Miksi Rooma? Olen ollut nyt kaksi viikkoa Suomen Rooman instituutin residenssissä Roomassa, Monteveren kaupunginosassa. Olen työskennellyt valmiiksi joitain keskeneräisiä projekteja, suunnitellut luentoa, pitänyt alustuksen ja osallistunut kokouksiin, mutta myös kirjoittanut suomalaista paranormaalin kenttää käsittelevää tietokirjaani. Mutta kirjoittaa voi missä tahansa. Miksi siis juuri Roomassa? Tietysti residenssipaikkaa hakiessani hahmottelin, miksi juuri Rooma on oikea paikka kirjoittaa.…

Lue lisää

Kirjoittanut: Ossi TammistoKristillinen tapakulttuuri ja sen historia on kiehtonut minua jo pitkään, varsinkin kun itselleni se on monin osin tuttua vasta aikuisiältä. Nyt haluan jakaa palasen tutkisteluistani teillekin. Pahoittelen pitkää tekstiä, ehkä joskus voisin pilkkoa joitain kokonaisuuksia omiksi artikkeleikseen. Olkoon tämä nyt jonkinlainen kokoava esitys.Ristinmerkki, siis tapa piirtää kädellään ristin kuvio itsensä tai jonkin henkilön…

Lue lisää

Lukuaika: 3 min. Kansallista identiteettiä on Suomessa rakennettu vahvasti mytologian ja uskonnon vastakkainasettelulle. Arkaainen, jo esihistorialliselta ajalta periytyvä mytologinen perinneaines on yhtäältä keskeinen osa juhlittua kansallisuusaatetta ja nykypäivän itseapu-henkisyyttä, mutta samalla teologisesti arvotettuna väärää uskontoa, tuomittavaa pakanuutta. Kaksijakoinen luokitus mytologiasta teologian vastaparina on sinnikkäästi jatkanut elämäänsä kansanomaisessa ja akateemisessakin keskustelussa. Vastakkainasettelu ei ole viaton asia,…

Lue lisää

 "Hyvä Tuomas joulun tuopi, paha Nuutti pois sen viepi" on luultavasti monelle tuttu sanonta. Tuttua voi olla myös se, että Nuutinpäivänä loppuu joulun viettäminen ja joillain alueilla kiertävät nuuttipukit. Kalenterista puolestaan voi perinteitä huonomminkin tunteva tarkistaa, että Nuutin nimipäivä on 13. tammikuuta.Mutta miten kyseinen päivämäärä liittyy jouluun? Entä kuka oli Nuutti? Ja miksi tämän kirjoituksen…

Lue lisää

Kirjoittaja: Ossi Tammisto6.1. on loppiainen, ja nyt tutustumme tämän juhlan taustoihin ja perinteisiin.Päivän suomenkielinen nimi viittaa siihen, kuinka se päättää 12 päivän joulujakson sen viimeisenä juhlapyhänä. Esimerkiksi Virossa päivä on "kolmekuningapäev", mikä viittaa Matteuksen evankeliumissa esiintyvään kertomukseen idän tietäjistä, jotka toivat Jeesus-lapselle lahjoja. Näitä on kutsuttu myös kuninkaiksi, tästä "kolmen kuninkaan päivä". Itse asiassa Matteus…

Lue lisää

Kirjoittaja: Ossi Tammisto Varsinais-Suomen Tarvasjoelta löytyy nähtävyys, joka voi hätäiseltä jäädä tyystin huomaamatta. Kun Valtatieltä 10 suuntaa Tarvasjoen SEOn kohdalta Hämeen Härkätietä pitkin kohti Tarvasjoen keskustaa kulkee reitti Paimionjoen vartta myötäillen. Vastaan tulee taloja, sitten risteys, josta pääsee Juvan vesivoimalaitokselle, jonka patoluukkujen mahdollista aukioloa kirjoittaja jännitti lapsuuden sukuloimisreissuilla. Ei kuitenkaan käännytä sinne, vaan jatketaan kohti keskustaa.Talojen…

Lue lisää

Hyvää alkanutta vuotta! Vuoden vaihtumiseen liittyvien perinteiden sijasta kerron teille kuitenkin tämän päivän kirkollisista traditioista. Lopuksi kuitenkin kerron sanasen myös vuoden vaihtumisesta sekä sen jälkeen annan maistiaisen yhden suomalaisen kirkkohistorian merkittävän evankelisen julistajan saarnasta, jossa hän kertoo muun muassa kumman nimi pelastaa, Hitlerin vai Jeesuksen. Monta teemaa, mutta lyhyehkö teksti, eli aloitetaan!Ympärileikkauksen muisto1. tammikuuta on…

