustapojaan hakenut keksintö.

The New York Public Libraryn ja sen edeltäjän hallussa on ollut jo 1800-luvun puolivälistä saakka mittava japanilaisten valokuva-albumien, kuvitettujen kirjojen ja arkistokuvien kokoelma. Photography Collection of the Miriam and Ira D. Wallach Division of Art, Prints and Photographs -kokoelma onkin karttunut hankintojen, lahjoitusten ja toisilta osastoilta tehtyjen siirtojen kautta. Aihekirjo vaihtelee metsä-, kaupunki- ja erityisesti temppelinäkymistä seremonioihin ja tavallisten japanilaisten muotokuviin. Merkittäviä varhaisia itäaasialaisia albumeja lisätään yhä kirjaston kokoelmiin, ja niitä digitoidaan kaiken aikaa.

Linkki Photographs of Japan -kokoelmaan.

Myös Lontoossa on innostuttu samasta tematiikasta, sillä The London Photograph Fairin osana on esillä harvinaisia valokuvia aidoista samuraista vuosien 1860 ja 1877 väliltä. Näyttelyn ja sen kuva-aineiston vaikuttavuutta lisää entisestään se, että valtaosa samuraita esittävistä valokuvista on otettu vasta vanhan yhteiskuntajärjestyksen purkamisen jälkeen, ja niissä nähtävät henkilöt voivat tosiasiassa olla vaikkapa kabukinäyttelijöitä. Linkin takaa löytyykin tuokiokuvia ”viimeisten samuraiden” maailmaan, jonka Meiji-restauraatiosta (1868) toden teolla käynnistyneet sosio-poliittiset mullistukset siirsivät historian lehdille. Jokaisen esimerkkikuvan yhteyteen on merkitty tarkat tiedot kyseisen valokuvan valmistustekniikasta.

Linkki The Guardian -lehden artikkeliin.

Satsumalaisia Chosyu-klaanin samuraita Boshin-sodan (1868-1869) ajalta. Italialais-brittiläisen Felice Beaton (1832–1909) valokuva. Lähde: Wikimedia Commons

 

Lähteet:

  • The New York Public Library Digital Collections
  • The Guardian

 

Kommentoi

Vain omalla nimellä kirjoitetut kommentit julkaistaan. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *