Archaeogaming is the archaeology in and of games. Assassin's Creed Odyssey's Discovery Tour presents history through gamification and interaction with points of interest. These points of interest display and present information along with a 2D static image to illustrate the text. These static images come from various global locations. The locations of each of these…

Lue lisää

FM Jyrki NissiHistoria, Tampereen yliopistoVilla Lanten ystävät ry:n stipendiaattina 1.5.-31.5. ja 1.9.-30.9. Vietin touko- ja syyskuun Suomen Rooman instituutissa kirjoittaen väitöskirjani viimeistä artikkelia. Artikkelini aiheena on 1400-luvulla käytyjen italialaisten ja ruotsalaisten kanonisaatioprosessien kuolleistaheräämisihmeet. Tarkalleen ottaen tutkin artikkelissa sitä, miten kuolinhetken yhteisöllisyyttä kirjattiin ylös ihmekertomusten todistajienlausunnoissa. Siis millaisilla teoilla ihmiset osallistuvat näissä lähteissä toisen ihmisen kuolinhetkeen…

Lue lisää

Arkeologien mukaan olut on vanhimpia, ellei jopa vanhin ihmisten tuntemista alkoholijuomista. Olutta on valmistettu yhtä pitkään kuin on viljelty maata. Suomessa ohranviljely alkoi jo noin 6000 vuotta sitten, joten on luultavaa, että jonkinlaista olutta täällä on valmistettu jo tuhansia vuosia. Oluiden laaja kirjo ei horjuta peruslagerin asemaa Nykyisin erilaisia oluita löytyy maailmasta valtava määrä, ja…

Lue lisää

Lue lisää

Archaeogaming is the archaeology in and of games. This post explores the archaeological and historical documentation of Assassin's Creed Odyssey's Discover Tour as a modern artifact and interpretation of literature, acting as a time capsule of current understandings of Ancient Greece

Lue lisää

MENNEET 4.–7.9. Death, Dying and Disposal 14, Bath, UK 26.–29.9. Dying and Death in 18th–21st Century Europe, Alba Iulia, Romania 5.10. Turun kirjamessut – haastateltiin Turun Sanomiin, kaipa siellä juttu on. Samoin Hesarista soitettiin. TULEVAT 24.–26.10. Historiantutkimuksen päivät,  Oulu 27.10. Helsingin kirjamessut 1.11. Petojen yö, Heureka, Vantaa 2.11. Elämää ja kuolemaa työväenkaupungissa, Työväenmuseo Werstas, Tampere Sunnuntaina pitäisi tulla ulos…

Lue lisää

Archaeogaming discusses the archaeology in and of games. In this guest post by David AJ Murrieta Flores, Heaven's Vault is looked at as an example for the question about to whom history belongs.

Lue lisää

Hyönteisruoka on 2010-luvulla ollut usein esillä suomalaisissa uutisotsikoissa lähinnä pienen piirin hieman eksentrisenä harrastuksena. Turun yliopiston vuonna 2016 toteuttaman kyselyn mukaan 70 prosenttia suomalaisista oli kuitenkin kiinnostunut hyönteisruuasta ja jopa puolet vastanneista oli valmis ostamaan hyönteisruokaa, jos sitä saisi kaupoista. Syyskuussa 2017 Suomi muutti EU:n uuselintarvikeasetuksen tulkintaa niin, että se sallii kokonaisten hyönteisten myymisen elintarvikkeena.…

Lue lisää

Archaeogaming is the study in and of games. Detroit Become Human serves as a prime example of affective story telling for the purpose of engagement and discussion by a wider public on the issues of civil rights and technology. Archaeologists can use Detroit Become Human as an example for successful public outreach via digital games.

Lue lisää

Juhana Heikonen, kurssin vetäjä, TkT, arkkitehti SAFA, FM Arkkitehtiopiskelijoilla on pisimmät perinteet suomalaisten opintomatkoista Italiaan. Tätä perinnettä osaltaan jatkaa instituutin vuodesta 2009 lähtien järjestetty Grand Tour -kurssi. Kurssi on kaksiosainen, joista ensimmäinen osa järjestetään Tammisaaressa viikon pituisena intensiivikurssina noin 20:lle  Aallon, Tampereen ja Oulun arkkitehtiopiskelijalle. Kurssin toinen osuus Italiassa järjestetään seitsemälle tämän intensiivikurssin suorittaneelle opiskelijalle.…

Lue lisää

Mountains of Madness is a tabletop game which never mentions archaeology. Some players have suggested that the main characters are archaeologists due to linguistic and cultural tones. Archaeogaming, the study in and of games, looks at this board game to critically analyze perceptions of archaeology in gaming.