Lue lisää

 Näin joulun alla on hyvä kirjoittaa sananen tai pari kyseisen juhlan taustoista. Ainakin täällä internetin ihmemaailmassa nimittäin joulun epäkristillisyyttä yrittävät vakuuttaa niin uskonnottomat, vanhoja pakanauskontoja elvyttävät, muslimit, Jehovan todistajat ja eräät kristillisetkin tahot. Joku syyttää vanhojen pakanallisten juhlien omimisesta, joku varoittaa pakanallisista vaikutteista. Mutta onko syytteillä perää?Pienenä etukäteisnostona omasta näkökulmastani sanoisin, että en näe niin…

Lue lisää

Around a hundred years ago there was a tiny Jewish community in Hämeenlinna, a small provincial capital in Finland. The dissolution of the Hämeenlinna Jewish community has become shrouded in mystery. Some amateur historians have even suggested that the last members of the Jewish community were shot by Russian soldiers in 1914. What happened to…

Lue lisää

Judaism and Christianity are religions whose theological epistemology is based on revelation. The primary source of revelation is Holy Scripture. However, history has also been recognised as a source of revelation, particularly the history of Israel and the Jewish people. Because they understood history as a source of revelation, many religious Jews altered their understanding…

Lue lisää

This article addresses the question: how do Norwegian Jewish parents reflect on brit milah (circumcision) in a context where this practice is frequently criticised? The data are derived from twenty-five in-depth interviews. Drawing on the perspectives of Catherine Bell and Joseph Bulbulia, the text explores circumcision as part of social life. The parental narratives uncover…

Lue lisää

Review of Thomas Harder & Lene Ewald Hesels''s En sten for Eva (København: Gads Forlag, 2022). 380 pp. & Hanne Foighels Sten på sten. Mine 400 år gamle danskjødiske rødder (København: Dansk Jødisk Museum, 2022). 496 pp.

Lue lisää

Recension av Lena Millingers ...För det fanns inga barn i Ravensbrück: En berättelse om Gladys och Ivan Neuman (Hestra: Isaberg förlag, 2021). 104 s.

Lue lisää

Recension av Jødisk: Identitet, praksis og minnekultur redigerad av Cora Alexa Døving (Oslo: Universitetsforlaget, 2022). 344 s.

Lue lisää

Nekrolog över Svante Hansson (1938-2023).

Lue lisää

Editorial for the Volume 34, Issue 2

Lue lisää

The captivating painting of Helene Schjerfbeck, Fête juive / Lehtimajanjuhla (1883), is considered to this day an exceptional piece of art with significant cultural value. It already carries great value, aside from its artistic quality and how it showcases the Jewish feast of Sukkot. What is not evident from simply looking at the artwork, however,…

Lue lisää

Kirjoittanut: Ossi TammistoFRANS FERDINAND DE PONT (1799-1868)Tällä kertaa olemme jälleen Sauvon hautausmaalla, mutta kohteenamme ei ole mikään herätysliikejohtaja tai kirkonmies. Sen sijaan teemme lyhyen katsauksen erään upseerin elämään, joka risteää sekä merkittävien pappissukujen että evankelisen herätysliikkeen kanssa. Tämä on Frans Ferdinand de Pontin tarina.De Pontien hautamuistomerkki Sauvon kirkon vieressä, takana Rosenlewien sukuhautoja. Kuva itse otettu.Somerolta sotilaaksi…

Lue lisää

Kirjoittaja: Ossi TammistoMATHIAS (1808-1874) JA CATHARINA (1809-1882) LAURILLIUS Marttilan hautausmaalla taannoin kulkiessani minut pysäyttivät erään pariskunnan hautamuistomerkit, erityisesti niissä olleet muistolauseet. Ensimmäisessä luki "Tässä lepää pitäjän eduspappi Mathias Laurilius * 24.3.1808 + 26.11.1874 Mutta nytt [sic!] kaikkein loppu lähestyy niin olkaat siis raittiit ja valppaat rukoilemaan" (Teksti 1. Piet. 4:7). Toisessa taas luki "Eduspapin leski C.…

Lue lisää

Kirjoittanut: Ossi Tammisto ANDERS SILFVAST (1829-1891)Evankelisen herätysliikkeen keskusjärjestö Suomen luterilainen evankeliumiyhdistys täyttää tänä vuonna 150 vuotta. Niinpä on enemmän kuin aiheellista puhua miehestä, jonka ajatusten pohjalta koko yhdistyksen idea alkoi kehittyä. Hän ei ollut liikkeen perustaja, sillä herätysliike oli syntynyt jo noin 30 vuotta aiemmin. Hän ei ollut pappi eikä teologi. Tämä itäisen Uudenmaan Lapinjärveltä syntyisin…

Lue lisää