JOHAN FREDRIK FINGERROOS 1845-1912Tarvasjoen vuonna 1911 valmistunut seurakuntatalo seisoo kertooomaa tarinaansa suurten herätysten ajasta sekä rakennuttajastaan,herätyksen miehestä. Itse otettu.Varsinais-Suomessa nykyään Lietoon kuuluvan Tarvasjoen keskustassa on Tarvasjoen ylittävän sillan vieressä komea valkoinen rakennus, Tarvasjoen seurakuntatalo. Vähän matkan päässä omalla kummullaan seisoo Tarvasjoen keltainen puukirkko paikalla, jossa se Mikael Piimäsen suunnittelemana on seissyt vuodesta 1779. Sen ylemmän…

Lue lisää

Ulla Moilanen, Nina Maaranen & Heli Etu-Sihvola Konstantinopolin (eli nykyisen Istanbulin) Hagia Sofia valmistui vuosien 532–537 välillä, ja se oli osa keisari Justinianus I:n suurta rakennushanketta. Mahtipontisen ”pyhää viisautta” tarkoittavan rakennuksen arkkitehtonisena esikuvana oli todennäköisesti Rooman Pantheon ja massiivisuudesta kertoo se, että kirkko oli maailman suurin kupolikattoinen rakennus noin 800 vuoden ajan (Mark et al…

Lue lisää

ANDERS BJÖRKQVIST 1741-1809Vaikka Anders Björkqvistin muisto näytti alkuunpainuvan historian hämärään nousi hänen jälkivaikutuksensa niin suureksi, että 1934 pystytettiinVehmaan kirkon seinustalle muistomerkki hänenkunniakseen. Kirjasta "Mikael Agricolasta E. W. Pakkalaan.Suomen kirkon paimenien elämäkerrasto".Suomen papeista moni on paimensauvansa laskettuaan painunut historian hämärään niin, että heidän saarnojensa ja opetustensa sisältö on iäksi jäänyt unholaan. Osa heistä oli vaikuttavia saarnaajia…

Lue lisää

Lars Magnus Engström (1867-1951), joka uhmasi Ruotsin hallitusta yli kymmenen vuotta. Wikimedia Commons.Kirkon historian murroskohdissa nousee usein esille voimakkaita persoonia, taistelijoita, jotka ovat valmiita puolustamaan kantaansa vaikka yksin suurta enemmistöä vastaan. Heidän kanssaan voi olla samaa mieltä tai heidän kantaansa voi pitää typeränä, mutta joka tapauksessa kukaan ei voi epäillä sitä, että he ovat vakaumuksessaan vilpittömiä. Blogisti törmäsi…

Lue lisää

SAARA MALINEN (1861-1923)Saara Malisen kuva hänenmuistokirjoituksensa yhteydessäNuorison ystävä-lehdessä 8/1923.Niille, joille Suomen evankelis-luterilaisen kirkon herätysliikkeisiin kuuluva evankelisuus on tuttu ei luultavasti tule tästä luterilaista tunnustusta korostavasta liikkeestä ensimmäisenä mieleen horrossaarnaajat, varsinkaan naispuoliset sellaiset, onhan liikkeen pääuoma tunnettu osaltaan siitä, ettei se hyväksy naisten pappeutta. Tämmöinenkin tapaus kuitenkin liikkeen historiasta löytyy, ja seuraavaksi suuntaamme Kainuun nälkämaille Kuhmoon…

Lue lisää

Suomessa on vaikuttanut ja vaikuttaa edelleen useita erilaisia luterilaisen kirkon sisäisiä herätysliikkeitä. Ne ovat yleensä saaneet alkunsa hengellisistä herätyksistä, joista osa on sittemmin järjestäytynyt joko kirkon sisäisiksi herätysliikkeiksi tai sitten omiksi kirkkokunnikseen. Kaikki herätykset eivät kuitenkaan ole järjestäytyneet, vaan ne ovat hetken roihuttuaan hiipuneet tai yhdistyneet osaksi laajempaa liikettä. Hiipuneinakin niillä on voinut olla syvällinen…

Lue lisää

Tällä kertaa loikataan kauas Suomesta aina Kaukasukselle asti ja siellä Armeniaan. Armenia on ainakin joittenkin määrittelyiden ja tietysti armenialaisten itsensä mielestä maailman vanhin kristitty valtio, ja Armenian apostolisella kirkolla onkin pitkä ja kunniakas historia. Siihen historiaan mahtuu myös iso liuta kirkon johtajia, joista kirkko käyttää arvonimeä katolikos. Matkan varrella virkaa on hallinnut monenlaisia persoonallisuuksia, minkä…

