Olimme antaneet sen käsityksen, että meillä oli tärkeää tekemistä, joka ei ollut mitenkään vailla kytkentää erinäisiin olemassaolon peruskysymyksiin. Itse asiassa panettelimme yhteisiä tuttaviamme heidän selkänsä takana. Laitoin ylle Gregory Peckin ja David Nivenin roolikuvat tuossa samassa hengessä. En ole koskaan sanottavasti pitänyt kummastakaan näyttelijästä. Juuri siksi otin taannoin hyllystä katsellakseni Nivenin mustelman. Niitä on kaksi nidettä, joista…

Lue lisää

Lue lisää

Lue lisää

Lue lisää

Lue lisää

Lue lisää

Kirjoittaja tutkii artikkelissaan kahta Belgian Eurovision laulukilpailuun lähettämää kappaletta, osallistujaa ja esitystä. Telex-yhtyeen ”Euro-Vision” (Haag 1980) ja Pas de deux -ryhmän ”Rendezvous” (München 1983) olivat omana aikanaan poikkeuksellisen hämmentäviä, ironisoivia ja provosoivia esityksiä. Kumpikin jäi finaalissa kolmanneksi viimeiseksi.Telex ja Pas de deux pyrkivät haastamaan sekä Euroviisujen audiovisuaalisia ja musiikillisia konventioita että kilpailun arvoja ja ihanteita.…

Lue lisää

Eurovision laulukilpailu on muuttunut historiansa aikana kansallisten radio- ja tv-yhtiöiden välisestä sävellys- ja sanoituskilpailusta eri maiden ja niitä edustavien laulajien tai yhtyeiden väliseksi esiintymiskilpailuksi siten, että tapahtuman viihteellisyys ja kilpailullisuus on samalla lisääntynyt. Tarkastelen artikkelissani kolmen Suomea vuosina 1987–1993 kilpailussa edustaneen esityksen audiovisuaalista rakentumista erityisesti viihteellisyyden, kilpailullisuuden ja kansallisten piirteiden esiin tuomisen tai tuomatta jättämisen…

Lue lisää

Lue lisää

Lue lisää

Lue lisää

Eurovision laulukilpailua koskevaa tutkimusta on ilmestynyt melko runsaasti 2000-luvulla, mutta televisioestetiikkaan ja -tuotantoon liittyviä kysymyksiä on tutkimuksessa tarkasteltu vain vähän. Tässä artikkelissa tartun usein esitettyyn ajatukseen, että Eurovision laulukilpailussa korostuvat nykyisin entistä enemmän visuaalisuus ja spektaakkeli. Kysyn, miten euroviisukappaleiden audiovisuaalinen näytteillepano on kehittynyt ohjelman historian aikana ja millaiseksi tuotannon luonne on kehittynyt 2000-luvulla.Artikkelin pääasiallinen tutkimusaineisto…

Lue lisää

The post Utelias ja avoin katse elokuvaan appeared first on AntroBlogi.

Lue lisää

Etnografinen elokuvafestivaali Cultureels siirtyy huhtikuussa virtuaaliseksi. Millaisia elokuvia yhteiskunnallisista aiheista kiinnostuneelle katsojalle on tarjolla? Millaisia ajatuksia niiden aiheet herättävät? Elokuvien suurkuluttaja esittää näkemyksensä festarin viidestä kiinnostavimmasta tärpistä. The post Cultureels vie elokuvafestivaaleille pandemiasta huolimatta appeared first on AntroBlogi.

Lue lisää

With this thematic issue (2–3/2020), WiderScreen returns to the topic of computer subcultures and “scenes”. However, while previous issues of this journal had a stronger focus on the artistic output of computer subcultures, the present issue focuses on the social conditions and practices that constituted computer subcultures and alternative user cultures in a particular period…

Lue lisää

Introduction It is widely assumed that the digital computer is for our electronic era what the steam engine was for the late mechanical era and the AC generator was for the electrical era: the ‘global’, ‘universal’, ‘general-purpose’ machine par excellence. As such, it is supposed to be automatically usable in every context, without any work…

Lue lisää

Introduction This article investigates the construction of rituals, shared identities and moral responsibilities of a community of Commodore Amiga computer users in early post-communist Poland.[1] This case study refers to the analytical framework of “brand community” proposed by consumer research scholars Albert M. Muñiz and Thomas O’Guinn (2001). This concept is an analytical framework that…

Lue lisää

The introduction of home computers into private households in the 1980s and early 1990s (Sumner 2012; Faulstich 2005) brought several particular developments with it – such as the establishment of new cultural practices connected with home computing, such as gaming (Fuchs 2014) or ‘bedroom coding’ (Wade 2016). Also, home-computerisation brought with it new fields of…

Lue lisää

Introduction “BBS systems were a window to the outside world and toward different areas of interest. Often, it was impressive simply to log in, or attempt to log in, to a system.” (Kotikone, M, 1979) The citation above is from a survey (Kotikone) completed in 2013 that collected memories and experiences concerning the popularization of…

Lue lisää

Introduction It is hard to escape the enormous cultural and societal changes that have followed in the footsteps of recent advances in digital technology. Since their introduction into homes in the 1980s, digital technologies have evolved into an essential part of many people’s lives. Most of us today are continuously consuming and creating digital material…

Lue lisää