Lue lisää

Sara Pollesello Suomen Rooman-instituutin blogia selaillessani yllätyin, ja suorastaan järkytyin, kun huomasin, ettei kirjoitusta Rooman jäätelöbaareista löytynyt. Miten kukaan ei ole vielä kirjottanut tästä elintärkeästä asiasta? Noh, ei huolta, sillä olen tämän seitsemän kuukauden jakson aikana tehnyt suhteellisen perusteellista empiiristä tutkimusta aiheesta. Omasta mielestäni minua voisikin jo kutsua oikeaksi jäätelöconnoisseuriksi. Saapuessani Roomaan harjoitteluun tavoitteeni oli…

Lue lisää

Cherchez la femme! – ”Etsikää naista / Kaiken takana on nainen!”  Tämä ajatus on kirjallisuudesta ja elokuvista tuttu, mutta välillä tuo nainen on kyllä aika monen kiven takana, ei vähiten arkistoreissulla. Olin Ruotsissa arkistoreissulla viime heinäkuussa, etsimässä muutamaakin 1600-luvun naista, joista piti oleman joitakin jälkiä arkistossa. Lähteitähän löytyi, kun aikani perkasin, mutta aika harvasta naisesta…

Lue lisää

Sun Tzun Sodankäynnin taito antaa esimerkin uhrattavista agenteista, vakoilijoista, joille annetaan harhaanjohtavia tietoja, mutta tiedot eivät voi vahingoittaa agentin palvelemaa hallitsijaa, eikä hänelle ole isoa vahinkoa, jos agentti menetetetään. Sun Tzun esimerkissä muuan tuomittu mies puetaan munkiksi ja hänen mukaansa annetaan viesti, jossa on muka liittolaiskirje eräälle vihollisen päällikölle. Viesti löydetään, munkkivakooja saa surmansa ja…

Lue lisää

Terhi Tanska Keminmaan vanha kivikirkko on seissyt samalla paikalla 1500-luvun alkupuolelta lähtien, siis noin 500 vuoden ajan. Vuosisatojen kuluessa kirkonseudun maisema on kokenut monenlaisia muutoksia, jotka piirtyvät esiin alueen vanhoilla kartoilla.   Ortoilmakuva 2016 (Maanmittauslaitos). 1800-luku. Pitäjänkartaston lehdet 2541 08+05 ja 09. (Kansallisarkisto, digitaaliarkisto.) Ortoilmakuvaa ja 1800-luvun kartoitusta voit vertailla toisiinsa täällä: https://cdn.knightlab.com/libs/juxtapose/latest/embed/index.html?uid=3a4511c4-c7c5-11e9-b9b8-0edaf8f81e27 Maisemassa näkyvin…

Lue lisää

The Game Theorists is a YouTube channel which analyzes digital games. In their videos, there are many tools which archaeogamers can (and should) use for their studies. By adding to the list and making these elements known, the archaeogaming community can think of these methods and new ones as a communal effort to improve archaeological…

Lue lisää

Titta Kallio-Seppä Kuluneen kesäloman aikana yhtenä tavoitteenani oli tutustua matkan varrella vastaan tuleviin hautausmaihin ja niiden vanhimpiin hautamuistomerkkeihin. Työn alla oleva artikkelikäsikirjoitus on vaatinut perehtymistä valuraudasta 1800-luvun loppuvuosikymmenten ja 1900-luvun alun välisenä aikana tehtyjen muistomerkkien tuottajiin. Lähteiden tarjoama tieto siitä, millaisia leimoja valmistajat tuotoksissaan tekijänmerkkinä käyttivät on melko niukkaa, joten päätin tutustua aiheeseen paremmin hautausmaiden…

Lue lisää

Uusia menetelmiä ja vanhoja legendoja Rungiuksen muumion tutkimusten tulokset ovat pian kiinnostuneiden lukijoiden saatavilla myös suomeksi. Tuore tietoteos julkaistaan Kemin historiallisella museolla järjestettävässä tilaisuudessa 12.9.2019, klo 16.30. Tule kuulemaan tutkimusten kohokohdat tiivistävä esitelmä ja tutustu samalla uuteen, kirkkohautaustapaa käsittelevään näyttelyyn “Rungius, kirkkoon haudattu”, jonka tutkimusryhmämme on koonnut yhteistyössä museon kanssa. Samana iltana klo 19 avautuu…

Lue lisää

Horizon Zero Dawn explores themes in the placement of ruins and artifacts for the digital game world. Archaeogaming is the archaeology in and of games and the way that Horizon Zero Dawn explores the archaeological theory behind analysis of artifact.

Lue lisää

The definition of archaeogaming needs to expand and encompass tabletop (or analogue) gaming and games. The archaeology in and of tabletop gaming provides an insight into the culture of the historic period but also our own. Historical games found in archaeological excavations and in historical documentation should be encompassed in the definition of archaeogaming since…

Lue lisää