Lue lisää

Tällä kertaa vuorossa on seikkailukertomus talvisodan ajalta. Tarinan sankarina on Viipurissa työskennellyt saksalaissyntyinen katolinen pappi, jonka sairaskäynti seurakuntalaisen luona Pohjois-Karjalassa miltei päättyi teloituskomppanian eteen. Miksi näin, se selviää tämän tarinan myötä.Unelma Suomesta ja unelmien SuomessaJohannes Schäfer oli syntynyt Saksan Berliinissä vuonna 1906. Hänet vihittiin katoliseksi papiksi Freiburgissa joulukuussa 1938. Jo opiskellessaan hän oli haaveillut pääsevänsä…

Lue lisää

KUSTAA HEINIKKALA (1809-1904)Kuva Heinikkalasta hänen vanhoillapäivillään. Tätä katsoessa ymmärtääaikalaiskuvaukset patriarkallisestaulkonäöstä. Kirjasta "Suomentalonpoikia Lallista Kyösti Kallioon".Kun ajaa valtatie kahdeksaa Laitilan keskustan jälkeen kohti Raumaa tulee vastaan Untamalan kylä. Valtatie sivuuttaa sen viehättävän kylänraitin, mutta vasemmalle katsoessa huomaa pienehkön punaisen puukirkon. Laitilan keskustan ja Untamalan välissä on laajahko aukea. Tuon aukean paikalla oli aikanaan matala järvi, Valkojärvi.…

Lue lisää

Pahimmat skenaariot koronaviruksen etenemisestä Indonesiassa eivät toistaiseksi ole toteutuneet. Toukokuun lopulla päättyi muslimien paastokuukausi ramadan, mikä tavallisesti tarkoittaa hyvin vilkasta, juhlien ja tapaamisten sävyttämää aikaa. Tänä vuonna tilanne on kuitenkin toinen: sekä poliittiset että uskonnolliset johtajat pyytävät kansalaisia pysymään kotona. The post Koronavirus ja paaston aika Indonesiassa appeared first on AntroBlogi.

Lue lisää

Pitäisikö kirkon pysyä erossa politiikasta? Kysymyksen ytimessä on illuusio uskonnon ja politiikan erillisyydestä. Kirkon epäpoliittisuutta peräänkuuluttaessa kuvitellaan kirkon ja politiikan välinen raja selkeämmäksi kuin mitä se onkaan. The post Missä kristinusko loppuu ja politiikka alkaa? appeared first on AntroBlogi.

Lue lisää

JUHANA MOILANEN (1876-1943)Kuten monet tietävät vaikuttaa Suomen evankelis-luterilaisen kirkon sisällä useita eri herätysliikkeitä. Monet niistä ovat jatkaneet toimintaansa jo vuosisatoja, kun taas osa on aikain saatossa hiipunut. Yksi hävinneistä liikkeistä on niin sanottu Itä-Suomen rukoilevaisuus eli renqvistiläisyys, jonka valtamaita oli Sortavalan alue ja jonka rippeet hajosivat Sortavalan jäätyä rajan taa ja sen väestön hajaannuttua ympäri…

Lue lisää

This article discusses the revival of Polish national thought from the nineteenth and early twentieth centuries. I demonstrate how the so-called Jewish question influenced the debate and the vision of Jewry in Poland after 1989 and how it was used to create a new national identity. I outline why the so-called Jewish question was so…

Lue lisää

The JDC-Lauder International Jewish Youth Camp at Szarvas is perceived today as the single most important Jewish outreach and educational programme in Central and Eastern Europe; it is a key symbol for Eastern European Jewry. This paper emphasises the importance of the Szarvas camp, located some 170 km south-east of Budapest in Hungary, and its impact on the…

Lue lisää

In Berlin two rabbinical seminaries, a Reform and Conservative, have recently been established. The historical and intellectual roots of these institutions in the nineteenth century is sketched, and then contrasted with the present curriculum and the religious profile of the students. Some theological questions for the future of these projects conclude the article.

Lue lisää

This paper provides an overview of the development of Jewish studies in Germany since reunification. After a brief historical review of the subject in the nineteenth century with the development of modern Reform Judaism and the science of Judaism (Wissenschaft des Judentums) created by Jewish religious and secular scholars, it focuses on the development of the past thirty…

Lue lisää

The Society I.I: the Jewish Cause was founded in 1841 to fight for emancipation and against anti-Judaism. Concepts such as ‘Jew’ and ‘Swede of the Mosaic faith’ became a part of this struggle. The Society can be linked to other advocates of emancipation in Europe, such as Gabriel Riesser, who was elected to be an honorary member of…

Lue lisää

This article explores the relationship between the domestic position of Jewish bourgeois housewives and the larger Swedish, urban landscape at the beginning of the twentieth century. Examining the interior décor, shopping patterns, urban places, and the social, cultural and religious aspects of the domestic spheres of Irene Strauss and Jeannette Ettlinger, this article argues that…

Lue lisää

Lue lisää

Drawing on personal experience, the author discusses the vicissitudes of Jewish identity formation in the last two decades of Communist Poland and the first two decades which followed. He addresses the role of religion in the Jewish revival which occurred in that period, and sets it against other models of Jewish identity – Zionist, Yiddishist…

Lue lisää